16-åring som behöver råd!

Home Forums Allmänt om gymträning 16-åring som behöver råd!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Hej, på fritiden tränar jag fotboll 5-6 ggr/veckan, gympa 1ggn/veckan (skolan) och så har jag gymmat nu i lite mer än ett år. Jag ligger på 3-4 träningspass i veckan på gymmet.

Jag undrar hur jag ska lägga upp min gymträning. Räcker det att träna varje muskelgrupp 1 gång/veckan för maximal utveckling (jag vet att det är inviduellt). Jag dricker även Whey FX efter varje gympass och även innan emellan åt.

Och så sista frågan. . . Ni har hört det här med magrutor minst tusen gånger här på forumet och det finns lika många trådar om det. Vad jag har förstått så är det kroppfettsprocenten som ska ner. Jag undrar om det är farligt eller ingen fara att försöka sänka kroppfettsprocenten i min ålder. Jag har inte tagit det där jätte skuttet i längden än fast att jag är 176 cm lång, jag har liksom vuxit långsamt hela tiden.

Tacksam för svar och jag skulle gärna vilja se exempel på ett träningsupplägg angående gymmet. :)

Skulle bara tillägga en sak. Jag har magrutor redan, men jag vill ha dem mer synliga.

Mvh
    Hagen.

Som du tränar nu räcker gott och väl.
    En sak som du kan göra är att köra den muskelgrupp du prioriterar 2 gånger i veckan, i ditt fall säkert magen.
    I och med att du säger att magrutorna redan är synliga så tycker jag att du kan ta det lugnt med kroppsfettet och istället köra fler magövningar och mer belastning på magmuskelaturen så den istället byggs upp. En bra övning är cablecrunches.
    Lycka till.

Kör jag redan. :) Jag läste runt lite på forumet och hittade en film som hette P90X AB eller ngt i din stilen. Något att rekomendera? :)

Jo, personligen tycker jag nästan alla träningsfilmer är bra.
    Man lär sig alltid något nytt.

Sen en sak till. Jag har inte varit så länge i puberteten och inte tagit det där längd skuttet ännu. Kan det hämna min styrketräning? och ja, jag vet att jag är efter :P

Puberteten är rena hormonbomben vilket är sjukt bra för muskeltillväxt

Räcker hormonerna åt då? Jag är 174 cm lång men har inte tagit det där skuttet ännu och jag antar att det tar en del, eller? Kan inget om det här. xD

Hagen wrote:
    Räcker hormonerna åt då? Jag är 174 cm lång men har inte tagit det där skuttet ännu och jag antar att det tar en del, eller? Kan inget om det här. xD

Räcka till vadå? Bygga muskler, ja.

Nu under puberteten är den tiden du har bäst förutsättningar för att bygga, du kommer aldrig bygga så mycket som nu. Muskeltillväxten kommer nog igång ordentligt lite längre fram i puberteten dock, men kör på

Tack så JÄTTE mycket för alla svar!

Hagen wrote:
    Tack så JÄTTE mycket för alla svar!

tänkte bara tillägga en grej,

Du skriver mycket om ”längdskuttet”. Det finns inget som säger att du kommer att göra något ”längdskutt” x)
    Alla genomgår inte en dunderboost av tillväxt på längden :p

Har pratat med pappa och han sa att han gjorde det i min ålder så jag får hoppas på det. ;)

Hagen wrote:
    Har pratat med pappa och han sa att han gjorde det i min ålder så jag får hoppas på det. ;)

Hoppas kan man alltid. :)

Jag skulle bli jätte tacksam om någon skulle kunna ta sig tid och ta ett snack med mig via MSN ang min kost och träning.
    Om jag hittar någon kan jag göra en träning- och kostdagbok för honom så han kan följa mig och kolla om det är något jag kan förändra.

Mvh Hagen :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.