Viktig läsning för alla tävlande, coacher och föreningsansvariga

Home Forums SKKF informerar Viktig läsning för alla tävlande, coacher och föreningsansvariga

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #70636
    #545250

    Lathund på förekommen anledning[/b]

    Vid varje tävling finns det minst en tävlande som på ett eller annat sätt bryter mot reglerna eller som inte gjort sig mödan att ta reda på vad som gäller eller vad som leder till en god placering.

    Nu börjar vi ha nått vägs ände vad det gäller några saker som kan fungera mycket bättre. Dels för att minska onödigt extraarbete för domare och funktionärer, dels för att tävlingen ska fungera bättre och framstå som mer professionell för publiken och inte minst för att den tävlande själv ska kunna tävla och presentera sig själv på bästa sätt. En sorts optimal version av win-win situation, skulle man kunna säga.

    Fri posering:
    Vid årets Luciapokal hade Body instiftat ett pris på hela 10.000:- till den tävlande som på olika sätt visade upp ett genomarbetat och underhållande fritt program inom reglernas ramar och som domarna ansåg skulle premieras. Om det berodde på det nya priset eller om de tävlande allmänt förstått värdet av att ha ett genomtänkt och intränat fritt program är svårt att dra någon slutsats av, men det var trots allt fler som gjorde bättre från sig i år än vanligt på denna detalj. Mönstret är likadant i alla förbundets tävlingar under det senaste året, så en viss positiv utveckling finns, vilket är jättebra. Samtidigt ser vi fortfarande för många som inte helt förstått vad ett fritt program betyder för slutplaceringen. Här följer några punkter som du som tänkt tävla bör tänka på för att på bästa sätt kunna framhäva dig själv och den fysik du lagt ner tid och möda på att bygga upp och dieta fram:

    Tänk på vad du vill förmedla. Ett fritt program är så mycket mer än några dubbel biceps och krabbor staplade på varandra. Försök sätta avtryck hos domare och publik och gör allt du kan för att ingen ska vara oberörd efteråt.

    Var sitter domarna? Posera alltid så att du är riktad mot domarna och undvik att hamna ute på kanterna där domarna inte ser något och där ljuset inte sällan är dåligt.

    Samtliga obligatoriska poseringar ska finnas med i någon variant. Det finns inget i reglerna som säger vad som händer om man inte har med alla de obligatoriska, men en någorlunda rutinerad domare reagerar näst intill instinktivt när han/hon märker att den tävlande döljer något i sin fysik och det är, som alla förstår, inget positivt för en tävlande med höga ambitioner.

    Träna in programmet så att det sitter och träna sen ytterligare lika mycket. Nerver, låg energinivå och scenskräck kan ställa till det för vem som helst, men ett program som sitter i ryggmärgen är en bra försäkring mot låg placering i den ronden. Att komma av sig lite är inget som i sig ger låga poäng hos domarna även om det knappast är gynnsamt om man inte gör något konstruktivt av den sista halvan av programmet. Man kan alltså komma av sig en smula, men sen är det bara att köra igen.

    Det finns gångtävlingar för dig som gillar att gå. På en bodybuildingscen bör du undvika att gå omkring mer än absolut nödvändigt. En minut är väldigt kort tid och den tiden bör användas för att visa fysiken och imponera på domare och publik och det finns väldigt lite imponerande i att se en person gå fram och tillbaks på en scen iförd ”badkläder”.

    Obligatorisk posering:
    Även på denna detalj har nivån höjts rejält de senaste åren. De som poserar sämst idag är klart bättre än deras kollegor för fem-tio år sedan och överlag håller sig de allra flesta inom reglerna dessutom. Bra som kan bli ännu bättre! Att tävla i ”kroppsuppvisning” och endast ha tränat mycket sparsamt i själva tävlingsmomentet är ungefär som att tävla i storslalom utan att ha kört portar utan bara kört friåkning. Träna alltså obligatoriska poseringarna om du ska tävla i Classic Bodybuilding och Bodybuilding och träna på kvartsvarvsposeringarna om du ska tävla i Fitness, Bodyfitness eller Athletic Fitness. Vi ser fortfarande alltför många tävlande som visar tydliga tecken på att endera ha hoppat över denna del av träningen eller som gravt missförstått vad som gäller alternativt som omgett sig med dåliga rådgivare. Förbundet håller på att framställa bilder och anvisningar för hur korrekt respektive inkorrekt posering kan se ut i våra olika grenar.

    Dräkter:
    En vanlig missuppfattning bland många tävlande tycks vara att ju mindre en dräkt är desto bättre. FEL, FEL, FEL! Den tävlande som bryr sig det minst om sin slutplacering och vad domarna anser om fysiken ska tänka till ytterligare ett varv. Först och främst ska dräkten motsvara vad som står i reglerna på ifbb.com och sen ska den även passa till den fysik man har. Rätt skärning är a och o och en dräkt som gör att man ser ut att ha dubbelt så stor gluteus som i verkligheten är sällan fördelaktigt. Eller för att uttrycka det på ett annat sätt: Om dräkten är så liten att en geografisk beskrivning av den tävlandes bakdel skulle kunna låta ungefär så här; ”I mitten lite tyg och utanför det en massa gluteus och sen kommer höfterna.”; då har man snålat kontraproduktivt.
    Dräkterna ska vara rena! Du ska alltså alltid ha med extra dräkter ifall den du använt blivit smutsig!!!
    Om en dräkt inspekterats på inregistreringen är detta ingen garanti för att den är godkänd! Innan klassen ska gå in på scenen kontrolleras dräkten och hur den sitter och får man order om att byta dräkt har man max fem minuter på sig att byta om man inte vill bli diskvalificerad. Vid tillsägelse på scenen ska dräkten korrigeras omdelbart.

