Home › Forums › Allmänt om gymträning › Bakre axlar.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 juli, 2009 at 09:20 #62928Anonym anvandareMember1 juli, 2009 at 09:20 #414189Anonym anvandareMember
Hej.
Jo nu är det så att jag har tränat ett tag och man har ju sina favorit övningar osv.:p Eftersom jag gillar bröst pass har detta resulterat i att jag mer eller mindre missat att träna baksida axlar. Detta gör ju att min kropp vill dra ihop sig i fram. Har nu märkt detta hyfsat tidigt och har nu försökt utforma ett program för att ta igen och förbättra hållningen.
Dag1
Bröst-triceps-baksida axlarDag2
Rygg bicepsDag3
Ben(lår vader osv) samt baksida axlarDag4
MageDag5
AxlarJag undrar nu om jag tränar på detta sätt kommer d funka eller blir d för mkt för axlarna samt tips på bra övningar.
Mvh
1 juli, 2009 at 09:31 #414190Anonym anvandareMemberFör mig personligen så är jag nöjd med ett axelpass i veckan, känns som att det räcker, i bröstpasset så piskas ju axlarna en del, likaså vid ryggträningen själv så kör jag axlar samtidigt som jag kör ben, tycker det funkar bra. Axlarna är ju en ganska liten muskelgrupp..
Tips för att få bak axlarna kan vara drag till haka m. rep, rotatorcuffar detta har i alla fall hjälpt mig, det kan ju ”räcka” med att ändra hållningen lite också, alltså hålla tillbaka axlarna när du går, sitter osv.Hoppas det var till någon hjälp.
Lycka till:emo-thumb1 juli, 2009 at 09:40 #414191Anonym anvandareMemberEftersom rygg till stor del involverar baksida axlar så är det nog inte speciellt bra att lägga rygg dagen efter baksida axlar.
I övrigt: Fokusera roddar av olika slag där du tänker på utförandet och ser till att dra ihop axlarna ordentligt i slutet av rörelsen.
Kör utåtrotationer med både kabel och hantlar. Tänk på att använda låg (riktigt låg) vikt och köra flera reps, med perfekt utförande och utföra övningarna långsamt/kontrollerat snarare än explosivt.
Kör flyes för baksida axlar.Dessa övningar bör avhjälpa ditt problem på längre sikt. Jag hade satsat på att köra rygg/baksida axlar två gånger i veckan och bröst max en gång i veckan för att lösa problemet. Det kan även vara nyttigt att stretcha/tänja bröst-muskulaturen. Inte för att musklerna blir längre, men för att din kropp kanske vänjer sig vid positionen där axlarna är mer bakåt-roterade.
Du kan även lägga till roddar där du håller brett grepp, ung samma bredd som i bänkpress och drar stången mot bröstet snarare än mot magen. Detta kan då antingen göras med kabel eller med skivstång.
Kör t ex följande pass 2 ggr per vecka:
2 st av kabelrodd/hantelrodd/stångrodd
1 st rodd mot bröstet kabel/skivstång
1 st av chins/pullups/latsdrag
1-2 st biceps-övningar
flyes för baksida axlar
1 st utåtrotationLycka till och tänk på att det säkert kan ta ett par månader att avhjälpa problemet. Ta en bild på dig själv från sidan och utvärdera om t ex en månad för att kunna se om det blir någon skillnad.
1 juli, 2009 at 16:37 #414192Anonym anvandareMemberroosm wrote:Eftersom rygg till stor del involverar baksida axlar så är det nog inte speciellt bra att lägga rygg dagen efter baksida axlar.Jag hade satsat på att köra rygg/baksida axlar två gånger i veckan och bröst max en gång i veckan för att lösa problemet.
What he said.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.