3 ggr/vecka för lite?

Home Forums Allmänt om gymträning 3 ggr/vecka för lite?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • Author
    Posts
  • #84939
    #861821

    3 dagar per vecka fungerar utmärkt, 2 också.
    Allt beror på hur hårt du kör t.e.x

    #861822
    Jojje89 wrote:
    Jag har hört att 4 ggr är minimum för o växa…? Annars håller man bara vid det man har byggt? Som sagt har bara hört det :P

    MVH Jojje

    Då har du hört något aldeles osant, det är så mycket mer än så som kommer in i bilden.

    Det är bra att periodisera sin träning med lättare och tyngre perioder, och lite olika träningsupplägg. Man blir i längden starkare av rätt upplägg med återhämtning än att bara ligga och ösa på tungt hela tiden.

    #861823
    Jojje89 wrote:
    Jag har hört att 4 ggr är minimum för o växa…? Annars håller man bara vid det man har byggt? Som sagt har bara hört det :P

    MVH Jojje

    Glöm. Du växer utanför gymmet. Träna hårt och komplicera inte saker för mycket. Ät som en häst och se till att få bra vila. När jag var helt ny i gymmet så tränade jag 5 dagar i veckan och hade inte så jättebra koll på maten.
    Sedan fick jag hjälp med kosten, tränade 3 dagar i veckan (Mån Ons Fre, väldigt basic). PANG! Från 65 kg till 80 kg på ca ett och ett halvt år. Självklart, alla är olika. Men min personliga åsikt är att folk överanalyserar och funderar för mkt. Less is sometimes more. Mvh

    #861824
    Jojje89 wrote:
    Jag har hört att 4 ggr är minimum för o växa…? Annars håller man bara vid det man har byggt? Som sagt har bara hört det :P

    MVH Jojje

    det skulle väl kanske va om man körde 1pass i veckan8)

    #861825

    Jag skulle vilja säga att ju mera erfaren du är, ju färre pass kan du träna. ( Det finns undantag Jay C, Coleman mm)

    Jag har märk att varje gång man försöker sig på för många set eller för många träningsdagar så får man värk inne i axlarna, armbågar, rygg och knän. 3-4 pass i veckan klarar jag max av nu mera. Jag känner mig inte fysiskt återställd heller om man tränar mera än så.

    #861826
    Dwag wrote:
    Jag skulle vilja säga att ju mera erfaren du är, ju färre pass kan du träna. ( Det finns undantag Jay C, Coleman mm)

    Jag har märk att varje gång man försöker sig på för många set eller för många träningsdagar så får man värk inne i axlarna, armbågar, rygg och knän. 3-4 pass i veckan klarar jag max av nu mera. Jag känner mig inte fysiskt återställd heller om man tränar mera än så.

    Håller med dig. Sen vet jag inte om man kände sig fysiskt återställd tidigare heller, men då valde man att blunda o köra på ändå. Att man lär sig lyssna på kroppen efter ett antal år låter som en jävla klyscha, men det är så det är .

    #861827

    Håller med föregående talare!

    #861828
    TheBigOne wrote:
    Håller med föregående talare!

    Jag med, känner att utvecklingen är bättre nu när jag gått ner till att träna tre dagar per vecka istället för fem.

    #861829

    Funkar utmärkt. Kvalité framför kvantitet.

    #861830
    Pulver wrote:
    Slutsatsen blir att jag har gjort en positiv sak helt enkelt!

    Annars vet jag med mig av erfarenhet att jag svarar på rätt ymcket träning, MEN, med ganska få repetioner och ganska få set. 3 set om 4-6 reps tillexempel. Dessutom kan man lägga upp det smart så att man får en muskelgrupp tränad per vecka, men samma muskelgrupp också sekundärt tränad samma vecka, så att säga. Ja ni fattar.

    Men okej, då har jag inget att frukta då.

    Föresten, av ren nyfikenhet, är det andra som svarar på liknande tränign som mig? Få reps och få set?

    Man hör många som kör 10 reps och 5 set bänkpress tillexempel. Jag testade det i några månader, gav mig inte ett skit förutom att jag blev aptitlös och orkeslös och svagare.

    Funkar fint för mig åtminstone. Brukar köra 1-3 arbetsset och oftast ganska låga reps(3-6) och ibland varva med 8-10reps nån gång.

