Alströmertrofén 13 juni 2009

Home Forums Tävlingar och Events Alströmertrofén 13 juni 2009

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 112 total)
  • Author
    Posts
  • #75804
    #603983

    Då var det dags att starta tråden inför Alströmertrofén 2009 nu när alla varit på fitnessfestivalen och känner att nu är det dags för mig att göra min scendebut! Då är Alströmertrofén tävlingen för dig, en äkta nybörjartävling för äkta nybörjare. Men vad är det då som gäller?? Jo, så här är det……………….

    Att lördagen den 13 juni i aulan på Alströmergymnasiet i Alingsås är det ställe ni ska visa era deffade rumpor på under dessa premisser som följer nedan!(exakta tider kommer senare)

    Regler och annat som gäller på Alströmertrofén

    Det är gratis för alla tävlande och man behöver ingen licens eller godkända posbrallor/bikini utan dina gamla spedoobadisar sen mellanstadiet funkar.
    Man får ej ha tävlat innan(gäller även om man tävlat på Alströmer tidigare men tex Body open räknas ej .)Tävlingsfärg eller div oljor/linement är ej tillåtet utan bara solbränna från sol/solarium och inga dispenser från detta kommer ens att diskuteras. Det kommer inte att finnas vikter eller hantlar att pumpa upp sig med och får ej heller medtagas utan handduk,gummisnoddar och redskap typ handtag för djupa armhävningar är ok och upp till varje tävlande att ha med sig egna, arrangören står inte för detta! Dock kommer vi på den obligatoriska samlingen innan tävling att visa hur man med en coach och enkla medel klarar sig fint ändå.När vi ändå är inne på ämnet coach så är det självklart att alla tävlande får ha egen coach om så önskas!

    Vilka klasser det blir beror helt och hållet på antalet deltagare och kommer att delas in i längdklasser där vi försöker få ett så lika antal tävlande i alla längdklasser det bara går, dock max 15 deltagare per längdklass. Vi bryr oss inte om vad ni väger och det kommer inte att ske någon mätning av längd på registreringen utan den uppger ni redan vid anmälan till tävlingen. Men det kan även tänkas att vi kör både junior och veteranklasser om det finns tillräckligt med deltagare för detta!

    Priser till ALLA tävlande är något som vi ser som självklart, men inte i form av pokaler eller en tråkig plakett utan prispåsen kommer bla innehålla kosttillskott som sponsras av fyra/fem kända märken som även kommer att ha montrar på tävlingen med försäljning av allt inom tillskott som brukligt är! Men även andra saker skänkta av sponsorer kommer att finnas i påsen, den som deltar får se! Men det som redan är klart är detta att våran huvudsponsor 2009 Inges Bil AB står för priserna till overallvinnarna och det är inte kattskit precis utan 2st nya LAPTOPP samt att varje klassvinnare belönas med en MP3-spelare! För att sporra deltagarna att även lägga ner tid och energi på det fria programmet kommer det att utdelas pris till bästa posör både för herrar och damer.

    Tävlingsmomentet följer i stora delar en vanlig tävling med 3 ronder. Som brukligt går 6 tävlande till final efter förbedömningen och endast finalfältet kommer att få göra sitt fria program i rond 2 och maxtiden som gäller alla i det fria är 1min.(musik på CD lämnas vid registreringen) Rond tre i finalen är samma rutin som i CBB,(gäller även på förbedömningen) alltså kommer vi att köra twistposering på lineupen utöver de obligatoriska poseringarna som gäller för damer och herrar. Dock finns det inget krav att alla obligatoriska poseringar ska finnas med i det fria programmet utan där har alla fritt i göra vad de vill för att roa och chocka publiken och domarna, självklart får inga matriella hjälpmedel användas utan endast musik och tävlingsdräkt.Alla deltagare som inte går till final(om antalet är fler än 6 i klassen) kommer att få dela på en sjundeplats och får sina priser på scen innan finalen för respektive klass börjar.