    Det här gäller för dräkterna i de olika grenarna:
    Bodybuilding män – Matt, enfärgat och omönstrat tyg. Glittrande tyg eller tyg som skimrar är inte tillåtet. Dräkten ska täcka minst hälften av gluteus och får inte vara för smal fram.
    Bodybuilding kvinnor – Matt, enfärgat och omönstrat tyg. Glittrande tyg eller tyg som skimrar är inte tillåtet. Dräkten ska täcka minst hälften av gluteus och får inte vara för smal fram. I rond två och tre får den tävlande välja lite mer fritt vad det gäller tyget.
    Athletic fitness herrar – Matt, enfärgade och omönstrat tyg. Glittrande tyg eller tyg som skimrar är inte tillåtet. Byxorna ska gå ner ca fem cm på låret. Från och med 2010 kommer inga revärer i avvikande färg att accepteras. Eventuella logos får vara max 10 cm långa/breda/höga på största stället.
    Athletic fitness damer – Matt, enfärgat och omönstrat tyg. Glittrande tyg eller tyg som skimrar är inte tillåtet. Dräkten ska täcka minst hälften av gluteus och får inte vara för smal fram.
    Classic bodybuilding – Rond 1: Mattsvart, enfärgat och omönstrat tyg. Glittrande tyg eller tyg som skimrar är inte tillåtet. Dräkten ska täcka minst hälften av gluteus och får inte vara för smal fram.
    Rond 2 och 3: Dräkten får vara i valfri färg och mönster. Dräkten ska täcka minst hälften av gluteus och får inte vara för smal fram.
    Fitness – Enfärgat och omönstrat tyg. Dräkten ska täcka minst hälften av gluteus och får inte vara för smal fram.
    Bodyfitness – Rond 1: Mattsvart, enfärgat och omönstrat tyg. Dräkten ska täcka minst hälften av gluteus och får inte vara för smal fram.
    Rond 2: Baddräkten ska täcka minst hälften av gluteus och får inte vara för smal fram vare sig mellan höfterna eller midjan. Dräkten ska täcka hela magmuskulaturen och får inte vara urringad ända ned till bröstbensspetsen.
    Rond 3: Dräkten ska täcka minst hälften av gluteus och får inte vara för smal fram.

    Musik:
    Vid våra tävlingar ska man som bodybuilder eller classic bodybuilder framföra ett fritt program och till det behöver man musik. Detta är lika elementärt som att en rallyförare kommer med sin bil till tävlingen eller en bågskytt med sin pilbåge. Utan musiken kan man inte tävla, helt enkelt. Fr o m 2010 kommer inga undantag att göras för den som inte har musiken med sig till registreringen utan då är det bara att vända hem igen utan att tävla. Troligen kommer vi vid de flesta tävlingar att kräva att musiken skickas via e-post i samband med anmälan. Detta för att undvika att ljud- och musikansvariga får försöka lösa problem med skivor som inte finns, som är fulla med brunkräm eller marmelad, som är inspelade i fel format eller som använts som dörrmatta. Med denna rutin kommer även inregistreringen att gå betydligt snabbare och därmed kan både tävlande och arrangör ägna sig åt att göra en bättre tävling.

    Avanmälan:
    Fortfarande har vi vid varje tävling problem med tävlande som inte har så pass mycket hyfs att de avanmäler sig om de inte tänkt tävla. Detta i sin tur leder till merarbete för arrangörerna och risk för fel i resultatlistorna vilket naturligtvis är helt oacceptabelt!
    Det hela är väldigt enkelt: Om du kommer på innan tävlingen att du inte kommer att tävla slår du en signal eller mailar till arrangören och förklarar läget. Om du kommer på efter en del av tävlingen att du inte kommer att fortsätta tävlingen meddelar du detta till backstageansvariga eller huvuddomaren. INNAN du sätter dig tillrätta på pizzerian. Missar du detta riskerar du dryga böter och andra straff. Onödigt även med två pizzor i magen.

    Har du frågor eller funderingar runt sånt som har med reglerna i allmänhet och ovanstående i synnerhet kan du med fördel posta dessa här! På så vis får vi med tiden en hygglig FAQ.

    #545251

    Det är jättebra att du skriver detta JP!
    Det enda som jag är lite fundersam över är att en dräkt som man i BF MÅSTE mäta in sig i kvällen innan som då sitter utan bikinibite godkänns av personal vid inmätningen. Men sedan på tävlingsdagen inte är godkänd. Att det finns regler som skall följas, det vet jag. Men då försvinner väl iaf lite av vitsen med att mäta in i den dräkten?