    #861831

    Just nu kör jag bara två pass i veckan a 1h, eftersom jag jobbar helg (12h pass & natt) satsar jag på styrketräning då så jag gör något annat än jobbar….
    Fredag:
    bröst (bänk,snebänk,pecdekk)
    triceps (dips,2*kabelövningar)
    biceps (curlstång 2*hantelövn) +ev.mage
    Söndag:
    Axlar(axelpress,en kabelövning samt en hantel övn),
    rygg (en korsrygg övn, en rodd och chins) +ev mage

    Sen försöker jag springa 2-3 gånger i veckan (ben).
    Känns bra hur som helst. Körde 3-4 gånger förut men har insett att jag klarar mig på 2*1h om jag kör strikt och effektivt. Kunde bli en del snack förr, men nu tränar jag ensam. Dock kör jag nu bara varje muskelgrupp en gång i veckan, samt endst 3övn /grupp. Brukar köra 3 set om ~8 reps, ibland mer och ibland mindre. Försöker även växla övningar så jag får variation.

    Vad tror ni om upplägget?
    Skall tilläggas att jag tränar för välbefinnande, vill inte bli direkt stor utan snarare vara i fysikst bra skick om man säger så.
    Har för övrigt sett utveckling under dessa 4v jag kört enligt detta schema.

    Mvh

    #861832

    2. Är inte tre dagar i veckan för lite?[/QUOTE]

    Hela 2004 tränande jag 3 splitt (3 dagar/v, mån ons fred), så även under hela dieten fram till SM (samma år).
    Jag hade helt enkelt inte mer tid till förfogande (för att få familjeliv och arbete att fungera).
    Detta fungerade klockrent både under uppbyggnad och ”nerbrytning” och jag kände mig oförskämt fräsch och stark hela vägen fram.

    Om man som jag lider av läggningen att alltid köra ”fullt ut” så är detta något man bör ta under övervägande att pröva då mer inte alltid är bättre.

    //P

    #861833
    JTL wrote:
    Sen försöker jag springa 2-3 gånger i veckan (ben).

    Jag tvivlar starkt på att din löpträning ger dig särdeles mycket styrka i benen.
    Inget fel med det visserligen, eftersom du skrivit att ditt mål inte är att bli störst, men en grundregel är ju att träna hela kroppen bl.a. för att undvika skador. Släng in några set knäböj i ditt pass, det tar inte så mycket tid.

    JTL wrote:
    Har för övrigt sett utveckling under dessa 4v jag kört enligt detta schema.

    Utveckling på så kort tid består sannolikt till största delen av pump. Det tar längre tid än så att bygga verkliga muskler.
    I övrigt tycker jag ditt program ser bra ut, med variation i övningar osv.

    #861834
    Pulver wrote:
    Slutsatsen blir att jag har gjort en positiv sak helt enkelt!

    Annars vet jag med mig av erfarenhet att jag svarar på rätt ymcket träning, MEN, med ganska få repetioner och ganska få set. 3 set om 4-6 reps tillexempel. Dessutom kan man lägga upp det smart så att man får en muskelgrupp tränad per vecka, men samma muskelgrupp också sekundärt tränad samma vecka, så att säga. Ja ni fattar.

    Men okej, då har jag inget att frukta då.

    Föresten, av ren nyfikenhet, är det andra som svarar på liknande tränign som mig? Få reps och få set?

    Man hör många som kör 10 reps och 5 set bänkpress tillexempel. Jag testade det i några månader, gav mig inte ett skit förutom att jag blev aptitlös och orkeslös och svagare.

    Jo då, när jag kör mina LÄNGSTA serier så är det 5 reps. Över går jag typ inte, ibland 6 i tråkiga komplement som biceps..?.. och vissa överrygg övningar…

    Men anars är det väl mest 1-3 :)!

    Att köra 10 reps i bänkpress blir man nog bara ” stark ” på i början av sin kärriar, jag körde faktist 3X12 PÅ ALLLLLT jag gjrode i gymmet de första 9 månaderna, då visste jag inget om träning. Det funkade bra för mig, ja fick än väldigt bra grund. Men det gick som sagt inte att hålla på med allt för länge…

    Pulver wrote:
    Hallå igen, på nattekvisten. Jag kan alltså dra slutsatsen att jag gör rätt som kör endast tre dagar i veckan, en kortare period, samt fler reps, mellan 6-10, och därefter går tillbaka till 4 dagar i veckan och kör tyngre? Jag kommer inte bli svagare av det alltså?

    Du kommer väl inte bli svaragre, men inte så mycket ” max ” starkare heller… Då du börjar att köra med uthållighet än styrka, till skillnad mot vad du gjrode innan. Du aktiverar ju inte samma muskelfibrer på samma sätt som innan.

    Det vill säga, de snabbaste och starkaste som du använde mer innan då du gjrode en 4:a jobbar inte så mycket då du gör en 10:a… Då är det de andra muskelfriberer som gör jobbet, och tränas.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.