    Bedömningen blir i år mer lik de internationella reglerna där endast poängen från rond 2 och 3 räknas i finalen med undantaget att det inte blir dubbla poäng för rond 3 utan båda ger samma poäng, detta för att betona hur viktigt vi tycker att det är att alla tävlande verkligen lägger ner tid och energi på det fria istället för att bara slå en krabba till dånet av Rammstein. Så tänk på detta i era förberedelser alla tävlande, att ett bra fritt program kan vara vägen till framgång! Domare är fem till antalet och högsta och lägsta poängen stryks precis som vanligt. Våra domare är som alltid speciellt inbjudna inför varje år(det är bara jag som är ständig och enväldig huvuddomare varje år he he) och består av kända profiler inom sporten och kommer att presenteras senare i denna tråd.

    Sen kommer det som vanligt att bli en öppningsshow och gästposeringar av eliten i svensk byggning och säkerligen en hel del annat kul som jag glömt skriva här eller som vi inte ens har kommit på än men!!!!!!!!……………………..den stora frågan är??????……………………har någon ens råd att missa denna chans att göra sin tävlingsdebut?

    Vad ska då alla andra som inte vill tävla nu eller redan har tävlat göra då??? Vara publik såklart! Tänk på att inom inte allt för många år in i framtiden så kan jag garantera att en stor del av de som då är den svenska eliten började sin karriär på just Alströmertrofén. Nu har alla chansen att få säga att jag såg dom först, på Alströmertrofén i Alingsås.

    Alla frågor som ni tänkas ha kan ställas här och besvaras efter bästa förmåga av mig och anmälan kan göras redan nu till Sharam på tel:073-6466986 eller Reino på tel:070-8932111 och sista anmälningsdag är 31 maj 2009.
    Så strunta i julbordet och visa upp värsta beachformen i sommar istället, för vilken annan tävling sammafaller med den?? Så välkomna med era frågor och anmälan till oss med förhoppning om att det blir en kanontävling även 2009.
    Mvh från Sharam och Reino genom mig Stefan.

    #603984

    fler här på body som har gått tävlingen?

    #603985

    Jag ska köra 2009 om allt går som planerat! Jäkligt roligt att det är spikat nu!

    #603986
    Xchrille wrote:
    fler här på body som har gått tävlingen?

    Jag vet iaf 5st som finns här och att 3st som tävlade på Alströmer förra året har tävlat både på SM DC och Lucia där ju Liv tog en guldpeng i Athleticfitness! Peter Eriksson var med på Lucia.

    #603987

    Jepp jepp, stämmer bra det, jag vann den korta herrklassen på Alströmertrofén förra året.. (edit) harkel. i år :)

    btw, jag vet inte exakt hur mitt schema kommer att se ut till våren, men eventuellt skulle jag kunna tänka mig att coacha, så om det finns nåt begynnande stjärnskott i Göteborg som känner sig manad att tävla, pm:a mig så får vi se vad som händer. Jag vet av egen erfarenhet att det kan vara svårt att hitta en coach då de flesta har fullt upp med eget.

    mvh / Peter

    #603988

    Ja kommer antagligen att köra denn här!!

    Hitta en coach sen så kör jag igång:)

    #603989

    :ph34r:

    #603990

    Så här gör vi. Eftersom jag inte har en aning om hur många, om ens någon behöver coach?

    Skicka ett mail till adress i min signatur, bifoga information såsom, längd, vikt, ålder, träningserfarenhet, var du bor och tränar etc, ett par foton så hör jag av mig inom kort.

    ///Peter

    #603991
    Peter_Eriksson wrote:
    Jepp jepp, stämmer bra det, jag vann den korta herrklassen på Alströmertrofén förra året.. (edit) harkel. i år :)

    btw, jag vet inte exakt hur mitt schema kommer att se ut till våren, men eventuellt skulle jag kunna tänka mig att coacha, så om det finns nåt begynnande stjärnskott i Göteborg som känner sig manad att tävla, pm:a mig så får vi se vad som händer. Jag vet av egen erfarenhet att det kan vara svårt att hitta en coach då de flesta har fullt upp med eget.

    mvh / Peter

    Du får gärna berätta för alla Peter(om du vill) om du lärde dig något på Alströmer som du senare hade nytta av på Lucia! Ge gärna ris och ros, om det är något du vill ändra?

