Publishers Page: Förlagschefen har ordet

Jag blir förbannad då jag ser hur begåvade människor kastar bort sina möjligheter att bli en respekterad profil, eller rent av kärnan i en affärside. Både inom idrott och affärsliv.

De mest kunniga och bästa idrottstalangerna vågar ofta inte utveckla vare sig sin personlighet eller begåvning till ett eget varumärke. Fegisarna överlämnar istället riskexponeringen till någon mer orädd person, eller företag, som sedan kan skratta hela vägen till banken.

Stick ut hakan!

I USA får man en dunk i ryggen om man lyckas bli ett känt ansikte och vågar sticka ut. I Sverige verkar många frukta en spark i arslet. Entreprenörådrans nordiska lamhet beror oftast på rädsla att göra bort sig inför kollegor, släkt och vänner. Trygghet och riskminimering får gå före äventyr och ett liv med okända vägslut.

Men att bygga sitt eget varumärke betyder att man måste sticka ut hakan. Du kommer ingenstans genom att strippa i mörkret. Det fungerar helt enkelt inte att blygsamt exponera sig, eller sina idéer, och hoppas att någon annan ska tända lampan.

Jag saknar idag minst sagt oblyga gymprofiler som Ehrling Wahlgren, Lena Trulsson, Hoa-Hoa Dahlgren, Uffe Bengtsson och Arne Tammer. De byggde intresset för gymträningen och muskler. På ett sätt som graverat utvecklingen av det genuina gymintresset.

Visst; vi har idag TV-profiler som verkligen inte är rädda. Och de gör ett bra jobb. Men det finns utrymme för fler, med både kaxighet och oräddhet. Och de skulle behövas.

Idén bakom ansiktet måste naturligtvis vara bra. Det krävs vidare vassa armbågar och ett visst mått av tro på sig själv. Allt i kombination med en maratonlöpares uthållighet och verbala muskler. När de andra börjar sacka efter, tar du det som ett framsteg. Och ökar takten.

Sedan kommer vi till det här med långsiktighet. Jag förvånas över hur många begåvningar som osäkert kryssar mellan livets idéer och intressen, likt en förvirrad nybörjarbilist mellan filerna på Essingeleden. Skillnaden är att där tutar de andra medtrafikanterna och visar sin irritation. Men i livets verkliga skola nickar omgivningen och säger ”Det låter intressant”. Då de egentligen skulle ha svarat; ”Gör det du brinner för, gör det ordenligt och gör det långsiktigt.”

Sanningen är att i den nya filen finns det redan någon som har hittat kursen. Och den personen kan vara svår att köra om. Bättre då att tålmodigt köra vidare i den gamla, med sitt brinnande intresse som bränsle, tills köbildningen har lossnat.

Håll dig i rätt fil. Och våga sticka ut hakan. Då kan du bli en vinnare.

Både i gymmet och i affärslivet.

Bild 326413

Skriv till: BODY, Box 3417, 103 68 Stockholm, märk kuvertet ”Ove”.

ove@body.se