Home › Forums › Allmänt om gymträning › Ang. Löpning.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
31 mars, 2010 at 18:02 #57850Anonym anvandareMember31 mars, 2010 at 18:02 #324477Anonym anvandareMember
Nu när våren är kommen är det dags att bättra på konditionen igen :emo-thumb
Kör i nuläget en 4-dagars split på gymmet + 5km löpning i veckan. Jag funderar dock på att gå ner på en 3-dagars split + 5km löpning för optimal återhämtning, vill inte bli övertränad.
Vad anser ni? :p
31 mars, 2010 at 19:10 #324478Anonym anvandareMemberLöper du 5 km efter varje pass, eller hur menar du?
31 mars, 2010 at 19:20 #324479Anonym anvandareMemberNej för fasene sorry om jag är otydlig. Menar att jag löper 5km en gång i veckan.
31 mars, 2010 at 22:08 #324480Anonym anvandareMemberJo, jag misstänkte att det va på det sättet.
Som Flessa säger, 5 km är inget. Du bör göra det MINST 3 gånger i veckan för att det ska ge någon ordentlig effekt på konditionen.
7 april, 2010 at 11:40 #324481Anonym anvandareMemberintervaller, backträning, längre sträckor. MINST 3 gånger i veckan och mer än så.:emo-thumb
9 april, 2010 at 00:11 #324482Anonym anvandareMemberKan ju ställa ungefär samma fråga här då, om det går för sig. Jag styrketränar 3 dagar i veckan, Mån/Ons/Fre. Och så kör jag kondition (går och löper 5-7km) två gånger i veckan, Tors/Sön. Frågan är ju om det är så bra för muskeltillväxten? Visst, söndagar går väl bra, då har kroppen hunnit vila tillräkligt från styrkepassen, men torsdagar då? Då har jag gymmat dagen före. Kroppen har väl inte återhämtat sig riktigt kanske, och då kanske jag bara går över till muskelnedbrytning?
9 april, 2010 at 00:22 #324483Anonym anvandareMemberUnited28 wrote:Kan ju ställa ungefär samma fråga här då, om det går för sig. Jag styrketränar 3 dagar i veckan, Mån/Ons/Fre. Och så kör jag kondition (går och löper 5-7km) två gånger i veckan, Tors/Sön. Frågan är ju om det är så bra för muskeltillväxten? Visst, söndagar går väl bra, då har kroppen hunnit vila tillräkligt från styrkepassen, men torsdagar då? Då har jag gymmat dagen före. Kroppen har väl inte återhämtat sig riktigt kanske, och då kanske jag bara går över till muskelnedbrytning?Det är inte bra för muskeltillväxten, men å andra sidan är det väl inte direkt dåligt heller. Det kommer alltid vara så att styrketräning och konditionsträning inte riktigt går ihop på ett så perfekt sätt som man skulle vilja, men trots detta så behöver man inte utesluta det ena eller det andra, det gäller bara att hitta en balans i det hela.
Jag springer själv nästan ingenting under vinterhalvåret, men nu när sommaren närmar sig försöker jag i alla fall klämma in 2-3 längre löppass och dryga 10 minuter konditionsträning efter styrkepassen (vilket f.ö. inte är så optimalt för muskeltillväxten, men det går inte att tänka på att vara optimal hela tiden heller).
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.