- This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › Annorlunda tränings teknik?
Det jag sett vara vanligt förekommande är att man börjar på t.ex. 100kg x 15rep, sen öker till 130kg x 10rep och sist 150kg x 8-10rep.
Har hört en del som gör tvärt om börja på det högsta t.ex. 150kg som man klarar 8-10rep. Sen minskar man till 130kg utan att vila mer än när man byter vikterna och sen kör så många man orkar och till sist så många man orkar på 100kg.
Vad gör det för skillnad?
Jag har testat den senare metoden och tycker den känns bra, men jag är nybörjare och skulle gärna vilja veta varför dom flesta man ser på gymmet kör den första varianten eller liknande.
ok, tack!
Pyramid metoden tyckte jag inte alls om, vart man trött mot slutet när man har ökat vikten och då blev det sämre muskelkontakt, vingligare och sämre kontroll helt enkelt. Det gav heller inte så mycket om man ser till träningsvärk.
Köra dropsets kändes mycket bättre, givetvis är jag uppvärmd innan jag börjar. Men då är jag pigg och har bra kontroll när jag är på den högre vikten. Tänker köra det ett litet tag iaf och se hur det går.
Har du testat den andra konventionella metoden? att köra 3 set ungefär samma repsantal och ungefär samma vikt?
Jo det var den typen jag körde i början, men jag gjorde nog felet att köra slut på krafterna i dom första seten. Men nu vet jag lite mer och ska nog kunna få lite mer ordning på det.
Jag går ju på ett litet gratis gym på jobbet för dom som bor i området så jag har ju ingen att fråga och lära av så man har ju fått testa sig fram på egen hand. Är det någon annan där så vet dom oftast lika lite som jag själv.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY