Axlarna klarar inte av upprätt rodd – varför?

Home Forums Allmänt om gymträning Axlarna klarar inte av upprätt rodd – varför?

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Det gör ont i mittersta deltoiderna när jag kör, smärtan är där ungefär från halvägs till full kontraktion. Då mina trapz hänger lite efter har detta blivit ett jobbigt problem, då jag känner att shrugs inte är tillräckligt.

Nån som har en idé på varför jag får ont? Är det fästen som är svaga?

Annars, vilka mer övningar kan rekommenderas för trapezius?

Om du kan posta ett klipp är det lättare att kolla din teknik. Personligen är det en övning jag skippar också då jag inte tycker den känns bra. Men att inte dina traps skulle få tillräcklig träning av shrugsen låter ju lite märkligt. För trapezius är ju shrugs samt roddövningar gärna med armbågarna högt utåt sidorna (alltså inte upprätt rodd som du gör nu) absolut att rekommendera. Upprätt rodd och lyft åt sidan är mer primära deltoidövningar.

Undefined wrote:
    Om du kan posta ett klipp är det lättare att kolla din teknik. Personligen är det en övning jag skippar också då jag inte tycker den känns bra. Men att inte dina traps skulle få tillräcklig träning av shrugsen låter ju lite märkligt. För trapezius är ju shrugs samt roddövningar gärna med armbågarna högt utåt sidorna (alltså inte upprätt rodd som du gör nu) absolut att rekommendera. Upprätt rodd och lyft åt sidan är mer primära deltoidövningar.

Visst känner jag att shrugs tar, men med uteblivande resultat.. Ser ingen annan anledning till att de halkar efter, och variation brukar ju lösa de flesta problem :)

Men det kanske inte är övningarna som är problemet utan otillräcklig vila, eller set/reps osv? Jag kör aldrig traps längre specifikt, de får bra träning indirekt i allt annat tycker jag. Jag kan kämma ut något enstaka set ibland för att runda av ett pass. Nåja, det vara bara några tankar iaf.

Mina axlar tycker inte heller om stående rodd. Har väldigt knakiga och bråkiga axlar. Kör ändå övningen försiktigt i kabelmaskin vilket är aningen mer skonsamt än fria vikter,

Jag har också haft svårt för denna övningen! Har provat alla varianter, gummiband t.o.m… vilkket kändes mycket mer skonsamt. Men slutligen har jag hittat det bästa sättet för mig att köra övningen. Jag använder endast denna övningen som nummer två vid superset med hantellyft åt sidan. Först kör jag hantellyft åt sidan tills det bränner ordentligt, sen på upprätt rodd. Lyften är inte så strikta som möjligt(då det är detta som skapar problem i mitt fall) utan det är en cheatingrörelse där jag riktigt sträcker upp kroppen i toppläget. Ja kort sagt lite cheating, som om man skulle lyfta nåt på det viset i trädgården(inte skulle man då kämpa med all hålla ner axlarna och enbart lyfta med deltan).

Reslutatet av detta blir att eftersom du har så fin kontakt redan från hantellyften åt sidan fortsätter detta och det bränner fint! Smalare grepp är bättre om du vill ha mycket trapz. Bara och dra!

Okej. Stående rodd så gissar jag att du menar rodd där du står helt upprätt och lyfter vikten mot hakan. Alltså inte stångrodd där du står upp, fast med framåtlutad överkropp och kör roddar precis som hantelrodd där du för stången mer mog magen.

[http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/BBUprightRow.html]

Förutsatt att antagandet att du menar rodd mot hakan likt på länken ovan är korrekt så känns det inte bra eftersom övningen är skadlig för dina axlar. Genom att lyfta armarna till 90-graders vinkel från kroppen och samtidigt inåtrotera axlarna, vilket du gör i rodd mot hakan så klämmer du supraspinatusmuskelns sena mellan benen i axeln. Detta gör att du arbetar med muskeln samtidigt som den skrapar mot samt kläms mot benen i axeln och detta kan leda till skada på supraspinatus som är en del av rotator cuffen (vars uppgift är att rotera armen samt hålla överarmsbenet på plats mot axeln). Helt enkelt: Övningen känns inte bra eftersom den sliter på din supraspinatussena och är direkt skadlig. Lösningen är att inte utföra övningen då det är en av de sämsta övningarna man kan få för sig att göra på ett gym.

Kör istället shrugs (tänk på att inte rotera axlarna utan endast lyfta rakt upp/ned), axelflyes eller omvända hantelflyes. Luta överkroppen framåt och utför motsatt rörelse från en normal hantelfly (för bröst). Sök på rear delt fly på youtube eller liknande.

Tack för alla svar, håller mig borta från övningen i framtiden.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.