    Stefan

    #603992
    Stefan Henningson wrote:
    Du får gärna berätta för alla Peter(om du vill) om du lärde dig något på Alströmer som du senare hade nytta av på Lucia! Ge gärna ris och ros, om det är något du vill ändra?

    Stefan

    Självklart! Jag kan börja med att säga att jag lärde mig otroligt mycket som jag haft nytta av, både i förberedelser, och under själva tävlingen på Luciapokalen.

    Det första jag lärde mig var hur min kropp fungerar under en strikt diet, hur jag reagerar på olika livsmedel på ett annat sätt än när man äter normalt och blandar hejvilt. Under dieten testade jag lite olika varianter och kombinationer av mängd protein, kolhydrater och fett. Hur min kropp reagerar på att ligga väldigt lågt, och hur lågt jag klarar av att ligga på kolhydrater.

    Min första diet varade under 14 veckor, på den tiden gick jag ner 15kg, dvs 1kg i veckan. Jag lyckades behålla mkt av mina surt förvärvade muskler. Så ett tips jag har, ha koll på vad du äter och hur mkt energi din kropp behöver. Det behöver inte vara så krångligt. Nästa grej att tänka på är att vara ute i god tid, det är tillräckligt med stressmoment på slutet av en diet, och oroa dig för formen är det sista du vill göra.

    Under min första diet var jag noga med att gå morgonpromenader så ofta jag kunde, cardio efter passen. Morgonpromenader är bra, inte för att du bränner mer fett, utan för att det blir lättare att klämma in ett andra pass senare på dagen om du redan avverkat ett på morgonen.

    Nästa grej att tänka på är posering, mitt heta tips, ÖVA ÖVA ÖVA!
    Först och främst, titta på bilder, tex från body open-tråden, där finns bilder på de obligatoriska poserna, dubbel biceps framifrån, latsspread framifrån, sidechest, side triceps, dubbel biceps bakifrån, latsspread bakifrån, ben & mage. När du känner att de börjar sitta, ställ dig framför spegeln, blunda, sätt posen och titta sen hur det ser ut, blunda och korrigera, till slut kommer du att känna när de sitter, för kom ihåg, på scenen har du ingen spegel att titta dig i. Utöver de 7 obligatoriska poserna behöver du kunna stå i line, framifrån, bakifrån och båda sidorna. se till att inte göra som jag själv gjorde på Alströmertrofén, att stå som en flaska med axlarna, skjut upp bröstet, ut med latsen, gör dig så stor du kan och glöm INTE, håll BENEN!
    Det är även viktigt att du visar att du tycker det är kul att stå på scenen, så ett leende skadar aldrig!

    Om du lyckats med allting fram till nu, dvs. prickat formen, poserna satt som ett smäck, du lyckades övertyga domarna genom att din fysik uppvisar muskulär utveckling, symetri och hårdhet så är du en av de 6 som är i final.
    I finalen kommer som tidigare nämnts tre moment. fysikrond med lineposerna och de obligatoriska, därefter det fria programmet!
    Här har du en minut på dig att visa dina bästa sidor! Välj en låt, du behöver inte klippa ner den till en minut, det gör ljudteknikern, se bara till att informera vilket spår och starttid osv. Det är viktigt att du har övat även på det fria programmet. I denna tävlingen behöver inte de 7 obligatoriska ingå som de måste i vanliga fall, men jag skulle ändå föredra att försöka få med alla, iaf de flesta. krångla inte till det i onödan, kör de obligatoriska med lite snygga övergångar, nån krabba eller arnoldpose är ju inte heller fel, se bara till att du sätter dem. Scenen är ganska stor, men se till att hålla dig i ljuset, spring inte runt, det gör det svårare för domarna att bedöma din fysik korrekt. givetvis kan du utnyttja scenen, det är inte det jag säger. Ha kul!