    #545252

    Håller med Janpeter…
    Det är väl helt rätt att du nämner detta i efterhand oxå..
    Men tror inte att ni dömmer ner någon för att dräkten visat fööör mycket…vad jag minns sa du till en tjej 3 ggr att dräkten visade för mycket 1 gång bakom scen sedan 2 ggr på scen …ändå kom hon på väldigt bra placering…hur många tillsägelser får man innan man blir ”diskad” eller finns det inge limit på det? Undrar bara…
    Jag önskar denna tjejen inget illa ,tvärtom hon va värdig sin placering..undrar bara om det egentligen spelar någon roll att du säger till…
    Mvh
    Lindah:pop:

    #545253

    Nja. Han sa till en viss tjej på scenen 1 gång och då korrigerade jag problemet snabbt o galant. Sedan talade han om för henne innan alla gick av i rond 1 att detta inte fick upprepas. Det gjorde det inte heller även om finalbikinin precis godkändes av JP´s örnögon.
    Jag antar att du tävlade själv, annars hade du knappast vetat detta. Hoppas det gick bra för dig.
    Det gick ganska bra för min adept ändå, men kanske hade hon kommit ngt snäpp högre upp om vi inte hade haft dessa ”dräktfadäser”

    #545254

    Så här ligger landet på ett ungefär:

    Vi har fått betydligt mindre problem med dräkter och sånt de senaste åren, eftersom vi blivit mer vaksamma och noggranna.

    Vi kommer att skärpa till det ytterligare och vägra tävlande med icke godkända dräkter att delta. Hittills har vi varit väldigt ”generösa” och ändå låtit tävlande delta med dräkter som inte är i närheten av godkända eller som vid upprepade tillfällen ligger på fel sida gränsen. Det kommer vi inte att göra fr o m 2010.

    Anledningen till att vi varit ”snälla” är en del mesighet och en del ”humanitära skäl”. Att säga till en tävlande med cocker spanielögon att: ”Tyvärr får du kliva av här!” när man sagt till och de hävdar att: ”Jamen, den här dräkten har en som tävlat i 20 år sytt och jag har dietat i sex månader och jag har ingen annan med mig.” är inte enkelt. Även om det är det mest korrekta.

    Så här funkar det med neddömningar: Om man bryter mot reglerna på ett anmärkningsvärt sätt kan man dras ner en eller flera placeringar. Dräkteriet hör ytterst sällan dit, utan snarare osportsligt uppträdande eller en alltför inkorrekt posering eller liknande. När detta händer meddelas den tävlande dessutom om detta, så det är inget som händer i skymundan. Det fanns en tävlande som, enligt uppgift, gått ut i sin blogg eller liknande och påstått att hon drabbades av detta, men det är rent hittepå.

    Det vanligaste är tillsägelse och då händer ingenting om man följer de direktiv man får. Det är inte mer än en information egentligen. Exempelvis om en korrekt dräkt helt plötsligt sitter fel eftersom limmet släppt. Inget regelbrott utan ett olycksfall som man ska rätta till.

    Följer man inte tillsägelserna kan man få en varning och då är det lite allvarligare för på det följer diskvalifikation om man inte skärper till sig. I helgen var det en tävlande, gissa i vilken gren, som hamnade under varning och även då meddelas den tävlande detta, så att inga tveksamheter råder.

    Dräkter är extremt svårt att bedöma på annat sätt än på scenen. Vissa tävlande skickar bilder och ber att få ett omdöme, vilket de alltid får. Om dräktens skärning är helt fel (exempelvis om en baddräkt har för lite tyg över midjedelen eller om byxan är av stringmodell) är det oftast väldigt enkelt att säga att den är underkänd. Det är svårare att uttala sig om storleken, eftersom en dräkt kan se för liten ut på scenen även om den tävlande rimligen blivit mindre sedan bilden tagits. Jag skickar därför alltid med reservationen att det är på tävlingsdagen som det slutgiltiga godkännandet kan komma.

    Det samma gäller vid registreringen. Den som är påtagen kan vi ha vissa synpunkter på vad det gäller storleken och väldigt ofta säger vi att dräkten är godkänd om den bara täcker mer på tävlingsdagen eller att den är för liten som den sitter där och då, men att den tävlande får fixa till det. Det vi gör på registreringen är egentligen bara en rådgivande besiktning, en service gentemot de tävlande. En dräkt som, enligt domarna, är fel på tävlingsdagen blir inte mindre fel bara för att den är sydd av någon självutnämnd expert, figurerat på tio VM eller för att den ”var godkänd” på registreringen.

    Sen har vi ju problemet med att mer än en dräkt bytts från ”den godkända” på registreringen till en helt annan på tävlingsdagen genom åren…

    Bra sätt att gardera sig mot problem:
    Läs reglerna.
    Kolla i god tid innan exempelvis med mig vad som gäller i tveksamma fall.
    Töj inte på marginalerna.
    Om du är sugen på att töja på marginalerna är det en mycket god idé att ha alternativa dräkter att byta med. Dyrt, jag vet, men säkert.

    #545255

    Bra initiativ och intressant läsning, tack!

    Jag saknar dock en sak…

    Det jag eftersöker och som har varit på tapeten på sista tiden är formen.

