Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2015-02-22
Inlägg 1

Har nu gymmat i kanske ett halv år, dock inte alls seriöst, fortfarande käkat onyttigt ibland osv.
Men har ändå ökat ganska mycket i bänkpress (Självklart andra övningar också men bänkpressen märks mest).
Ökat från 50kg till nu 77.5 kg( 1 rep ), Ett bröstpass ser just nu ut att jag tränar med 60kg och 5-6 reps och 5 sets, följt av hantelpress 10 reps och 3 sets.
Tränar jag rätt? Ska jag träna med mer/mindre vikter och fler/mindre sets/reps?
Tack på förhand

redfik
Titel
Registrerad 2011-03-20
Inlägg 108

Generellt sätt så ska du träna med tyngre vikter och färre reps om du vill öka i vikter. 5x5 fungerar bra, eller färre än 5 reps. Vila lite längre mellan seten när du kör få reps.
Ett varningens ord om bänkpress, det är en övning som kanske har högst skaderisk på ryggen, så var försiktig när du kör tungt, om du märker av att du ligger som en ostbåge för att orka pressa upp stången (mycket svankande) bör du sänka vikter eller köra med bälte, mycket lätt att skada ryggen.

Mvh Fredrik

Ilikefood
Titel
Registrerad 2008-11-01
Inlägg 63

Som ovanstående svara så är 5x5 ett bra upplägg, du kan även lägga till pause reps för mer explosiv styrka i bänkpressen. Låt stången "vila" på bröstet 2-5 sekunder för att sedan explosivt pressa stången upp igen, 5 reps x 5 set, kör inte till failure. Kolla upp 5 x 5 stronglifts, det finns även en app om du har en smartphone, 5x5 heter den, den är mycket bekväm och lätt att följa! :)

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 1 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017