Axon hade rätt! Nu är jag skadad!

Home Forums Allmänt om gymträning Axon hade rätt! Nu är jag skadad!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

Hej, det började med förra veckan då jag körde lite axlar. Jag värmde upp med att köra lätta axelpress med hantlar. Men när jag körde med full ROM, så att hantlarna verkligen vilade på axlarna, och för att sedan trycka upp dom så gjorde det ont i högra axeln. Jag testade även köra axlar idag och det var samma problem. Men det finns fler problem.

1. Jag börjar få ont i högeraxeln av att bänkpressa.(samma del som i axelpress)

2. Jag får ont när jag kör kabellyft åt sidan.(gör ont i högra)

3. Och när jag kör axelpress.

Har läst om det Axon skrev om att inte ha armen mer än 90 grader när man kör kabellyft åt sidan och även hantellyft, eftersom man då kan skada sig etc. Tror detta har hänt mig, att jag råkat(?) köra över 90 grader eller ngt annat.

Men jag undrar hur långt tid en sådan skada tar att läka? Har ni själv drabbats av det? Har funderat på att använda zon, som är smärtlindrande, men vet ni om det även ”hjälper” till att läka, eller lindrar den bara smärtan?

Behöver verkligen tips, tips och tips!

Mycket tacksam för svar!

Låt bli att utföra rörelser som smärtar axeln, om ledkapseln är inflammerad så tar det ett par månader innan den blir bra. Sen måste du också träna skulderbladsstabilitet och utåtrotationer för rotatorcuffen.

Survivalist wrote:
    Låt bli att utföra rörelser som smärtar axeln, om ledkapseln är inflammerad så tar det ett par månader innan den blir bra. Sen måste du också träna skulderbladsstabilitet och utåtrotationer för rotatorcuffen.

Ett par månader?!?! fan! Hoppas det inte är inflammerad isf. Hur tränar jag skulderbladsstabilitet?

Utför inga övningar som gör ont och vila axlarna ett tag. Jag skadade axeln och fick hålla mig ifrån bröst/axel övningar i 6-7 månader, så har du otur kan den vara inflamerad.

Har en bild på ungefär där jag har ont.

[img=http://www.todayfitness.net/training/programs/images/muscles/DeltoidAnteriorFront.gif]

timmey111 wrote:
    Har en bild på ungefär där jag har ont.

[img=http://www.todayfitness.net/training/programs/images/muscles/DeltoidAnteriorFront.gif]

Googla övningarna eller gå till en sjukgymnast.

Hade samma problem, bara att skippa de övningar som genererar smärta .. Se sedan till att du tränar axlarna smart, strunta i att vara världsmästare i militärpress och fokusera på maximal muskelkontakt med lättare vikter ;)

Chillarn wrote:
    Utför inga övningar som gör ont och vila axlarna ett tag. Jag skadade axeln och fick hålla mig ifrån bröst/axel övningar i 6-7 månader, så har du otur kan den vara inflamerad.

samma här, det sög!

Chillarn wrote:

Fortsatte du köra ryggen som vanligt? Vilka övningar? Höll du dig ifrån axel och bröst-övningar helt? Rotatorcuff?

Tyvärr brukar de flesta upptäcka lite för sent att det är bra att träna rotatorcuffarna. Hur tråkigt det än är.

Det är tvärtom, när man börjar pilla med rotatorcuffarna de pajar. Förr, när folk i gemen inte hade en aning om vad subscapularis, teres minor, supraspinatus och infraspinatus var, kunde alla träna tunga axelpressar flera gånger i veckan.

Nuförtiden när alla är pålästa och står och roterar med hundben och gummiband och kör facepulls som om livet hängde på det går rotatorcuffar sönder till höger och vänster.

hade du aldrig läst nåt om rotatorcuffar hade de garanterat aldrig gått sönder heller och du hade kunnat fortsätta axelpressa tungt.

Därmed basta!

filmjölk wrote:
    Det är tvärtom, när man börjar pilla med rotatorcuffarna de pajar. Förr, när folk i gemen inte hade en aning om vad subscapularis, teres minor, supraspinatus och infraspinatus var, kunde alla träna tunga axelpressar flera gånger i veckan.

Nuförtiden när alla är pålästa och står och roterar med hundben och gummiband och kör facepulls som om livet hängde på det går rotatorcuffar sönder till höger och vänster.

hade du aldrig läst nåt om rotatorcuffar hade de garanterat aldrig gått sönder heller och du hade kunnat fortsätta axelpressa tungt.

Därmed basta!

Dummaste jag hört.

Lite läsning.

[http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_repair/pushups_face_pulls_and_shrugs;jsessionid=6FC477C9E3C59FD457D4560785F04BC6-hg.hydra]

Har själv samma skada och den är ganska rejäl eftersom man är så dum och fortsätter träna fast de gör lite ont ….

I alla fall gick till en naprapat som fixa till de värsta sen sa han att jag skulle träna upp bakre sidan av axlar och sen köra rotatorcuff övningar , har kört allt de där i nån månad nu men de hjälper verkligen ingenting blir bara stel i axlarna fast de gör inte ont.

Så är de nån som verkligen vet hur man fixar en sån här skada som skulle kunna komma med lite tips på bra övningar osv ?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.