Home › Forums › Allmänt om gymträning › Ännu en tråd om högrep resp. Lågrep.. MEN!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 april, 2011 at 12:37 #382590Anonym anvandareMember
Tjena!
Lite rådfrågning igen då! Har gymmat en längre tid nu och fått fin fina resultat. Kört enbart lågrep (3rep, 3set) i basövningar och 6-8rep ala 3set i alla andra övningar jag kört!
Funkar ruskigt bra!MEN!
Så hamnade man i den förödande (stavas?) platån!?
Helt fast! Händer nada!Att tillägga är att jag käkar, sover och kör mina vilodagar varannan månad.
Så började med lågrep nu istället. 12-14rep på 3-4set. Det känns som jag återfår energin igen men frågan är alltsåhur länge ska jag hålla på med skiten?
Saknar ju att köra tungt Vad är rekommenderat? Svår fråga därför blir det ett ”av-egen-erfarenhet” svar.Tack som fan!
21 april, 2011 at 12:37 #61005Anonym anvandareMember21 april, 2011 at 17:23 #382591Anonym anvandareMemberAtt byta upplägg som du gjort är ett bra sätt att ta sig förbi en platå. Hur länge du ska köra på det är svårt att säga. Kör tills du tröttnar tycker jag! Men.. iallafall en månad borde fortsätta.
(Förövrigt har du skrivit att du nu börjat med lågrep, antar att du menar högrep)
21 april, 2011 at 21:47 #382592Anonym anvandareMemberJag brukar köra 2 veckor tungt 2 veckor lätt osv … Brukar kasta om övningarna lite också , testa lite nya roliga osv .. allt för att få variation samt inte ge min kropp en chans att vänja sig , sen att det blir roligare är aldrig fel heller
22 april, 2011 at 08:58 #382593Anonym anvandareMemberLaLLe wrote:inte ge min kropp en chans att vänja sigDet är därför man försöker öka. Höj vikterna eller försök pressa fler repetitioner så vänjer sig ju inte kroppen. Det kan vara kul att variera övningar men jag kan inte tänka mig att det finns träningsmässiga fördelar om upplägget är bra.
Att gå från bamsecurls i cable-cross till stående skivstångscurls är ju exempelvis ett klokt byte men det är ju för att bamsecurls är en skräpövning, inte för att variationen har ett egenvärde.
Motivationen och träningslusten är ju superviktig, inte tu tal om det. Men i övrigt tycker jag inte att det finns någon anledning att, som så många gör, sjunga variationens lov.
22 april, 2011 at 16:11 #382594Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Det är därför man försöker öka. Höj vikterna eller försök pressa fler repetitioner så vänjer sig ju inte kroppen. Det kan vara kul att variera övningar men jag kan inte tänka mig att det finns träningsmässiga fördelar om upplägget är bra.Att gå från bamsecurls i cable-cross till stående skivstångscurls är ju exempelvis ett klokt byte men det är ju för att bamsecurls är en skräpövning, inte för att variationen har ett egenvärde.
Motivationen och träningslusten är ju superviktig, inte tu tal om det. Men i övrigt tycker jag inte att det finns någon anledning att, som så många gör, sjunga variationens lov.
+1.
Att variera repsintervallet är ju en sak och kan mycket väl hjälpa till att övervinna platåer. Dock finns det ju en tendens hos vissa att variera bara för varierandets skull, ofta för att ”chocka kroppen”. Vill man chocka kroppen är det mest effektiva antagligen att sätta ett nytt PB, inte att nödvändigtvis byta från dips till kickbacks och hoppas på att överraskningseffekten – ”WTF, kickbacks! Satan. In i anabolt läge direkt, jag är så satans chockad och överraskad. Det här hade jag inte räknat med” – ska få kroppen att börja bygga muskler i alarmerande takt.
Det finns ju en jäkla massa olika program med inbyggd periodisering som kan hjälpa till med progressionen och det tycker jag är ett mycket smartare val i så fall.
22 april, 2011 at 19:38 #382595Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Det är därför man försöker öka. Höj vikterna eller försök pressa fler repetitioner så vänjer sig ju inte kroppen. Det kan vara kul att variera övningar men jag kan inte tänka mig att det finns träningsmässiga fördelar om upplägget är bra.Att gå från bamsecurls i cable-cross till stående skivstångscurls är ju exempelvis ett klokt byte men det är ju för att bamsecurls är en skräpövning, inte för att variationen har ett egenvärde.
Så att variera övningar är inget måste för att reta musklerna? Det räcker med att variera rep-antal?
22 april, 2011 at 21:58 #382596Anonym anvandareMemberBjern wrote:Så att variera övningar är inget måste för att reta musklerna? Det räcker med att variera rep-antal?Det kan jag inte tänka mig. Jag kan verkligen inte se en enda logisk anledning alls varför muskler skulle gynnas av att göra något annorlunda som belastar på ett sämre sätt.
Jag VET naturligtvis inte men det är i alla fall bortom all rimlig logik.
22 april, 2011 at 22:07 #382597Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Det kan jag inte tänka mig. Jag kan verkligen inte se en enda logisk anledning alls varför muskler skulle gynnas av att göra något annorlunda som belastar på ett sämre sätt.Jag VET naturligtvis inte men det är i alla fall bortom all rimlig logik.
Bara tvungen att lägga in det här.
Har kollat runt lite här på forumet efter lite svar på ett par frågor jag har haft i huvudet ett tag, och i princip varenda fråga har du besvarat på ett bra sätt!