    Riktlinjer finns och det går säkert att läsa i IFBB:s regler osv. Men skulle inte någon snäll domare, (de som vekligen vet) kunna ge en ”lathund” och lite tankar, exempel och förklaringar kring formen, och hur pass viktig den är för de tävlande?

    Jag förstår detta inlägg då poseringen är oerhörd viktig för de tävlandena oavsett tävlingsgren. Samt bör prioriteras mera framöver för alla som tävlar.

    Men hur viktig är formen?

    Som jag tolkar det lite kraftigt utan att gå in på detalj så känns det som att så länge de tävlande håller en god och hyfsad tävlingsform så är de ”safe”. Sedan får andra aspekter som symmetri, linjer, massa, posering etc vara den avgörande faktorn?

    Jag har såklart full förståelse för att det är många aspekter som ses över när en bedömning görs, och absolut hänger det inte på vem som är hårdast. Det är nog en mycket mindre avgörande faktor än folk tror.

    Nu svamlar jag i vanlig ordning… ok, konkret…

    1: Kan man vara för hård i BB/CBB?

    Särskiljer man på män och kvinnor inom BB/CBB?

    Självklart har tjejer betydligt svårare att komma in i samma form som killar, det är inte det jag menar. Jag menar… Neddömmer man i större grad tjejer gentemot varandra, respektive killar inom dessa grenar, om dom är för hårda?

    Eller är det en myt att personer neddöms pga sin hårdhet?

    Jag kan förstå att personer som ser ut att kolapsa, och/eller ser ut som en lägerfånge från kriget, att de kan neddömmas då de är, och ser för tärda ut. Men så länge man ser hyfsat sund ut på scenen, pigg energisk osv så kommer man undan med sin hårdhet? Oftast ytterst svårslagen kombination såklart men en teoretisk fråga. Personligen skulle jag aldrig klara vara av det, får slita som ett djur för att komma i ok-form. Så jag förespråkar lite slätare och sundare form och ser hellre symmetri, harmoni, posering osv som avgör så länge man är i ok form. Men ens eget ideal kanske inte överrensstämmer med IFBB: ideal och vill man nå placeringar så får man försöka eftersträva det som eftersöks. Lite därför dessa frågor också, en klargöring. Alla har sina egna vilda teorier, idéer osv. Så även jag.

    2: Kan man vara för hård i Body Fitness?
    Klart man kan, men det har verkligen varit olika tjejer i olika form som vunnit de sista åren. Vill än en gång påpeka att allt hänger såklart inte på formen, snarare tvärtom! Men hur viktigt är formen och vad skulle vara den mest optimala formen? Så länge tjejerna är i hyfsad form så spelar det ingen roll, då är det allt annat som övervägs?

    Finns ju vissa fall där tjejerna varit mycket hårda och vunnit. Kan det vara att föredra ett snäpp hårdare form så man sticker ut lite inom BF än att vara lik de andra? Eller är det en obetydlig skillnad då linjer osv är det som mest övervägs?

    Känns lite som trenden jag har sett sen 05, har varit lite hårdare, lite större, år efter år fram till efter SWGP i April. Efter SWGP så har det gått lite åt andra hållet. Bara en personlig reflektion, jag kan ha fel. SM-vinnaren i år var iofs i extremt bra form, förmodligen hennes bästa så det finns undantag såklart. Men generellt känns det så. Är det en önskan från domarna iom det nya idealet om hälsosammare tävlingar, en läkare vid invägning osv, eller är det bara en slump att det generellt blivit lite slätare form på deltagarna inom BF? Än en gång, jag kan ha fel men det är min åsikt, samt så kanske jag är lite avtrubbad iom min tjej är så gott som BF-klar året om, och var på tok för hård på FF i BF.

    Helsnurriga frågor och formuleringar, hoppas ni förstår helheten och inte märker ord. Fråga gärna hövligt om ingen förstår vad jag försöker förmedla, inte alltid jag gör det själv nämligen :emo-thumb Ens tankar kan bli annorlunda och uppfattas olika av människor när de kommer på print helt enkelt.

    Ps: Alla andra aspekter oavsett gren tycker jag har full koll på. Nja, inte full men snudd på nära iaf. Jag känner mig trygg i vad som bedöms och eftersöks gällande de flesta andra kategorier inom alla grenar. Men formen, framförallt inom tjejers grenar är jag mera osäker på. Tror det är många flera som har sina egena teorier, ideal osv som inte överrensstämmer med det som eftersöks. Därav denna post, ja och min egna snurriga tankar förstås.

    Frågar man inte får man inget veta :)

    Mvh Hammerin

    #545256
    Christer Hammerin wrote:
    Bra initiativ och intressant läsning, tack!

    Jag saknar dock en sak…

    Det jag eftersöker och som har varit på tapeten på sista tiden är formen.

    Riktlinjer finns och det går säkert att läsa i IFBB:s regler osv. Men skulle inte någon snäll domare, (de som vekligen vet) kunna ge en ”lathund” och lite tankar, exempel och förklaringar kring formen, och hur pass viktig den är för de tävlande?

