Bänkpress med hantlar eller stång?

Home Forums Allmänt om gymträning Bänkpress med hantlar eller stång?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author

Tjenare!

Hur är eran erfarenhet när det gäller att träna bänkpress med stång respektive hantlar?

Borde inte hantlar ge ett bättre resultat då man har större frihet i rörelsen samt kan få en djupare rörelse?

Då jag oftast tränar själv så föredrar jag att köra med hantlar just pga kontrollen. Fast om bänkpress med stång ger betydligt bättre resultat får jag nog överlägga att slita med mig någon polare till gymmet när det är bröst-tränar-dax :)

Tror det är väldigt individuellt, för egen del känner jag att hantelpressar är att föredra då jag får bättre kontakt med bröstet och känns som om det sliter mindre på axlarna.

Men som alltid är nog variation det bästa.

variation eller varför inte köra båda

Jag tycker att du borde köra båda det gör jag. eller om du inte orkar med det på ett pass så kör varanan =)

Tackar för svaren.

Fast jag undrar nog mest vad bänkpress med stång kan ge som inte samma övning med hantlar kan ge?

Sedan kan jag så klart hålla med om att variation är alltid en bra tumregel samt att det är en ganska trevlig övning ;)

Mitt problem är egentligen att avsluta hantelpressar.. häver mig alltid upp med axlarna i händerna..obekvämt att bara släppa ner dem.

Det viktiga är att vara avslappnad i asklarna o låta dem sjunka mot höften, då blir oxå avslutningen enklare..gå ej ihop med hantlarna där uppe,

Frotte76 wrote:
    Det viktiga är att vara avslappnad i asklarna o låta dem sjunka mot höften, då blir oxå avslutningen enklare..gå ej ihop med hantlarna där uppe,

Varför ska man inte gå ihop med hantlarna när man är där uppe??

coffe_91 wrote:
    Varför ska man inte gå ihop med hantlarna när man är där uppe??

Tillför inget för övningen och ökar skaderisken.

Ganymedes wrote:
    Tillför inget för övningen och ökar skaderisken.

Okej tack för ett snabbt svar.

Fördelen med bänkpress (i jämförelse med hantelpress som det heter när man använder hantlar) är att man vanligen kan hantera mer vikt, och tyngre belastning brukar betyda mer muskler. Plus att man får större penis av att bänka tungt.

StefanSvärd wrote:
    Tjenare!

Hur är eran erfarenhet när det gäller att träna bänkpress med stång respektive hantlar?

Borde inte hantlar ge ett bättre resultat då man har större frihet i rörelsen samt kan få en djupare rörelse?

Då jag oftast tränar själv så föredrar jag att köra med hantlar just pga kontrollen. Fast om bänkpress med stång ger betydligt bättre resultat får jag nog överlägga att slita med mig någon polare till gymmet när det är bröst-tränar-dax :)

Variation! Dumt att bara köra ena om man har möjlighet att köra båda.

Frotte76 wrote:

det där med att gå upp med hantlarna där uppe att dte skulle vara störe skaderisk har jag inte hört.har hört att hel rörelsebana ska vara bättre än korta rörelser som då skulle vara lättare att skada sig.

liddell wrote:
    det där med att gå upp med hantlarna där uppe att dte skulle vara störe skaderisk har jag inte hört.har hört att hel rörelsebana ska vara bättre än korta rörelser som då skulle vara lättare att skada sig.

Det har inte med skaderisken att göra, det är för att du tappar kontakten i bröstet när du för ihop hantlarna som man undviker att göra det.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.