Du är verkligen en viktig del i detta forumet, creds till dig! :up:
Inte dåligt med snart 9000 inlägg heller22 april, 2011 at 22:13 #382598Anonym anvandareMemberCrill wrote:Bara tvungen att lägga in det här.
Har kollat runt lite här på forumet efter lite svar på ett par frågor jag har haft i huvudet ett tag, och i princip varenda fråga har du besvarat på ett bra sätt!
Du är verkligen en viktig del i detta forumet, creds till dig! :up:
Inte dåligt med snart 9000 inlägg hellerTack!
Men 9000 är ju ingenting, har ju drygt 27 000 på Kolo för närvarande.
22 april, 2011 at 22:18 #382599Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Tack!Men 9000 är ju ingenting, har ju drygt 27 000 på Kolo för närvarande.
Oj! kul med erfarna människor som dessutom delar med sig av sin kunskap på internetforum! keep going
Sorry för OT, har nog inget att tillföra tråden heller tyvärr, har fått svar på mina funderingar. :up:
24 april, 2011 at 11:58 #382600Anonym anvandareMemberTack som fan för alla svar!
Yes det är def. från lågrep till högrep jag menar, var lite otydlig kanske:o
(nära att skriva fel här igen nu^^)Sedan att variera har jag hört är bra men det gäller ju som sagt övningar och inte repetioner och set.
Dock sa PT på stället att det skulle kunna gynna mig att ”reparera” mig utan att skära ner för mycket på träningen.Jag har en gissning men jag kan vara helt ute och cykla här. Kan det vara så att högreppande drar ju en hel del energi från kroppen. Att vänja kroppen vid ett högreps stadie som inte är allt för olikt vikterna man normalt kör på gör att musklerna ”stackar” mer energi för att kompensera. Så att när man återgår till lågrep får man den extra kicken man behöver för att ta sig över platån?
Endast en gissning
(nu snackar jag inte att gå från 150 i mark till 65 i mark och köra röven av sig, men från 150 – 130 kanske?)Sedan håller jag med om sista inläggen, Kul som fan att folk delar med sig tror jag tränade fel i säkert två år innan en rackare ”stor som ett hus” och som man var livrädd för frågade vad man höll på med:D
24 april, 2011 at 14:34 #382601Anonym anvandareMemberJust train and stfu, haha nae då inte riktigt så.
Platåer kan vara bra faktiskt. För mig så blir det att jag klättrar upp för en FET stege som ser över hela mitt träningsliv (mitt liv ), och så kollar jag på vad jag gjorde förut när det gick bra, och vad jag gör nu som går dåligt, det finns alltid någon liten skitgrej som förstör, det kan vara att jag äter för tidigt eller för sent, och sen går jag runt mätt, eller hungrig på mitt pass och tänker på det istället. Sen begår jag det misstaget hela tiden, utan att jag ens tänker på det.
Nu vet jag inte hur seriös du är när det gäller träning, men testa att en dag, lägga ner all din tid åt träning/kost. Ät perfekta mål, allting perfekt, och sen går du och kör ett skitbra pass, om någon frågar ”ska vi ut på en fika” så säger du ”fuck off, jag ska träna idag”. Och jämför den dagen med de andra skitdagarna, och lär dig av den dagen25 april, 2011 at 15:18 #382602Anonym anvandareMemberhaha det ska jag faan göra! Min träning är väll halvdann.. Jag tränar hårt och satsar gärnet men mitt mål är endast en schysst sommarkropp så jag är ju ingen riktig ”builder”
Sen lite styrketest självklart!
Men jag får abstinens om jag inte tränar, love it!kosten är riktigt svår för mig att sköta. Att äta när man inte är hungrig och inhandla så man har en ”schysst” kost hemma. Sen har man inneboende så man käkar ju efter dennes humör också
25 april, 2011 at 15:35 #382603Anonym anvandareMember1 – Progression före variation för muskeltillväxt
2 – Variation mellan olika repsintervall, samt dropst, superset och andra intensitetshöjande metoder kan fungera bra för att nå överbelastningen
3 – Variation mellan övningar är allt som oftast mer kontraproduktivt då det är omöjligt att följa en fast progressionskurva om du varierar övningar stup i kvarten. Ökar du 1kg i veckan i bänkpressen på samam repsantal är progressionen solklar. Men byter du till hantelpress som basövning för det några pass har du ju ingen aning om du blir starkare eller inte.
4 – Ett bra sätt att övervinna en platå kan vara att ta en 2-3 extra vilodagar och försöka igen. Backcykling fungerar bra för många!
5 – Låt bli att gå till failure i varenda set. Att gå till failure och därmed överbelasta CNS sliter ordentligt på just CNS och med största sannolikhet är det nervsystemet som kommer bromsa din utveckling innan det muskulära är slut = Ingen överbelastning på muskeln. Några extra vilodagar är medicinen i detta fallet!
Sen kan det mycket väl finnas en del fördelar emd att variera övningar, t.ex blir träningen för många betydligt roligare och mer omväxlande. Olika övningar kan i vissa fall pricka olika muskelgrupper trots snarlikt utförande av övningen (Jämför t.ex brutalbänk vs. situps = mycket höjtböjare men även raka bukmuskeln vs. raka bukmuskeln och lite mindre om ens något hos höftböjarna).
Men som sagt, muskeln gör en kontraktion, dvs drar ihop sig och den berörda leden kommer flekteras eller extendera. Om vi ser på armbågen och biceps så har musklen ingen aning om att den drar i underarmen så att armbågesleden böjs, än mindre vet den om du håller i en hantel eller i ett kabelhandtag…. Den drar ihop sig, that´s it..
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.