Home › Forums › Allmänt om gymträning › Angående bänkpress
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 januari, 2010 at 23:09 #59236Anonym anvandareMember18 januari, 2010 at 23:09 #347220Anonym anvandareMember
Tjena, när man utför bänkpress så brukar dem flesta sänka ner stången till ungefär mitten av bröstet (bröstvårtorna). Men sen när man ska lyfta upp stången, ska man lyfta den då rakt upp eller helt enkelt snett så den hamnar ovanför ungefär hakan?
tacksam för era svar.
mvh.
18 januari, 2010 at 23:16 #347221Anonym anvandareMemberLyft den rakt opp.
18 januari, 2010 at 23:48 #347222Anonym anvandareMemberVill du lyfta riktigt mycket bör du köra med en teknik där du placerar stången rätt långt ner på bröstet för att på uppvägen sedan komma att föra stången allt högre upp mot hakan. Lyftet sker alltså inte i en rak bana.
18 januari, 2010 at 23:53 #347223Anonym anvandareMemberFortress wrote:Vill du lyfta riktigt mycket bör du köra med en teknik där du placerar stången rätt långt ner på bröstet för att på uppvägen sedan komma att föra stången allt högre upp mot hakan. Lyftet sker alltså inte i en rak bana.Vilken teknink är bäst för att kunna få kontakt och bygga mest på bröstet?
19 januari, 2010 at 00:10 #347224Anonym anvandareMemberJohanish wrote:Vilken teknink är bäst för att kunna få kontakt och bygga mest på bröstet?Den naturliga vilket innebär att man lyfter i en båge.
Dvs sänker till bröstet men lyfter den så den hamnar något högre i toppläget. Men inte något jag tycker du ska fundera på, det kommer som sagt naturligt19 januari, 2010 at 13:25 #347225Anonym anvandareMemberaha, oko tack så mycket. Dåvet jag nu att jag ska helt enkelt pressa snett upp. Det va en som en gång skrev till mig så här:
”När man bygger vägar uppför ett berg så byggs inte vägen rakt upp på grund av att bilarna inte skulle orka ta sig upp då. De byggs i snirklar så att lutningen blir mindre. Samma princip gäller vid bänkpress”
Så helt enkelt ska jag pressa snett uppot som en båge.
tackar för hjälpen.
19 januari, 2010 at 13:33 #347226Anonym anvandareMemberFortress wrote:Vill du lyfta riktigt mycket bör du köra med en teknik där du placerar stången rätt långt ner på bröstet för att på uppvägen sedan komma att föra stången allt högre upp mot hakan. Lyftet sker alltså inte i en rak bana.Ska man inte sträva efter en så rak bana som möjligt, för att minimera lyftvägen och därmed arbetet? Har för mig att detta förespråkades av någon guru från Westside Barbell.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.