Ang Promenader(någon som är duktig)

Home Forums Allmänt om gymträning Ang Promenader(någon som är duktig)

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #84268
    #828763

    Angående morgon/kvälls promenader, som jag förstått det ska man gå ”raskt” för optimal fettförbränning. Min fråga är hur ” raskt ” är optimala hastigheten,

    Jag har börjat gå 10km per dag, delat på morgon och kvällspromenad,

    1hr 5km/h,

    det är inte särskillt raskt, grejen är att jag känner att jag kan öka tempo bör jag göra det
    Jag är tjock och måste gå ner 20 kg, och inte tränat NÅGOT på 2 år.
    Jag går på maskin, vilket är enklast då allt kan mätas, väldigt tacksam för svar

    #828764

    Optimal hastighet för fettförbränning är den hastighet som motsvarar 70 procent av din maxuls. I mitt fall runt 135 pulsslag/min.

    #828765

    Dvs din puls bör ligga på 70% av 135?

    Hur vet/får jag reda på vad min max puls är?
    Ursäkta om jag inte har bra koll, men jag vill gärna lära mig =)

    #828766
    kaysern wrote:
    Dvs din puls bör ligga på 70% av 135?

    Hur vet/får jag reda på vad min max puls är?
    Ursäkta om jag inte har bra koll, men jag vill gärna lära mig =)

    Nej 70% av hans maxpuls är 135.

    Köp dig nått du kan mäta pulsen med, en pulsklocka är ju ett bra val.

    Sen ut och pressa dig och kolla vad du kan få din puls att gå upp till :)

    Sen räknar du vad din puls blir på 70% av max så håller du den pulsen när du är ute och rör på dig.

    #828767

    Tack, för tips å råd! Jättetack, Gymmets maskin har ju pulsmätare, ska fixa idag.

    #828768

    Varför gå på en maskin? :) Roligare att gå utomhus?

    #828769

    För allt går å mäta.. skönast så

    #828770

    Klart allt går att mäta men det är ju lite roligare att gå en sväng än att som på mitt gym stå och gå i en timme och se på bilarna som viner förbi på motorvägen…
    Pulsen går dessutom lika bra att mäta när du går ute ;)
    Fast det är ju bara jag som tycker motionscyklar och gångband är en lite fjantig grej för folk som inte vågar gå ut :) (obs. dom är acceptabla på vintern) :D

    #828771
    Beem wrote:
    Nej 70% av hans maxpuls är 135.

    Köp dig nått du kan mäta pulsen med, en pulsklocka är ju ett bra val.

    Sen ut och pressa dig och kolla vad du kan få din puls att gå upp till :)

    Sen räknar du vad din puls blir på 70% av max så håller du den pulsen när du är ute och rör på dig.

    220 minus din ålder ger en ungefärlig maxpuls.

    Vill du veta noggrannare måste du köra accelererande stenhårda lopp i uppförsbacke (3-4ggr efter varandra). Gärna typ med någon veckas mellanrum 3 ggr, så får du ett medelvärde. Inte att rekommendera för otränade.

    #828772

    Fuck the puls,, gå på känsla!!Känn vad kroppen vill o klarar,, puls hit o puls dit,,

    #828773
    013 wrote:
    Fuck the puls,, gå på känsla!!Känn vad kroppen vill o klarar,, puls hit o puls dit,,

    word, gå i lite högre tempo än vad som är bekvämt och så du får andas lite tyngre :emo-thumb

    #828774
    kaysern wrote:
    Angående morgon/kvälls promenader, som jag förstått det ska man gå ”raskt” för optimal fettförbränning. Min fråga är hur ” raskt ” är optimala hastigheten,

    Jag har börjat gå 10km per dag, delat på morgon och kvällspromenad,

    1hr 5km/h,

    det är inte särskillt raskt, grejen är att jag känner att jag kan öka tempo bör jag göra det
    Jag är tjock och måste gå ner 20 kg, och inte tränat NÅGOT på 2 år.
    Jag går på maskin, vilket är enklast då allt kan mätas, väldigt tacksam för svar

    Jättebra att du har kört igång! Ett sätt att mäta att du går i ”rask” takt är att du ska vara flåsig men ändå kunna prata .Du ska vara svettig och känna pulsen slå ordentligt! Känner du att du kan öka tempot så ska du göra det.Ta gärna en promenad utomhus också någon gång så får du i dig frisk luft (om du inte bor mitt i smeten i någon stad då kan du gott vara inne8) )

    #828775
    Mannerheim wrote:
    Optimal hastighet för fettförbränning är den hastighet som motsvarar 70 procent av din maxuls. I mitt fall runt 135 pulsslag/min.

    Det är totalt irrelevant vilken intensitet man håller under aktivitet för den totala fettoxidationen sett över en 24-timmarsperiod. Alltså, du förbränner inte mer fett totalt sett med en intensitet på 65% av VO2-max än en intensitet på 83% eller 40% av VO2-max vid samma totala energiförbrukning.

    [http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/92/3/1045]

    #828776

    Jag svettas brutalt,helt röd i ansiktet och verkligen slutkörd efter varje pass, T-shiten är helt blöt haha ja gmåste byta direkt efter passet, och det är extremt krävande, jag ska öka nästa vecka också.. Ipoden är min räddning.. matat med sköna krigarlåtar som Rocky 4 etc. heh ..
    Nåt pokern lärt mig är diciplin och tålamod samt INGA KOMPROMISSER.
    Nu kör vi !

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.