    Nu kanske detta börjar bli lite tradigt att läsa, så jag ska skriva ner några hållpunkter att tänka på.

    1. starta diet i tid, beroende på hur mkt kroppsfett du har (inga viktklasser)
    2. börja öva posering tidigt
    3. välj låt och gör ditt fria program så tidigt som möjligt
    4. krångla inte till det
    5. överdriv inte solningen, det är inte hur mörk du är som avgör.
    6. Det ÄR jobbigt att gå på diet
    7. krångla inte till det (tål att upprepas)
    8. se till att fråga domarna i efterhand vad du gjorde bra respektive sämre
    9. se detta som kul grej och övning och test. Är tävling i BB nåt för dig?
    10. Lägg inte ner en förmögenhet på diverse kosttillskott och fettförbrännare, håll dig till de basala om du behöver något.
    (11). håll lineposen även om du inte är uppe på särbedömning, en domare håller koll på de latisar som inte orkar hålla line 8)

    Många väljer att sista veckan göra något som kallas för uttömning/uppladdning. Det är inget jag rekommenderar någon att göra om man inte själv har stenkoll på vad man gör samt en coach som kan hålla koll på dig. Lika väl som det kan förbättra din fysik kan den totalsabba den. Mixtra inte med salt och kalium, det kan vara livsfarligt.
    vad du kan göra är en lätt kolhydratsladdning, men det går jag inte in på nu, det är lite överkurs för denna tävling. Om någon vill göra det så finns det trådar som behandlar ämnet.. åter igen, krångla inte till det! :)

    Ris & Ros om Alströmertrofén:
    Ett grymt initiativ av Reino Strand m.fl. Jag är jätteglad att jag gavs chansen och tog den och ställde upp. Det är som sagt ett ypperligt tillfälle att testa om tävling i Bodybuilding är något för dig. Det kostar ingenting, ingen färg, inga viktklasser, busenkelt, du behöver bara komma i toppform ;)
    Vissa upplevde att tävlingen tog lite lång tid, i efterhand tycker jag den gick ganska snabbt jämfört med Luciapokalen. Det var första gången den genomfördes och till 2009 är jag säker på att allt kommer att fungera smärtfritt, nåja lite kramper får du räkna med.
    Ytterligare en kul grej var gästposeringarna med Ahmad Ahmad, Martin Kjellström och Henrik Jansson, några ur Sveriges elit inom byggarvärlden.
    En överlag mkt väl genomförd tävling! Finfina priser oxå :up:

    Tag chansen, är du minsta sugen, tveka inte!

    mvh / Peter

    ps. jag har säkert glömt en massa grejer, så det är bara att fråga om ni har funderingar ds.

    #603993

    Förra årets forumavdelning har en hel del trådar och inlägg som kan vara upplysande inför årets tävlingar: [http://forum.body.se/forumdisplay.php?f=143]

    #603994

    Peter :up:

    #603995

    Tack Peter för ett riktigt bra inlägg om vad du lärt dig om att tävla under året som gått! Som alla säkert förstår så är det massor av viktiga saker som man som nybörjare inte har en aning om och jag hoppas att alla som funderar på att tävla läser ditt inlägg och sen börjar med Alströmer som första tävling och skaffar sig viktig erfarenhet inför framtida tävlingar! Tänk vad lite du visste om att tävla innan Alströmer Peter jämnfört med vad du vet idag efter Lucia!:up:

    #603996

    Andra som tävlade förra året och läser detta, fyll gärna på tråden med era erfarenheter, ris och ros om Alströmer! Ni som efter Alströmer tävlat igen får mer än gärna berätta om detta( särskilt du Liv:|)och dela med er av era erfarenheter.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 112 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.