2 Dagars split x2 för ökad frekvens?

Home Forums Allmänt om gymträning 2 Dagars split x2 för ökad frekvens?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author

Hörde att det skulle vara bättre att köra så istället för att köra en 4 dagars split om man vill få mer volym. Är det sant eller är det bara ett påstående?
    Skulle man kunna köra [http://www.muscleandstrength.com/workouts/2-day-simple-ab-split-by-steve.html detta] då? A/B/A/B på en vecka.

ja självklart, jag förespråkar hela tiden om frekvens framför ”total nedbryting sedan vila 7dagar”

mysglenn wrote:
    ja självklart, jag förespråkar hela tiden om frekvens framför ”total nedbryting sedan vila 7dagar”

Är det träningsprogrammet jag länkade bra?

jepp

Jag kör just nu hela kroppen 2ggr i veckan (utom benen som körs en gång efter som att jag springer en hel del).
    Det funkar jättebra enligt mig. I början är det rätt tungt när kroppen är inte är van vid det men det är bara att ”push through it” ;)

Det bäst tycker väll jag är att sätta ihop ett eget schema och anpassa det till vad du behöver.

Billybadass wrote:
    Jag kör just nu hela kroppen 2ggr i veckan (utom benen som körs en gång efter som att jag springer en hel del).
    Det funkar jättebra enligt mig. I början är det rätt tungt när kroppen är inte är van vid det men det är bara att ”push through it” ;)

Det bäst tycker väll jag är att sätta ihop ett eget schema och anpassa det till vad du behöver.

Kommer nog köra på den jag länkade. Jag har aldrig kört mark o squats så det är nog på tiden att jag börjar med det. Kommer att börja nästa vecka med att köra lätta vikter för att öva in formen. Hur ser ditt schema ut?

Kollade igenom schemat igen och jag undrar om musklerna kommer att hinna vila sig tillräckligt om jag kör på måndag-onsdag-fredag-lördag. Kommer köra bänkpress på fredag, och sen blir det ju close grip bänkpress på lördagen.

Nickster wrote:
    Kommer nog köra på den jag länkade. Jag har aldrig kört mark o squats så det är nog på tiden att jag börjar med det. Kommer att börja nästa vecka med att köra lätta vikter för att öva in formen. Hur ser ditt schema ut?

Kollade igenom schemat igen och jag undrar om musklerna kommer att hinna vila sig tillräckligt om jag kör på måndag-onsdag-fredag-lördag. Kommer köra bänkpress på fredag, och sen blir det ju close grip bänkpress på lördagen.

Det programmet jag länkade var ett helkroppsprogram på båda passen. Tänkte inte på det. Om jag kör en vecka borde det bli mån – överkropp (förutom mage) tis – ben o mage och sen samma sak på torsdag och fredag

Personligen föredrar jag helt klart frekvens framför 20 set per muskelgrupp och vila i en vecka.

Madball wrote:
    Personligen föredrar jag helt klart frekvens framför 20 set per muskelgrupp och vila i en vecka.

Ja när ni säger det så, så låter det faktiskt dumt att inte köra det :P

Fick lite hjälp på ett annat forum och kom fram till detta

Pass A:
    Knäböj
    Marklyft
    Benpress
    Benspark
    Lårcurl
    Crunches

Pass B:
    Bänkpress
    Skivstångsrodd
    Latsdrag
    Militärpress
    Skivstångscurls
    Skullcrushers

5 sets och 10 reps på varje övning. vila ungefär 1-2min

är det många som tränar på det här viset och vad är fördelen gentemot att dela upp kroppen i 4 pass som många verkar göra?

kaspan wrote:
    är det många som tränar på det här viset och vad är fördelen gentemot att dela upp kroppen i 4 pass som många verkar göra?

högre frekvens, muskler återhämtar sig efter ca 48-72h, nervsystemet tar längre tid på sig, så istället för att köra till failure eller nästan så hårt en muskel i veckan, köra igenom dem 2-3ggr i veckan med lättare belastning så att nervsystemet ej kollapsar.

Kolla hur alla andra idrottare lägger upp sin träning, tex. styrkelyftare kör ju varje moment i olika varianter och belastningar 2-3 gånger i veckan. Varför skulle inte dessa principer då gälla för en svensson-byggare? :up:

Fördelen är att jag upplevt större/snabbare styrkeökning med ökad frekvens. Du har helt enkelt fler chanser att öka vikterna

Nickster wrote:

jag kör
    Måndag Bröst + axlar
    Tisdag Rygg

Torsdag Ben + bröst
    Fredag Axlar + rygg

Jaa jag såg det också. Fick intrycket att det var menat att köra 2 pass varje vecka(?) Kanske har fel.

Ja att köra closgrip dagen efter ett bänkpass kan ju bli lite jobbigt. Man vänjer sig nog dock. Det är ju inte exakt samma muskelgrupper (det är det ju egentligen men man träffar dem olika mycket :p). Jag kör just nu ett clean and jerk pass efter mitt benpass. Det är ju rätt jobbigt men visst man klarar det :p

mysglenn wrote:
    högre frekvens, muskler återhämtar sig efter ca 48-72h, nervsystemet tar längre tid på sig, så istället för att köra till failure eller nästan så hårt en muskel i veckan, köra igenom dem 2-3ggr i veckan med lättare belastning så att nervsystemet ej kollapsar.

Kolla hur alla andra idrottare lägger upp sin träning, tex. styrkelyftare kör ju varje moment i olika varianter och belastningar 2-3 gånger i veckan. Varför skulle inte dessa principer då gälla för en svensson-byggare? :up:

Ok, då förstår jag. Tänkte först att det lämpade sig mer för styrkelyftare än nån som bara vill ha snygga muskler på stranden (typ jag). Men jag kanske är fel ute (händer mej rätt ofta).

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.