    En massa bra text…

    Ps: Alla andra aspekter oavsett gren tycker jag har full koll på. Nja, inte full men snudd på nära iaf. Jag känner mig trygg i vad som bedöms och eftersöks gällande de flesta andra kategorier inom alla grenar. Men formen, framförallt inom tjejers grenar är jag mera osäker på. Tror det är många flera som har sina egena teorier, ideal osv som inte överrensstämmer med det som eftersöks. Därav denna post, ja och min egna snurriga tankar förstås.

    Frågar man inte får man inget veta :)

    Mvh Hammerin

    Så där tycker jag att ett konstruktivt inlägg ska se ut! Bra jobbat! Jag lovar återkomma under helgen med lite lösa reflektioner och förhoppningsvis någon sorts svar på dina frågor och funderingar. Det är viktigt och utvecklande för alla parter med debatt, diskussion och vändande på diverse stenar och tittande runt hörn. Ibland finns inte de där klockrena, tydliga svaren, men vi måste ändå sträva mot att hitta och formulera dessa på ett så tydligt vis det går. Ett viktigt mål som vi ännu är på väg mot! Återkommer som sagt. Det här ska bli intressant och inspirerande!

    #545257

    I am not now SKKF or JP or anything , but just wanted to comment .. a lil off topic as well but as these issues are always up so , just my opinion…

    What it comes to body fitness and girls, I have always said that you have to bring that conditioning which fits YOU best. If you dont have so much size, you cant be that conditioned cause you ll look anorectic. And even though you had muscles, you cant bring too conditioned which for me is … NO shredded gluts in body fitness. You still need to be feminine and have that roundness (no fat), shaped..

    We always tend to stare at conditioning which is good , it s one very important factor. But if a girl has a crazy conditioning but is H-framed, a tad blocky and has quite unbalanced physique with narrow shoulders, lacking symmetry, not that good presentation and posing (and no , posing has no value itself but how it makes a physique look like)etc etc, I have no wonder if she looses for nearly-fat girls. It is always simply how it looks like.

    I think this ”neddöma” really is a myth HERE. I saw that happening at arnold amateur though, where Yulia Zabelina, with BEST lines, structure, porpotions ,symmetry, balance, conditioining etc etc was left behind +20kg over weight structural disaster . And it should not happen. Because you still have that whole physique judge and compare, not just conditioning.

    I would never make conclusions like ”in that year they awarded big and hard , this year tiny and soft”. Because judges can only place the girls and the packages which are in the line up in that day. They put THEM in order. Its impossible to pick always the same kind of winner cause the line ups are ALWAYS different with different physiques. All you can say after judging normally is that … ”in this line up, they awarded this girl”. But never make that mistake that you start to compare girls from different line ups/shows.

    People always say they dont know what judges want because of the judging. What the fuck? Everyone does know what they want but not so many who are able to bring that. What the ideal is … it is.. x-framed physique with wide shoulders and tiny waist. Beautiful lines. It is OK muscle development and all those muscles in good balance. Harmony. It is good proportions, structure and symmetry. It is posing which makes physique look like a perfect creation of high quality physique architecture without any flaws. They want to see a package where every part of it play the same game. It is a conditioning that suits you well. Which is NOT jiggle butt. It is tight and shaped with good definition showing details. But it is not – in body fitness – shredded gluts. And after all always in women’s sports, you gotta look like a WOMAN. FEMINITY. I many times have been asked about this feminity issue. Simple is that. To speak straight – You are not allowed to look like a transvestite. Girls, you do not have to juice that much or better said, at all. At the end , it will ruin both your feminity and also leave the marks in other parts. If you look more like a guy than a girl and you are competing in body fitness or FBB, do not bother to ask why you did not win even though you were damn biggest and hardest on stage.

    People tend to speak about how someone lost because of color or hair or posing or make up or SUITS. Helloooo! Those DO NOT have value itself. Comments like ”I had the best physique but they wanted a barbie girl with pink suit” is SOOOO SHIT. But as everything is all about how you look like, sure these things affect a lot in illusion you create of your physique. I can guarantee, NOONE have lost a one single contest because of lacking a few stones in suit or just because of hair did not look good. BUT these things can sure affect in competitive line up in way…. just to mention a few points..

    – Your suits’ cut makes your proportions look fucked or make your physique look blocky, your waist wide..

    – Your suit’s decoration do not create illusion of X

    – Your suit is too tiny for you and makes you look fat

    – Your suit’s fabric makes you look softer than you are

    – Your hair style make your shoulderline look narrow

    – Your color makes you look soft or is distracting green/”smutsig”

    – With bad posing you make your lines/frames/structure/symmetry/proportions etc look non-good.

    – With posing/stage presentation/color you simply do not stand out in line up, you get lost in the line up with 30 good girls, judges simply do not see you, you dont get good comparisons..

    And as it is all about illusion, the whole line up affects on judging. Like i said, judges can only pick the winner of the packages which are in line up. If they have there as a best total package a conditioned and big girl, they ll award it. BUT if there is no in conditioning which has also other factors perfect, they gotta award something else. PLUS … the girls which stand with you there, affects how you look like. Its all about illusion. I may have wide shoulders. If I am called out with too narrow shouldered girls, I damn have freaking wide shoulders. BUT if Ahmad Ahmad is standing next to me, my shoulderline will look narrow. IT IS ALWAYS ALL ABOUT WHO YOU GET COMPARED WITH.

