Home › Forums › Allmänt om gymträning › Axelpress? Läge på bänken.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
31 augusti, 2011 at 18:09 #58828Anonym anvandareMember31 augusti, 2011 at 18:09 #342044Anonym anvandareMember
Undrar om man ska ha ryggstödet rakt upp eller med lite lutning. Vilket som är att föredra, eller är det bara smak och tycke.
Skulle vilja ha ett bra upplägg på ett axel pass också.
31 augusti, 2011 at 18:26 #342045Anonym anvandareMemberOska_r wrote:Undrar om man ska ha ryggstödet rakt upp eller med lite lutning. Vilket som är att föredra, eller är det bara smak och tycke.Skulle vilja ha ett bra upplägg på ett axel pass också.
Ryggstödet skall vara nedfällt i horisontell position för att undvika bl.a fusk.
31 augusti, 2011 at 18:41 #342046Anonym anvandareMemberHelst skall man ju stå upp, för funktionell träning, för när sitter man, och lyfter saker över huvudet i vardagslivet? Däremot kanske man står och lyfter upp något hyfsat tungt på en hylla eller dyligt.
Tycker många kör för mycket sittande träning nuförtiden. T.ex bicepscurl och triceps overhead extension, som man lika gärna kan köra stående.
Klarar man inte att köra stående för bålens skull, kan man ju lätta lite på vikterna, tills man fått rätt bålstabilitet.
Det är lite som att köra med dragremmar, kör man för mycket med dragremmar, så har man ingen funktionell styrka och uthållighet i krävande situationer i vardagen. Dessutom blir underarmarna efter överarmarna, rent estetiskt.
31 augusti, 2011 at 18:54 #342047Anonym anvandareMember+1 på Torbjörn!
31 augusti, 2011 at 20:46 #342048Anonym anvandareMemberOk sant. Ska testa det nästa gång. Om bålen sviker kan jag väll köra två varianter en stående där bålen blir bättre och sittande så jag kan ösa på lite. Men som sagt tror det ska funka bra med stående.
Tack för svaren.
31 augusti, 2011 at 21:18 #342049Anonym anvandareMemberYTS wrote:Det är lite som att köra med dragremmar, kör man för mycket med dragremmar, så har man ingen funktionell styrka och uthållighet i krävande situationer i vardagen. Dessutom blir underarmarna efter överarmarna, rent estetiskt.
Ser jag till mig själv så kan jag inte hålla med dig, YTS. Jag har kört alla
mina ryggpass med dragremmar i stort sett sedan jag började träna (mer
än 10 år nu), och min underarmsstyrka och storlek står sig bra i jämförelse
med andra i samma viktklass.Tror inte jag unik på något sätt…
31 augusti, 2011 at 21:41 #342050Anonym anvandareMemberGettodachoppa wrote:Ser jag till mig själv så kan jag inte hålla med dig, YTS. Jag har kört alla
Jag har med gjort det och har skittaniga underarmar och klena händer.. nu när jag har slutat med dragremmar och lagt in mera grepp- och underarmsträning så växer de som ogräs igen.
31 augusti, 2011 at 22:12 #342051Anonym anvandareMemberYTS wrote:Helst skall man ju stå upp, för funktionell träning, för när sitter man, och lyfter saker över huvudet i vardagslivet? Däremot kanske man står och lyfter upp något hyfsat tungt på en hylla eller dyligt.Tycker många kör för mycket sittande träning nuförtiden. T.ex bicepscurl och triceps overhead extension, som man lika gärna kan köra stående.
Klarar man inte att köra stående för bålens skull, kan man ju lätta lite på vikterna, tills man fått rätt bålstabilitet.
Det är lite som att köra med dragremmar, kör man för mycket med dragremmar, så har man ingen funktionell styrka och uthållighet i krävande situationer i vardagen. Dessutom blir underarmarna efter överarmarna, rent estetiskt.
Man ska helst, man kan lika gärna köra stående, kör man för mycket med dragremmar, man har ingen funktionell styrka. För mig låter det tokigt att säga så då vi alla inte har samma mål med vår träning. Och även om någon skulle köra alla sina ryggset med remmar innebär inte det per automatik att denne har varken svaga eller underutvecklade underarmar.
31 augusti, 2011 at 22:48 #342052Anonym anvandareMemberGettodachoppa wrote:Ser jag till mig själv så kan jag inte hålla med dig, YTS. Jag har kört alla
Okey! Men prova att köra hela nästa ryggpass med samma vikter, sets och reps, som du brukar och utan remmar. Klarar du det får jag hålla med dig.
31 augusti, 2011 at 23:00 #342053Anonym anvandareMemberYTS wrote:Det är lite som att köra med dragremmar, kör man för mycket med dragremmar, så har man ingen funktionell styrka och uthållighet i krävande situationer i vardagen. Dessutom blir underarmarna efter överarmarna, rent estetiskt.Jag tror nog inte folk i ren allmänhet tränar för ”uthållighet i krävande situationer i vardagen”. Sedan att underarmarna rent estetiskt skulle bli efter pga av dragremmarna i ryggträningen ser jag som något högst märkligt. Nästan alla bodybuilders och fitnesstjejer använder dragremmar vid ryggträningen och inklusive mig själv ligger inte underarmarna efter.
Jag har även jobbat i flytt- och tungtransport i mina yngre dagar där extrema tunga lyft var en vardag. Men tränat utan dragremmar skulle inte hjälpt i de lägen heller. Även om jag dock anser att träna utan dragremmar till de mest tunga seten är bara positivt!
31 augusti, 2011 at 23:01 #342054Anonym anvandareMemberYTS wrote:Okey! Men prova att köra hela nästa ryggpass med samma vikter, sets och reps, som du brukar och utan remmar. Klarar du det får jag hålla med dig.Handen på hjärtat är jag HELT säker på att jag klarar det utan att prova. Kör på lätta
vikter, men vill inte att armarna ska göra allt för mycket av jobbet. De har växt
tillräckligt mycket.Kör jag utan remmar kommer jag få lite mer pump i armarna, men vikterna och repsen
kommer garanterat vara de samma. Det är mest en fråga om att nypa hårdare om
stången och låta armarna ta lite mer stryk.Vad jag ville få fram var bara att armarna inte per automatik krymper eller blir svaga
eller tynar bort bara för att man kontinuerligt kör med remmar. Mina armar har växt
stadigt under alla år, helt utan specifik armträning de senaste 5, 6 åren.3 september, 2011 at 12:43 #342055Anonym anvandareMemberÄven om jag inte själv någonsin kör med dragremmar så kan vissa uppleva det positivt angående styrka i vardagen.
Med detta menar jag att om man arbetar som murare, plattsättare, byggare så är det ju viss skillnad mot att vara pappaersstämplare.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.