Allt genetiskt? Ett par frågor.

Home Forums Allmänt om gymträning Allt genetiskt? Ett par frågor.

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #850946

    Alla säger hela tiden att allt är genetik. Men om vi säger såhär: Man KAN påverka träningen själv lite grand i alla fall?

    Jag skulle vilja ha reda på lite grejer.

    1. Hur blir kroppen om man bygger den mest på lågreppare? (1-5)

    2. Hur blir kroppen om man bygger den mest på högreppare? (8-13)

    Jag har en bekant som kör nästan uteslutande högreppare, ibland uppåt 15 repetioner. Han ser jävligt senig ut. Allt genetik, eller hur man tränar?

    #84588
    #850947
    Psykfallet wrote:
    Alla säger hela tiden att allt är genetik. Men om vi säger såhär: Man KAN påverka träningen själv lite grand i alla fall?

    Jag skulle vilja ha reda på lite grejer.

    1. Hur blir kroppen om man bygger den mest på lågreppare? (1-5)

    2. Hur blir kroppen om man bygger den mest på högreppare? (8-13)

    Jag har en bekant som kör nästan uteslutande högreppare, ibland uppåt 15 repetioner. Han ser jävligt senig ut. Allt genetik, eller hur man tränar?

    Högreppare:

    [https://www.body.se/content/tavlingar/artikel.asp?CID=1266 [img=http://body.se/img/kenta.jpg]]

    Lågreppare:

    [http://home.aland.net/m03552/medlemmar/kenta.htm[img=http://europowerlifting.org/esp06dgks.jpg]][img=http://img309.imageshack.us/img309/5861/340kgpastangen8wp.jpg][img=http://www.suomenvoimanostoliitto.fi/SM-2005_joukkuekilpailukutsu_tiedostot/Joukkue_SM_2005_kuvat4.jpg]

    #850948

    Bara skämtar, samma kille. Olika fysik som bodybuilder och som styrkelyftare.

    #850949
    Magnus Branzén wrote:
    Bara skämtar, samma kille. Olika fysik som bodybuilder och som styrkelyftare.

    Så lamt:D

    #850950

    Ingen som har relevanta svar?

    #850951

    Muskler som muskler, om du väl får dem så är det genetiskt hur dem ser ut. Sen ifall du får stora eller små beror väl på hur hårt du är villig att träna och vad du får i dig osv.

    #850952

    *1 Dina muskler växer av rätt kost och träning.

    *2 Vilket repetitionsantal som funkar bäst är individuellt.

    *3 är du ute efter styrka, prioritera det som funkar bäst för det ändamålet. Samma för muskelbygge.

    *4 JA, du kan förändra kroppens utseende genom att köra/inte köra olika delar. Dessutom kan man justera sin BF% om man vill det.

    *5 DESSUTOM har du ditt genetiska arv. Kanske har du lätt för att få massiva ben, bänka tungt eller hålla formen lätt.

    Du kommer inte bli en bra golfare för att du tränar tennis osv Däremot kan ett bra bollsinne och koordination hjälpa dej i båda fallen. Överför till vårat ämne; konstigare är det inte.

    #850953

    Förutsatt att du har byggt samma mängd muskler (med samma mängd fett) med högreppare eller lågreppare är skillnaden förmodligen minimal.

    Kanske har du grövre underarmar av de tyngre vikterna? Kanske mer valkar på händerna?

    #850954

    Det heter ju att man ibland inte ser skogen för alla träd, och det tror jag att du hamnat lite i, eller hur?

    Jag tycker att Micke frå´ Götet förklarade det bra. Egentligen är det nog ännu enklare än så.

    För att ta sig från svenssonnivå till ”behöver inte skämmas på strandennivå” kan man träna hur f-n som helst. Kör man bara hårt och klokt och äter och vilar så får man de resultat man har potential för (+/- nån procent).

    För att ta sig vidare till tävlingsnivå krävs lite mer, men då har man troligen hittat sin modell på vägen.

    Och sen upptäcker man ett nytt sätt att göra det på…

    #850955
    Psykfallet wrote:
    Ingen som har relevanta svar?

    Du fick svaret ffs

    #850956
    jwallin wrote:
    Du fick svaret ffs

    Njae? Lågrepaare=Fetare och mindre muskler? Högreppare=Smalare och mer muskler?

    #850957
    Psykfallet wrote:
    Njae? Lågrepaare=Fetare och mindre muskler? Högreppare=Smalare och mer muskler?

    Är du seriös..?

    Läs Mickes inlägg ett par gånger till så ska du se att det släpper :up:

    #850958

    Går inte att svara på frågan, båda sätten funkar att bygga muskelvolym på, funkar olika bra för olika individer. Dessutom är det bra att varierar sig mellan båda ibland, t ex om du har kört högreppare i ett år och tycker att du är fast, gå över till lågreppare och försök lyfta rejält tunga vikter.
    Samma sak om du kört lågreppare i ett år och tycker att du är fast, sänk vikterna och låt musklerna uppleva rejäl utmattning.

    #850959
    Sniggel wrote:
    Går inte att svara på frågan, båda sätten funkar att bygga muskelvolym på, funkar olika bra för olika individer. Dessutom är det bra att varierar sig mellan båda ibland, t ex om du har kört högreppare i ett år och tycker att du är fast, gå över till lågreppare och försök lyfta rejält tunga vikter.
    Samma sak om du kört lågreppare i ett år och tycker att du är fast, sänk vikterna och låt musklerna uppleva rejäl utmattning.

    Det där köper jag. Att köra en längre period det ena, och sedan det andra. Jo, det låter bra.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.