    Many people tend to forget, judges are not saying with winner ”this is now what we will always award”. All they do is put the girls in line up – no matter how good or bad they are – in placing order. It is a competition where you pick winner, runner up , third etc. They simply pick the best physique in that day in that line up on that stage from the girls they have front of them. Do not make any other conclusions, do not even try to do it. Like I said, factors are clear we all do know what includes a perfect physique….

    #545258

    Jag gör det enkelt för mig och skriver in med fet stil nedan i Christers text. Samtidigt vill jag även ge en eloge till Anne som haft en drös poänger i sitt inlägg ovan!

    Christer Hammerin wrote:
    Bra initiativ och intressant läsning, tack!

    Jag saknar dock en sak…

    Det jag eftersöker och som har varit på tapeten på sista tiden är formen.

    Riktlinjer finns och det går säkert att läsa i IFBB:s regler osv. Men skulle inte någon snäll domare, (de som vekligen vet) kunna ge en ”lathund” och lite tankar, exempel och förklaringar kring formen, och hur pass viktig den är för de tävlande?

    Lite av detta är på gång. Det kommer bilder och i vissa fall filmer på utförande i olika moment (vi har ju exemelvis redan en eminent chins- och dipsfilm för AF-folket), exempel på avarter i dräktval, poseringsfel och -rätt med mera. Just när det kommer till formen är det dock svårare. Som Anne skrev så är det jättesvårt att sätta någon sorts kvanitativt mått på vad som är ok och inte. Vissa kommer undan med både ”för lite” och ”för mycket” underhudsfett och/eller vätska under huden. För att de helt enkelt är begåvade med en ram och muskelutveckling som gör att det ser ok ut ändå. Vi känner nog alla igen det när vi ser det klockrena exemplet för att det helt enkelt ser så jäkla bra ut, men det är svårare att värdera när det inte är lika bra. Vi funderar just nu på hur vi ska kunna göra någon sorts guide i dessa frågor på ett pedagogiskt och informativt sätt. Det är ju oerhört viktigt att den info som går ut både har stöd i regelverket (det aningen ofullständiga) och inte går att missförstå. Svårt men inte omöjligt.

    Jag förstår detta inlägg då poseringen är oerhörd viktig för de tävlandena oavsett tävlingsgren. Samt bör prioriteras mera framöver för alla som tävlar.

    Men hur viktig är formen?

    Som jag tolkar det lite kraftigt utan att gå in på detalj så känns det som att så länge de tävlande håller en god och hyfsad tävlingsform så är de ”safe”. Sedan får andra aspekter som symmetri, linjer, massa, posering etc vara den avgörande faktorn?

    Jag har såklart full förståelse för att det är många aspekter som ses över när en bedömning görs, och absolut hänger det inte på vem som är hårdast. Det är nog en mycket mindre avgörande faktor än folk tror.

    Nu svamlar jag i vanlig ordning… ok, konkret…

    1: Kan man vara för hård i BB/CBB?

    Ja, det går, även om det är sällsynt. När muskelmassan ser ”sjuk” ut har man i alla fall gått för långt för att tjäna på det ur bedömningssynpunkt.

    Särskiljer man på män och kvinnor inom BB/CBB?

    Ja, eftersom det i reglerna för kvinnlig bb faktiskt står en del om kvinnligt utseende och feminin fysik. Då innebär det per automatik att det ska finnas lite underhudsfett kvar och att de traditionellt och anatomiskt kvinnliga linjerna ska kunna skönjas, trots stor muskelmassa och lågt kroppsfett.

    Självklart har tjejer betydligt svårare att komma in i samma form som killar, det är inte det jag menar. Jag menar… Neddömmer man i större grad tjejer gentemot varandra, respektive killar inom dessa grenar, om dom är för hårda?

    Ja, ska vi generalisera så är det svårare för en kille att bli ”för hård” än för en tjej (och då menar jag inte att det på något vis är enklare för en tjej att bli just så hård, men däremot om hon uppnått den extrema hårdheten så finns risken att det vänds till ett minus där en kille skulle kunna ha det som ett plus) när det ska dömas.

    Eller är det en myt att personer neddöms pga sin hårdhet?

    Det händer, även om vi egentligen hellre letar plus och fördelar i fysikerna, men visst finns brister med i kalkylen.

    Jag kan förstå att personer som ser ut att kolapsa, och/eller ser ut som en lägerfånge från kriget, att de kan neddömmas då de är, och ser för tärda ut. Men så länge man ser hyfsat sund ut på scenen, pigg energisk osv så kommer man undan med sin hårdhet? Oftast ytterst svårslagen kombination såklart men en teoretisk fråga. Personligen skulle jag aldrig klara vara av det, får slita som ett djur för att komma i ok-form. Så jag förespråkar lite slätare och sundare form och ser hellre symmetri, harmoni, posering osv som avgör så länge man är i ok form. Men ens eget ideal kanske inte överrensstämmer med IFBB: ideal och vill man nå placeringar så får man försöka eftersträva det som eftersöks. Lite därför dessa frågor också, en klargöring. Alla har sina egna vilda teorier, idéer osv. Så även jag.

