Antals reps samt set?

Home Forums Allmänt om gymträning Antals reps samt set?

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Hej. Jag har gymmat i ungefär 2år, men är inte jätte nöjd med resultaten.

Förtillfället kör jag 3ggr i veckan. Förtillfället kör jag : Dag 1 bröst,rygg. dag 2 armar, mage dag 3 Bröst och armar. Och kör så tungt jag kan i 4-6 reps x 3 set. Kör detta halv konstiga tränings schema eftersom jag tycker att jag får så jäkla dålig kontakt i bröst och armar..:( Har hört för länge sen att man får mer muskler om man kör få reps med tuga vikter, men har egentligen ingen aning.

Har någon några bra tipps på hur jag skall lägga upp min träning så att jag får ut mest av den, samt hur många reps och set ni rekommenderar för maximal muskel tillväxt? Kanske skall tillägga att jag 191cm lång och väger 92kg och äter protein pulver 2 ggr, en skopa på morgonen och en på kvällen.

Skulle vara skönt och höra från några duktiga byggare istället för att gå och fundera själv och sedan vara missnöjd med resultatet.

Tacksam för svar:up:

Vill du lägga på dig så mycket massa som möjligt är 8-12 reps bra och köra ca 80-90% av fail. Ca 12 set brukar vara bra totalt för de stora muskelgrupperna, bland olika övningar på ett pass. De mindre muskelgrupperna kan du köra 8-10 set.

Men se till att variera din träning mycket så att musklerna inte vänjer sig vid samma gammla övningar ect. Kör gärna några veckor i rad med 4-8reps ibland så att musklerna ställer in sig på något nytt. När du kör lägre antal reps kan du köra till 100% fail.

Föressten, prova att köra med väldigt lätta vikter med bröst och armar, och försök att göra rörelsena så bra som möjligt, så att du får känn av de här musklerna. När du fått in tekniken kan du börja att öka igen.

Att bygga muskler tar tid och har du inte någon som coachar dig på plats så tar det tid att komma in i träningen.

Proteinpulver är bara mat på burk. Om du inte går upp i vikt så gäller det att äta mer.

Efter 2år borde du ha hyfsad teknik? Men gör som Lofarn säger, gå ned i vikt lite och fokusera på tekniken i några pass.

Ditt upplägg låter som något en strandraggare skulle nappa på. Varför kör du inga ben?
    Och varför mindre rygg än bröst?

Lofarn wrote:
    Vill du lägga på dig så mycket massa som möjligt är 8-12 reps bra och köra ca 80-90% av fail. Ca 12 set brukar vara bra totalt för de stora muskelgrupperna, bland olika övningar på ett pass. De mindre muskelgrupperna kan du köra 8-10 set.

Men se till att variera din träning mycket så att musklerna inte vänjer sig vid samma gammla övningar ect. Kör gärna några veckor i rad med 4-8reps ibland så att musklerna ställer in sig på något nytt. När du kör lägre antal reps kan du köra till 100% fail.

Föressten, prova att köra med väldigt lätta vikter med bröst och armar, och försök att göra rörelsena så bra som möjligt, så att du får känn av de här musklerna. När du fått in tekniken kan du börja att öka igen.

Okej.:emo-thumb ska börja strukturera och varia träningen. Tack för tippsen :up:

z@phod wrote:
    Att bygga muskler tar tid och har du inte någon som coachar dig på plats så tar det tid att komma in i träningen.

Proteinpulver är bara mat på burk. Om du inte går upp i vikt så gäller det att äta mer.

Efter 2år borde du ha hyfsad teknik? Men gör som Lofarn säger, gå ned i vikt lite och fokusera på tekniken i några pass.

Ditt upplägg låter som något en strandraggare skulle nappa på. Varför kör du inga ben?
    Och varför mindre rygg än bröst?

Aa jag gymmar förtillfället själv så det är ju svårt att se själv vilka misstag man gör :( Jag anser att jag har ganska bra teknik men alldeles för hårt, körde länge 5 reps x 3 set i bänken vilket inte gav särskilt mkt. Haha ja du det är bra frågor.. Har kört så eftersom jag tyckte att jag fick så dålig kontakt med armar och bröst ben fick vara utan träning och ryggen få väldigt lite;)

Kontakt är överskattat.
    Stor överkropp och storkben brukar inte se något vidare ut, tänk melon på tandpetare.
    Jag skulle rekommendera att lägga in benträning igen. Det behöver inte vara något märkvärdigt, knäböj och stela marklyft räcker långt.
    Det brukar fungera bra om man bygger programmet runt Böj/Bänk/Mark och sedan fyller på med kompliment.
    Att köra 5×5 är en variant, 6×3 funkar det med men har du kört 5×3 länge så kanske det är en idé att prova 8×3 eller 10×3 ett tag?
    Om du känner dig sliten så kanske du behöver en veckas vila?
    Mer mat brukar vara bra också.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.