Bänkpress – hur?

Home Forums Allmänt om gymträning Bänkpress – hur?

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Tjena,

Sitter här med pajade axlar och triceps (dock inte ensamt orsakat av bänkpress) och funderar över hur man egentligen utför bänkpress på ett sätt som är mest skonsamt för kroppen?
    Har länge fått höra att det är ”ut med armbågarna” som gäller när man ska bygga då man på detta sätt aktiverar pectoralis bättre men har nu stött på några personer som hävdar motsatsen (Har fått höra bland annat 45 graders vinkel mellan armbågarna och kroppen) och att det är skadligt för axlarna att dra ut armbågarna.

Har sökt runt lite på forumet utan att hitta någon vettig diskussion så nu drar jag igång en; hur ska man egentligen utföra övningen?

Mvh

Jag har fått lära mig att armbågarna ut ger störst risk för skada. Tränar styrkelyft på atletklubb och tränar med några av sveriges bästa bänkpressare. Har fått lära mig att man ska dra ned axlarna och trycka skulderbladen mot varandra.

Hur brukar du göra med armbågarna?

Mvh

Citera Dave Tate:

Tuck the elbows as the bar descends to the chest

”If you have your elbows flared out at the beginning, bodybuilding-style, you’re going to screw up your shoulders pretty quickly,” Tate warns. Keeping your elbows close also calls on the triceps to take over a fair amount of work.

Den här videon har jag länkat till i några liknande trådar!

Westside benchpress
    [http://www.youtube.com/watch?v=DP3g-I9Sf9s&feature=PlayList&p=B431C984AB505ED1&playnext=1&playnext_from=PL&index=5]

Axlarna involveras mer om du för armbågarna ut ifrån kroppen!

Utför inte bröstmusklerna mindre arbete på grund av den kortare sträckan? Jag kan förstå att hans teknik är bra när man ska pressa tunga vikter men är den lika bra när man ska träna pectoralis major?

Mvh

Kan börja med att säga att jag har haft precis samma problem som dig. Jag pressade och pressade ökade aldrig och vikt. Fick nästan aldrig den där mördar träningverken heller. Blev mest seg och jävligt i axlarna. Så jag letade och hitta en teknik som funkat väldigt bra för mig. Jag tänker såhär när jag ska köra bänkpress.

1: Fötterna stadigt på marken
    2: Svanga så mycket så att man kan få in en hand mellan bänken och svanken.
    3: Innan man lägger sig ner dra bak axlarna(ihop med skuldrorna). Tänk att du klämmer ihop en tennisboll mellan skuldrorna. Behåll denna form och lägg dig ner. Detta kommer göra så att brösten hamnar framför axlarna.
    4: Greppa stången cirka 10-13cm utanför axel bredd.
    5 Lyft upp stången och kör ner den cirka 1cm över bröstvårtan.
    6: Gå inte hela vägen när och inte hela vägen upp. Vi vill ha kontakt hela tiden. Stanna cirka 1-2 cm över bröstet och lås aldrig armbågarna i top läget.

Det viktigaste är att du får bak axlarna så tuttarna för jobba, glöm aldrig det :)

Lycka till.

Här får du en video som jag tog mycket lärdom av:
    [http://www.youtube.com/watch?v=wI45XAFWDoo]

Jag har armbågarna ungefär 45grader. Det som blir naturligt när jag svankar och pressar skulderbladen mot varandra. Som malawglienn skrev, ska du träna bröst ska du inte träna bänkpress utan hellre köra hantelpressar. Bänkpress är inte en ”bröstövning” i sig utan tränar axlar, triceps, bröst och lats beroende på hur man utför den.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.