Antal övningar vid axelträning?

Home Forums Allmänt om gymträning Antal övningar vid axelträning?

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

hejsan! som alla säkert vet, för att få de ultimata axel passet ska man köra alla 3 delarna av axeln, dvs främre sidan & bakre, Just nu tränar jag så att jag kör ”2” övningar för varje del av axeln, men har funderat lite blir det för mycket kanske? räcker det och köra 1 övning för varje del av axeln, eller hur gör ni?

En övning per del, men baksida axel kör jag vid ryggträningen.

mysglenn wrote:

Samma här, kör du samma antal repetitioner på axlarna som övriga muskler?
    Jag är lite rädd att lassa för mycket, dels av skaderisk men mest för att jag inte tycker jag gör övningen korrekt med för mycket vikt!

jag kör delvis som mysglenn baksida axel under ryggpass men bakar in baksida varannan vecka som eget pass

men jag kör 3 set framsida och 3 sett mittparti axel.

Indec wrote:
    Samma här, kör du samma antal repetitioner på axlarna som övriga muskler?
    Jag är lite rädd att lassa för mycket, dels av skaderisk men mest för att jag inte tycker jag gör övningen korrekt med för mycket vikt!

Militärpress brukar jag safta på rejält med vikt (uppåt 80kg med fri stång ståendes med helt raka ben) men endast efter mycket lång och noggrann uppvärmning

träning av rotatorkuffarna finns dessutom med i mitt schema :)

Samma här fläskar på rejält i militärpress eller hantelpress men känns bättre att köra lite lägre vikt i t.ex sidolyft om jag höjer vikten/sänker repsen i sidolyft känns det som bara trapsen jobbar.

Jaha okej får väl köra på endast 1 övning då, är det ett ”måste” typ att köra bakre axlarna vid ryggträning? eller går det och klämma in den med övriga axelträning? Känns nästan lite lite att enbart köra 2 övningar sen dra hem, vilka övningar rekomenderar ni då? för främre kör jag ju också såklart militärpress, och för sidan brukar det vara sidolyft med hantlar ? :)

CroatianMuscle wrote:
    Jaha okej får väl köra på endast 1 övning då, är det ett ”måste” typ att köra bakre axlarna vid ryggträning? eller går det och klämma in den med övriga axelträning? Känns nästan lite lite att enbart köra 2 övningar sen dra hem, vilka övningar rekomenderar ni då? för främre kör jag ju också såklart militärpress, och för sidan brukar det vara sidolyft med hantlar ? :)

du kan ju alltid träna lite extra mage eller vader :)

De klart;) älskar att du är aktiv 24/7 på forumet mysglenn vad hade man gjort utan dig hehe ;)

CroatianMuscle wrote:
    De klart;) älskar att du är aktiv 24/7 på forumet mysglenn vad hade man gjort utan dig hehe ;)

hehe tränat kanske? :)

mysglenn wrote:

Kör du en separat övning för baksida axel eller menar du att den får sitt när du kör ryggen med marklyft och stångrodd?

simsalabim wrote:
    Kör du en separat övning för baksida axel eller menar du att den får sitt när du kör ryggen med marklyft och stångrodd?

ibland gör jag det :)

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.