Idee för seriöst styrke Gym i Stockholm

Home Forums Styrkehörnan Idee för seriöst styrke Gym i Stockholm

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #105070
    #1081363

    Hej alla gym älskande tjejer och killar!

    Jag tänkte slänga ut en fråga och se hur intresset ser ut för min idee. Tanken är att starta ett litet gym innanför tullarna i Stockholm. Gymmet ska vända sig till seriöst tränande folk och gymmet kommer därför ha en maxgräns för antalet medlemmar (ca 20-30), därefter blir det kö lista. Det kommer inte vara något fancy fancy utan snarare ett underground sovjetiskt gym från 50 talet . I utrustningsväg kommer majoriteten att komma från Eleiko där fokuset kommer ligga på utrustning kring de stora lyften knäböj, marklyft och bänkpress. Tanken är att utrustnings upplägget kommer lika detta:
    3 power racks
    3 squat ställningar
    3 Marklyft plattor (Eleiko tränings matta)
    3 Bänkpressar
    15 Stänger
    Chin bar
    Dip ställning
    Chin/Dip bälte
    Bälten
    Kedjor
    Gummi Band
    Slingshots ( från Mark Bell)
    Talkfat
    Ett set med hantlar upp till 60kg
    Bänkar
    Grepp utrustning
    Tungt traktor däck?

    Tanken är att det ska vara ett gym där folk som är trötta på att träna bredvid Agda 72år eller Kalle ”första dagen på gymmet” Svensson som gör biceps curls i racken. Är man trött på att få konstiga blickar när man släpper stången i marken efter ett tung rep kanske detta gym är något för dig? Vill du kunna använda talk utan att få höra att du skitar ned gymmet så kanske du e rätt person för detta gym. Tanken är inte att vi som tränar där ska vara lortgrisar och slänga vikter omkring oss för skojs skull men ”vanliga” gym idag är ofta lite väl restriktiva enligt min erfarenhet.

    Sedan är tanken att vi som är medlemmar kommer ha en FB grupp där vi kan diskutera saker om träning samt hur vi kan skapa ett bättre gym. Atmosfären på gymmet ska vara lättsam och man ska inte tveka att våga fråga killen eller tjejen bredvid om hjälp för passning etc. Helt enkel ska medlemmarna bestå av ett gäng som vill lyfta tungt skit bli starka utan att sicksacka mellan oseriöst folk på någon vanlig gymkedja.

    Gymmet ska vara öppet 24/7 med passerkort. Gymmet kommer ha video övervakning med inspelning för att säkerhetsställa att utrustning stannar kvar.

    För att hålla det ”exklusivt” och för att gymmet ska kunna gå runt på så få medlemmar kommer ju självklart prislappen på medlemskapet att kosta därefter. Exakt pris beror på vilken lokal som används och priset för denna samt vilket pris jag kan få på leasing kontrakt på utrustning. Priset kommer att sättas så lågt som möjligt men så att det fortfarande går runt.

    Hur låter detta? Tankar och kommentarer önskas från folk i Stockholms området som skulle vara intresserade av att bli medlemmar.

    Ps. Kommer även satsa på att fixa en IRON RADIO banner. För er som inte vet vad Iron Radio är. Så kolla in deras podcast.

    #1081370

    Detta låter ett gym som jag skulle trivas på, tyvärr dock från GBG :)

    Tror dock du behöver lite fler medlemmar för att kunna gå runt annars kommer prislappen bli väldigt hög, läste i en tråd att bara ett power rack från eleiko ligger runt 27papp (pma för länk). 100 medlemmar med ett pris på 399kr per månad samt inskrivningsavgift på 299kr kommer ge dig 508.700kr vilket är ca 42.930kr/mån. 20 medlemmar skulle generera ca 8500kr/mån (om jag räknar med de priserna från föregående exempel), täcker detta fastighetskostnaderna, leasing och eventuella bemaningstider?

    Saker som jag skulle sakna personligen är Latsdrag, Cablecross, smith, benpress, benspark och legcurl.
    Kolla ifall det finns plateloaded versioner utav dem ifall du vill bevara hardcore-känslan och få bort ”maskin-känslan”.

    Gillar konceptet hårt och hoppas att du lyckas så man kan hamna på något seriöst gym när man ska besöka huvudstaden mvh Vincent.

    #1081371

    Tack för peppen Vincent !

    Jag håller med att Latsdrag , Cable cross osv kan vara bra att ha för att komplementera de andra övningara. Dock går det ju att göra pullups, hantel flyes etc Men helt klart så underlättar lite maskiner och ja smart där med att ha fria vikter på dom för att behålla känslan.

    Priset på powerracken låter helt i linje med dom sifforna jag kollat på från olika företag som levererar gymutrustning. Jag håller på att tala med olika leasing företag ang prissättning. Men om man ser vissa exempel på som tex att ett normalt löpband kostar ca 30-40.000kr och den hyrs ut för 250-300kr i månaden. Nu ska det inte vara några löpband men om man drar en paralell mot annan utrustning i samma prisklass. Så kan vi säga att powerracken kanske landar på liknande siffror per månad ( håller på att samla in offerter från olika företag).

    Sant att jag skulle behöva ha flera medlemmar om priset skulle ligga på 399kr. Dock har jag räknat på ett ”lite” högre pris än så. I Stockholm ( och säkert i GBG också) kostar medlemskap på många cross fitt boxar över 1200kr i månaden. Jag tror att flera ( i alla fall jag) skulle vara intresserad av att betala närmare 1000kr för att slippa de vanliga gymkedjorna och ha en gym med en liten skara folk som man känner igen och som alla är där för samma sak… att träna:) . Men beroende på lokal storlek och pris på utrusning så kan ju priset bli lägre också. Har tittat på lokaler som skulle kunna fungera som kostar 10-15.000kr i månaden. Men som sagt det är ett ”work in progress”. Så hur det slutgiltiga resultatet blir får framtiden utvisa

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.