    Det har funnits tävlande som varit grymt hårda, som kommit undan med det, delvis av ovan nämnd orsak. En tävlande som är pigg och vaken, som inte raglar omkring (det är inte ens tillåtet enligt de direktiv vi har) och som inte ser tom och ”sjuk” ut i muskulaturen kan mycket väl hävda sig även i hård konkurrens. Det är när muskulaturen är platt och flex saknas som det brukar straffa sig.

    2: Kan man vara för hård i Body Fitness?
    Klart man kan, men det har verkligen varit olika tjejer i olika form som vunnit de sista åren. Vill än en gång påpeka att allt hänger såklart inte på formen, snarare tvärtom! Men hur viktigt är formen och vad skulle vara den mest optimala formen? Så länge tjejerna är i hyfsad form så spelar det ingen roll, då är det allt annat som övervägs?

    I första hand är det total package som gäller. Summan av alla delarna så att säga. Plus och minus och den som har mest plus totalt vinner. Ungefär.

    Finns ju vissa fall där tjejerna varit mycket hårda och vunnit. Kan det vara att föredra ett snäpp hårdare form så man sticker ut lite inom BF än att vara lik de andra? Eller är det en obetydlig skillnad då linjer osv är det som mest övervägs?

    Jag brukar säga att en tävlande ska vara precis så hård, slät, grov eller tunn det går utan att total package påverkas negativt. Det kanske låter lite flummigt, men precis som med dräkter och färg plus posering handlar det ju om att sätta varje faktor på precis rätt plats så att det gynnar det som domarna ser. Vissa ser bättre ut om de är lite slätare, vissa om de är lite hårdare och så vidare. För att avgöra var den kritiska punkten är krävs ett mycket tränat och opartiskt öga, kanske fler till och med.

    Känns lite som trenden jag har sett sen 05, har varit lite hårdare, lite större, år efter år fram till efter SWGP i April. Efter SWGP så har det gått lite åt andra hållet. Bara en personlig reflektion, jag kan ha fel. SM-vinnaren i år var iofs i extremt bra form, förmodligen hennes bästa så det finns undantag såklart. Men generellt känns det så. Är det en önskan från domarna iom det nya idealet om hälsosammare tävlingar, en läkare vid invägning osv, eller är det bara en slump att det generellt blivit lite slätare form på deltagarna inom BF? Än en gång, jag kan ha fel men det är min åsikt, samt så kanske jag är lite avtrubbad iom min tjej är så gott som BF-klar året om, och var på tok för hård på FF i BF.

    Det uttalade från IFBB, även om de inte alltid lever upp till det i handling, är att BF inte ska bli för stort och hårt. Vissa av våra grannländer sätter såna som vi sätter på pallen utanför final för att de kanske rent av läser regelverket bättre än vi. Eller mer fundamentalistiskt om man anser det.

    Helsnurriga frågor och formuleringar, hoppas ni förstår helheten och inte märker ord. Fråga gärna hövligt om ingen förstår vad jag försöker förmedla, inte alltid jag gör det själv nämligen :emo-thumb Ens tankar kan bli annorlunda och uppfattas olika av människor när de kommer på print helt enkelt.

    Ps: Alla andra aspekter oavsett gren tycker jag har full koll på. Nja, inte full men snudd på nära iaf. Jag känner mig trygg i vad som bedöms och eftersöks gällande de flesta andra kategorier inom alla grenar. Men formen, framförallt inom tjejers grenar är jag mera osäker på. Tror det är många flera som har sina egena teorier, ideal osv som inte överrensstämmer med det som eftersöks. Därav denna post, ja och min egna snurriga tankar förstås.

    Frågar man inte får man inget veta :)

    Mvh Hammerin

    #545259
    Anne wrote:
    I am not now SKKF or JP or anything , but just wanted to comment .. a lil off topic as well but as these issues are always up so , just my opinion…

    What it comes to body fitness and girls, I have always said that you have to bring that conditioning which fits YOU best. If you dont have so much size, you cant be that conditioned cause you ll look anorectic. And even though you had muscles, you cant bring too conditioned which for me is … NO shredded gluts in body fitness. You still need to be feminine and have that roundness (no fat), shaped..

    We always tend to stare at conditioning which is good , it s one very important factor. But if a girl has a crazy conditioning but is H-framed, a tad blocky and has quite unbalanced physique with narrow shoulders, lacking symmetry, not that good presentation and posing (and no , posing has no value itself but how it makes a physique look like)etc etc, I have no wonder if she looses for nearly-fat girls. It is always simply how it looks like.

    I think this ”neddöma” really is a myth HERE. I saw that happening at arnold amateur though, where Yulia Zabelina, with BEST lines, structure, porpotions ,symmetry, balance, conditioining etc etc was left behind +20kg over weight structural disaster . And it should not happen. Because you still have that whole physique judge and compare, not just conditioning.

    I would never make conclusions like ”in that year they awarded big and hard , this year tiny and soft”. Because judges can only place the girls and the packages which are in the line up in that day. They put THEM in order. Its impossible to pick always the same kind of winner cause the line ups are ALWAYS different with different physiques. All you can say after judging normally is that … ”in this line up, they awarded this girl”. But never make that mistake that you start to compare girls from different line ups/shows.

