Bänkpress varje dag?

Home Forums Allmänt om gymträning Bänkpress varje dag?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • Author

Hej, det är en sak som jag har tänkt på ett tag.. Mina kompisar som spelar hockey tränar bänkpress nästan varje dag och tar nu 115 Kg. Hur kommer det sig att de har ökat från 75 till 110 på ett år om de tränar varje dag? jag tränar på gym och således bröst en gång i veckan och har på ett halvår ökat från 40-72.5 kg (FAIL). Jag väger 72.5 och han 78.

Till min fråga, borde inte de bryta ner sina muskler varje dag och på så sätt bli sämre i bänkpress? Bör jag om jag vill bli starkare i bänk träna det 4 gånger i veckan också?? alltså på varje pass.. jag förstår inte

40-72,5 är verkligen inte fy skam. Tränar de bänkpress varje dag och ökar ständigt heter de antingen Hercules eller så ljuger dem. Plus, varför i helvete vill man träna bänk varje dag? För att man är ”jättestark” om man bänkar mycket?

Borde i hockeyspelare lägga mer fokus på typ böj, mark och frivändningar?

Fare wrote:
    40-72,5 är verkligen inte fy skam. Tränar de bänkpress varje dag och ökar ständigt heter de antingen Hercules eller så ljuger dem. Plus, varför i helvete vill man träna bänk varje dag? För att man är ”jättestark” om man bänkar mycket?

Borde i hockeyspelare lägga mer fokus på typ böj, mark och frivändningar?

Tack för svaret och den positiva feedbacken på mitt ökande :) jo jag vet, det håller dom ju också på med såklart! och det roliga är att jag har sett deras utveckling.. men jag tyder från ditt meddelande att det inte är optimalt att träna så? det är konstigt i alla fall för det är emot allt jag har läst..

Idioti att köra bänk varje dag bara en tidsfråga innan axlarna går åt skogen.
    och hade dom inte kört bänk varje dag hade dom nog ökat mera i vikter.

Man kör aldrig samma muskelgrupp varje dag !!!!

Jag kör bänk 3ggr i veckan utav 4 tränings dagar, och jag har ökat från 70 till 120 på ett halvår

det beror väl på hur man tränar. kör man stenhårt till fail varje gång blir det nog rätt kasst. men om man tekniktränar några dagar, pumpar ut ordentligt någon dag osv så kanske det kan funka för vissa.. alla är olika. hur många ggr i veckan kör styrkelyftare någon form av bröstpress?

JesperOlsson wrote:
    Jag kör bänk 3ggr i veckan utav 4 tränings dagar, och jag har ökat från 70 till 120 på ett halvår

Varför?

Fare wrote:
    Varför?

varför jag ökat 50kg på ett halvår?

JesperOlsson wrote:
    varför jag ökat 50kg på ett halvår?

Nej, varför kör du bänk 3 ggr i veckan? Har du tävlingsambitioner eller? Har faktiskt svårt att se att ett tredje pass med bänk i veckan skulle ge så mycket resultat. Räcker med ett tungt och ett lätt. Får man fråga hur ditt upplägg ser ut?

Fare wrote:
    Nej, varför kör du bänk 3 ggr i veckan? Har du tävlingsambitioner eller? Har faktiskt svårt att se att ett tredje pass med bänk i veckan skulle ge så mycket resultat. Räcker med ett tungt och ett lätt. Får man fråga hur ditt upplägg ser ut?

tränar sl inspirerat, för jag trivs med det.
    brukar se ut såhär;

Måndag bänk och böj triceps
    tisdag vila
    onsdag bänk böj marklyft biceps
    torsdag bänk och böj
    fredag vila
    lördag kronlyft och mark stående på lådor goodmornings och axlar

Fare wrote:

Läste du inte vad han skrev? han har ju gjort mycket bra ökningar? Det beror ju helt på vilka mål man har med träningen.

Att vila musklerna några dagar efter belastning är alltså fel? Ja menar ökar man så pass mkt i vikt så kan ju teorierna med vila omöjligt stämma?

Heltsjuk wrote:
    Att vila musklerna några dagar efter belastning är alltså fel? Ja menar ökar man så pass mkt i vikt så kan ju teorierna med vila omöjligt stämma?

3ggr i veckan innebär 4 dagars vila beroende på hur man tränar. Tränar man enbart för styrka och bara går in o drar av ett arbetsset per gång så är det nog inga problem att öka i styrka.

Det beror så klart på vad målet är med träningen och hur man tränar.

En gång i veckan måste väl vara mer rimligt? Kan ju inte må bra av att repetera samma övning varje dag under veckan.. Borde kännas en hel del i axlar och bröst..

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.