att träna ben.

Home Forums Allmänt om gymträning att träna ben.

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #85220
    #866109

    Eftersom du har skadat dig runt vaden så hindrar dt väl inte dig från att träna lår?

    Annars så kan du nog börja träna lätt ben med vanliga övningar, men fråga din en expert först, dvs någon utbildad.

    #866110

    inte så konstigt att det blev en skada om pumpade vader typ varannan dag!

    #866111

    Att träna vader till utmattning 3 gånger i veckan är som att dra i ett gummiband tills det går sönder! Jag antar att du vill få större muskler, då måste du överbelasta muskeln, inte överanstränga den.

    Försök att inte köra för många set och reps, kanske 3×8 eller dylikt, man får känna sig fram lite. Gärna med så mycket vikt så att du inte orkar göra mer än 8 repetitioner och inte mindre än 6. Sedan måste du vila muskeln, muskler växer inte på gymmet, utan när dom vilar efter gymmet. Minst 48h men helst 72h om du tränar hårt.

    Men det finns ingen skriven väg, vi är inte stöpta i samma form och svarar därför olika på träning. Lär känna din kropp och läs här på forumet om lite allmän träning och tips och trix så kommer du se stora ökningar om du håller träningen, kosten och vilan!

    Kom ihåg, träna mycket, ät mycket, vila mycket och lite pannben så får du se resultat!

    Mvh Sandstig

    #866112
    piraten99 wrote:
    hade tänkt köra vader, framsida lår och baksida lår..hur ska jag lägga upp det experter??

    ingen expert, men jag kör:

    onsdag: framsida lår, vader
    torsdag: vila
    fredag: rygg, baksida lår.

    många kör ju fram och baksida på samma dag… ingenting jag gillar.
    framförallt är det nog sen gammalt då jag på mitt förra gym ofta körde baksida lårcurl liggande på magen… tyckte då det var så fruktansvärt obehagligt att ligga på låren som då var väldigt pumpade…

    jag gillar kombinationen rygg och baksida på samma dag.. då har jag redan smaskat på fläsksträngarna lite i marklyftet…

    hoppas du hittar nåt som funkar för _dig_…

    #866113
    piraten99 wrote:
    hej allihopa!

    har tränat på gym i 3 månader nu. innan dess ingen tränings alls.
    tränade upp benen med löpning i spår och senare löpning på asfalt.
    tränade samtidigt lite ben på gym. började köra vader ganska hårt (tåhävning till utmattning 3x i veckan) och fortsatte köra konditions löpning; skadan kom som ett brev på posten på höger smalben, nå sena eller nåt.
    var borta från gymmets värld i 3 veckor och nu har jag gymmat överkropp i 2-3 veckor.

    jag undrar hur jag ska börja träna mina ben? hade tänkt köra ett pass i veckan. ska jag gå direkt ut och mosa sönder mina ben? eller ska jag ta det medeltungt? hur många reps kör man när man kör ben?

    hade tänkt köra vader, framsida lår och baksida lår..hur ska jag lägga upp det experter??

    tack på förhand

    Jag skulle ju vara extra noga med uppvärmning och stretching, sen köra lugnt i ett par veckor. Sen ösa på.

    #866114

    Eftersom du konstaterat att ditt förra upplägg ledde till skador kan du ju utgå från att det inte var ett bra upplägg.

    Hur många dagar i veckan tränar du totalt? Varför inte köra helkroppspass?
    Benpress, benspark och lårcurl kunna vara lagom att börja med. Utöka efterhand. Kör 3-4 x 8-12.

    #866115
    piraten99 wrote:
    hur många reps kör man när man kör ben?

    Kör likadant som när du tränar resten av kroppen.

    #866116
    piraten99 wrote:
    menar du att köra helkropps pass hur många gånger i veckan?

    Tre funkar. Kör man fler dagar kan man dela upp det i två halvkroppspass istället.

    #866117

    Helkroppspass är ofta ett bra alternativ. Du stimulerar ju musklerna till att växa fler gånger under samma tid som om du splittar. Mängden träning behöver inte vara så mycket mer, du delar upp dina 9 set biceps på 3 set under 3 dagar istället. Är man nybörjare tror jag personligen att man får utmärkta resultat av helkroppspass.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.