    People always say they dont know what judges want because of the judging. What the fuck? Everyone does know what they want but not so many who are able to bring that. What the ideal is … it is.. x-framed physique with wide shoulders and tiny waist. Beautiful lines. It is OK muscle development and all those muscles in good balance. Harmony. It is good proportions, structure and symmetry. It is posing which makes physique look like a perfect creation of high quality physique architecture without any flaws. They want to see a package where every part of it play the same game. It is a conditioning that suits you well. Which is NOT jiggle butt. It is tight and shaped with good definition showing details. But it is not – in body fitness – shredded gluts. And after all always in women’s sports, you gotta look like a WOMAN. FEMINITY. I many times have been asked about this feminity issue. Simple is that. To speak straight – You are not allowed to look like a transvestite. Girls, you do not have to juice that much or better said, at all. At the end , it will ruin both your feminity and also leave the marks in other parts. If you look more like a guy than a girl and you are competing in body fitness or FBB, do not bother to ask why you did not win even though you were damn biggest and hardest on stage.

    People tend to speak about how someone lost because of color or hair or posing or make up or SUITS. Helloooo! Those DO NOT have value itself. Comments like ”I had the best physique but they wanted a barbie girl with pink suit” is SOOOO SHIT. But as everything is all about how you look like, sure these things affect a lot in illusion you create of your physique. I can guarantee, NOONE have lost a one single contest because of lacking a few stones in suit or just because of hair did not look good. BUT these things can sure affect in competitive line up in way…. just to mention a few points..

    – Your suits’ cut makes your proportions look fucked or make your physique look blocky, your waist wide..

    – Your suit’s decoration do not create illusion of X

    – Your suit is too tiny for you and makes you look fat

    – Your suit’s fabric makes you look softer than you are

    – Your hair style make your shoulderline look narrow

    – Your color makes you look soft or is distracting green/”smutsig”

    – With bad posing you make your lines/frames/structure/symmetry/proportions etc look non-good.

    – With posing/stage presentation/color you simply do not stand out in line up, you get lost in the line up with 30 good girls, judges simply do not see you, you dont get good comparisons..

    And as it is all about illusion, the whole line up affects on judging. Like i said, judges can only pick the winner of the packages which are in line up. If they have there as a best total package a conditioned and big girl, they ll award it. BUT if there is no in conditioning which has also other factors perfect, they gotta award something else. PLUS … the girls which stand with you there, affects how you look like. Its all about illusion. I may have wide shoulders. If I am called out with too narrow shouldered girls, I damn have freaking wide shoulders. BUT if Ahmad Ahmad is standing next to me, my shoulderline will look narrow. IT IS ALWAYS ALL ABOUT WHO YOU GET COMPARED WITH.

    Many people tend to forget, judges are not saying with winner ”this is now what we will always award”. All they do is put the girls in line up – no matter how good or bad they are – in placing order. It is a competition where you pick winner, runner up , third etc. They simply pick the best physique in that day in that line up on that stage from the girls they have front of them. Do not make any other conclusions, do not even try to do it. Like I said, factors are clear we all do know what includes a perfect physique….

    PUNKT. Behövs väl knappast sägas mer efter ett sånt inlägg.:up:

    #545260
    Janpeter Sangborn wrote:
    Jag gör det enkelt för mig och skriver in med fet stil nedan i Christers text. Samtidigt vill jag även ge en eloge till Anne som haft en drös poänger i sitt inlägg ovan!

    Tycker ditt svar ger bättre svar på våra frågor faktiskt. Fortfarande tycker jag själva att domarna faktiskt bör vara mer överens eftersom om samma person kan komma både 1 och 6 av olika domare och då är man ju fortfarande inte överens om vad som riktigt gäller. Om domarna inte är överens vad som gäller hur ska vi som tävlande så veta vad domarna söker.

    #545261
    Janpeter Sangborn;879358 wrote:
    Lite av detta är på gång. Det kommer bilder och i vissa fall filmer på utförande i olika moment (vi har ju exemelvis redan en eminent chins- och dipsfilm för AF-folket), exempel på avarter i dräktval, poseringsfel och -rätt med mera. Just när det kommer till formen är det dock svårare. Som Anne skrev så är det jättesvårt att sätta någon sorts kvanitativt mått på vad som är ok och inte. Vissa kommer undan med både ”för lite” och ”för mycket” underhudsfett och/eller vätska under huden. För att de helt enkelt är begåvade med en ram och muskelutveckling som gör att det ser ok ut ändå. Vi känner nog alla igen det när vi ser det klockrena exemplet för att det helt enkelt ser så jäkla bra ut, men det är svårare att värdera när det inte är lika bra. Vi funderar just nu på hur vi ska kunna göra någon sorts guide i dessa frågor på ett pedagogiskt och informativt sätt. Det är ju oerhört viktigt att den info som går ut både har stöd i regelverket (det aningen ofullständiga) och inte går att missförstå. Svårt men inte omöjligt.

    Detta vore en riktigt bra iniativ. Förstår att det blir en del jobb men det vore till stor hjälp för tävlande och jag tror mindre tjafs skulle uppstå. Tack för dina mycket bra svar på våra frågor!:)

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.