5×5

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Vad tycker ni som KÖRT 5×5 om det? Vad är det positiva/negativa?

Sjukt outvecklad fråga..

m.hellgren wrote:
    sjukt outvecklad fråga..

+1

Just fem set är väl smaksak kanske, men jag gillar att köra såpass tungt som 5reppare.
    Dock i perioder då jag upplever att det lätt sliter en del på kroppen.

Florin wrote:
    +1

Om ni inte gillar tråden så sluta slösa er tid och dra härifrån istället, snorungar.

Nabulzi wrote:
    Om ni inte gillar tråden så sluta slösa er tid och dra härifrån istället, snorungar.

Den attityden tror jag knappast motiverar att man lägger ner mer tid på att svara.

För egen del har jag inte kört hela pass utifrån 5×5 men jag tycker det är ett väldigt bra sätt att gå tillväga inför pass där jag vill ta (för mig) tyngre vikter.

Personligen så kör jag inte så strikt vad det gäller reps att jag numera kan påstå att jag tränar efter något så strikt som 5×5 eller 4×10 eller dylikt.

Nu förtiden så kör jag själv 3-4 set uppvärmning på 5-6 reps per set, ökar vikten för varje set och sedan så blir det 3 tunga set per övning där reps ligger på allt från 6-7 upp till 12-13 reps per set. Variationen i antal reps beror på dagsform, koncentration och exakt vilken vikt som hamnat på stången. Rent generellt så försöker jag nog att öka vikten efterföljande vecka om det blivit 3 set under en övning där repsen passerat 10, men det är inte alltid jag gör det heller då jag egentligen inte bryr mig om hur stor vikten är.

Huvudsaken för mig är att det känns bra att träna och utmanande att träna och inte vad det är för vikt.

Men jag ser inga problem med att ligga på 5×5 och ser du bara till att äta och vila och verkligen köra slut på muskeln på dina 5 reps per set så kommer styrkeresultaten att komma i en rätt så bra takt av så pass tung träning.

Dock så ökar det ju kraven på att du verkligen utför rörelsen korrekt desto tyngre du kör, men jag gillar själv känslan i att träna tungt så ös på om du tycker att det känns bra.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.