5-split

Home Forums Allmänt om gymträning 5-split

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Vill ha tips på en 5dagars split där man tränar hela kroppen. Gärna lite extra rygg och bröst. Kör en 4 split nu.:)

Gör det enkelt för dig och kör på med liknande upplägg som under din pågående 4-split och lägg till en dag då du priotränar rygg och bröst.

OT: Jag har själv behov av mer massa på rygg och bröst. 5-split tycker jag dock är för mycket, bättre att köra ordentligt när man väl tränar. Då behövs sällan prioträning (i någon större utsträckning).

Rasmus Kjellberg wrote:
    Gör det enkelt för dig och kör på med liknande upplägg som under din pågående 4-split och lägg till en dag då du priotränar rygg och bröst.

OT: Jag har själv behov av mer massa på rygg och bröst. 5-split tycker jag dock är för mycket, bättre att köra ordentligt när man väl tränar. Då behövs sällan prioträning (i någon större utsträckning).

Om jag struntar i prioträningen och endast gör om 4split till 5split. Har du något tips då?:)

Pumping wrote:
    Om jag struntar i prioträningen och endast gör om 4split till 5split. Har du något tips då?:)

Hur tränar du i dagsläget? Vilken är anledningen att du vill köra 5 pass i veckan?

Jag körde själv 5 pass i veckan förut men slutade med det för typ 2 år sen och har utvecklats bättre av det. 5 styrkepass i veckan tycker jag blir aningen för mycket.

Rygg
    Axlar mage
    Armar
    Ben
    Bröst

Måndag: rygg, vader
    Tisdag: bröst mage
    Onsdag:vila
    Torsdag: framsida ben å triceps
    Fredag: biceps, baksida axlar samt lite underarmar.
    Lördag: vila
    Söndag: framsida axlar, traps och baksida lår.

Så ser mitt upplägg ut för tillfället men det kanske inte är det bästa:p

Brukade köra denna innan i många år…
    Mån: Bröst + Framsida axlar
    Tis: Ben (framsida + baksida) + Vader
    Ons: vila
    Tors: Biceps + Triceps
    Fre: Rygg + Baksida axlar
    Lör: extra pass på släppande musklegrupp
    Sön: vila

Lycka till …

AlldelesLagom wrote:
    Rygg
    Axlar mage
    Armar
    Ben
    Bröst

Kör du detta i ett svep eller har du vilodagar?

LaLLe wrote:
    Tis: Ben (framsida + baksida) + Vader

OT: Är inte vaderna en del av benen?

Rasmus Kjellberg wrote:
    OT: Är inte vaderna en del av benen?

Biceps , triceps delas juh gärna upp och bägge är väl ”armar” …
    Finns alla möjliga kombinationer av olika splits … eller ?:nerd:

LaLLe wrote:
    Biceps , triceps delas juh gärna upp och bägge är väl ”armar” …
    Finns alla möjliga kombinationer av olika splits … eller ?:nerd:

En sådan jämförelse är ju inte i närheten av samma sak. Jag har aldrig sett någon skriva exempelvis:
    ”Måndag: Armar (fram- och baksida) och underarmar” för att beskriva ett armpass.
    Däremot är det vanligt förekommande (och väldigt irriterande) att man skriver att man tränar både ben OCH vader. Det torde vara underförstått då ett par ben inte är ett par ben utan ett par vader.

Den ni.

Pumping wrote:
    Kör du detta i ett svep eller har du vilodagar?

Jag kör det inte alls, jag föredrar 4-split men jag har kört det tidigare..

Funkar säkert fint för vissa att köra det i ett svep, men jag hade föredragit en vilodag i mitten av veckan

Rasmus Kjellberg wrote:
    Hur tränar du i dagsläget? Vilken är anledningen att du vill köra 5 pass i veckan?

Jag körde själv 5 pass i veckan förut men slutade med det för typ 2 år sen och har utvecklats bättre av det. 5 styrkepass i veckan tycker jag blir aningen för mycket.

Kör nu:
    Måndag:vila
    Tisdag: bröst och mage
    Onsdag:Ben
    Torsdag: armar
    Fredag: vila
    Lördag: vila
    Söndag: rygg

Vill ev ändra för att kunna köra lite kortare pass och för att det är ju kul att gå till gymmet.:D

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.