Home › Forums › Allmänt om gymträning › Bartolls multisetträning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 augusti, 2006 at 17:38 #90731Anonym anvandareMember30 augusti, 2006 at 17:45 #978039Anonym anvandareMember
Läs om, läs rätt, och blanda inte ihop reps och set.
30 augusti, 2006 at 18:08 #978040Anonym anvandareMembericebreaker wrote:Det gjorde jag inte, däremot så menar han hela överkroppen tydligen med 50 set, men han missar övningar som nog en och annan vill slänga med t ex baksida axlar eller shrugs liksom ett par övningar för magen t ex hängande lyft och crunches med viktbelastning i maskin (om han nu inte hävdar att detta är isolationsövningar som inte fyller nån funktion) så vi hamnar på kanske 60-70 set vilket är så pass mycket ändå att frågan kvarstår.Knepigt.
Det träningsprogram han lagt upp där är ju inte hugget i sten. Han har själv sagt att det såklart går byta ut övningar och annat. Det där programmet är bara medtaget som ett EXEMPEL på hur det kan se ut.
Sen tycker jag själv att det är väl många set på överkropp. Det blir mastigt med 8set militärpress när man kört 8set bänkpress innan. Jag brukar värma upp o köra kanske 5set bänk och 3set militärpress när jag kör efter Bartolls princip att hålla vikterna konstanta genom alla set.30 augusti, 2006 at 18:36 #978041Anonym anvandareMembericebreaker wrote:Jovisst men principen är densamma en jäkla massa set som ligger rätt nära den mängd många proffs i usa ägnar sig åt, men är förmodligen värre då träningsfrekvensen verkar vara lika hög eller högre, och man konstant ligger ett par reps bara från failure, medans många proffs pyramidar upp vikten och kanske når failure i 1-2 set. Vilket innebär att totalt sett så har dom ett enklare pass.Att ligga 2 reps från failure i 8-10 set på raken, med bara 60 sekunders vila, det är ingen walk in the park direkt…
Men detta ska man alltså bara göra 2 gånger under en hel vecka, övriga 2 dagar i 4 dagars exemplet är smörträning med 4 setare och 10 reppare (där failure ligger runt 12) så det blir väl 2 tunga dagar i veckan som jag kan se det om vi ska ta just det exemplet han gett.
Jag begriper inte tankarna bakom detta och några referenser finns ju inte… söker jag på några av dom gurus han själv gillar så har dom ju gett ut böcker och artiklar om helt andra träningsfilosofier, verkar ju inte direkt finnas nån enighet här… om nån säger åt mig att ligga på 8-10 set per muskelgrupp, så vill jag gärna veta varför det är bättre än 5-6 set. (eller för den delen 3 set)
Jag kan bara svara för mig själv då jag provat programmet och det är för mastigt med 8set där man inte trappar upp vikterna utan alla set är relativt jobbiga samt att man i åtminstone de 3-4sista är nära failiure. Det blir ett för tufft pass för åtminstone mig med 8set bänk, 16set rygg och sen 8set axlar på det där inget av seten är direkt lätt +väldigt lite vila.
Sen är det INTE smörträning att köra 10reppare där fail är runt 12. Det är ett helvete och mkt jobbigare än 5reps passen. Dessa ”smörpass” har jag åtminstone varit tvungen att lugna ner ordentligt för att inte gå sönder totalt.30 augusti, 2006 at 19:27 #978042Anonym anvandareMemberLäs om, läs rätt! 25-50 reps vilket, om vi tar 50 reps; är t.ex. 5 set x 10 reps eller 10 set x 5 reps.
30 augusti, 2006 at 20:19 #978043Anonym anvandareMembericebreaker wrote:Varför 10 set och 5 reps, varför inte 5 set och 5 reps?10 set och 5 reps var endast ett exempel av många. Om du läst tråden om träningsmetodiken bör du förstå skillnaden mellan en reps-volym på 25 och en reps-volym på 50.
Jag har inte tid till att upprepa sådant jag redan förklarat. Läs tråden igen.30 augusti, 2006 at 21:28 #978044Anonym anvandareMembericebreaker wrote:Men det måste ju finnas en tanke bakom det du väljer att skriva som exempel, det kan du ju inte bara bortförklara med ”ja hörrudu det var bara ett exempel, du kan förstås göra precis tvärtom också!”Om du av alla tänkbara exempel som du kan ge, väljer att posta ett som säger 8 set per muskelgrupp, då måste det ju rimligen finnas en orsak till detta.
Är du medveten om att du sysslar med Trolling och att alla tokigheter du skrivit i denna tråd redan är förklarade?
Exemplet med antal reps och set är förklarade. Det har med volymen på träningspassen att göra. Har du dålig återhämtning börjar du med 25-30 reps per övning och rörelse/muskelgrupp. Detta kan vara 5 set x 6 reps (30) eller 3 set x 10 reps (30). Sedan växlar man mellan dessa två parametrar; 5×6 per muskelgrupp ena passet och 3×10 andra passet – dvs en typ av konjugerad periodisering.
Hur du kan få detta till 50 set per muskelgrupp är för mig en gåta. Dessutom bör ett träningspass inte innehålla mer än 5-6 övningar. Men allt detta är redan förklarat i ursprungstråden.
30 augusti, 2006 at 22:21 #978045Anonym anvandareMembericebreaker wrote:Är du medveten om att du framstår som en viktigpetter och nonchalant när du hela tiden postar saker som ”jag är så upptagen” och ”det har jag redan förklarat” ? men är det så besvärligt att svara på frågor så ska jag inte störa professorn nåt mer, jag går till källan direkt istället och fixar ironman artikeln av cs sloan som publicerades för 14 år (!) sedan istället.Hej med dig.
Semester från forumet ett tag?
30 augusti, 2006 at 23:27 #978046Anonym anvandareMembericebreaker wrote:Nej jag har tid att posta på forumet, men tydligen är vissa så upptagna att dom inte har det, då är det ju bättre att strunta i att komma hit.Angående referenser etc så vet jag om att jag läst det på body’s forum. Sen är det inget okänt och nytt, utan det finns ute i den allmänna litteraturen och teorierna Bartoll sammanslagit är väl vedertagna.
Skulle du gräva ner näsan i lite böcker skulle du finna att vad Bartoll gjort är samlat kunskap från kollegor, litteratur, forskning och klienter för att bygga upp det han kallar sin metodik.
30 augusti, 2006 at 23:37 #978047Anonym anvandareMember[img=http://www.ebaumsworld.com/forumfun/sucks6.jpg]
30 augusti, 2006 at 23:54 #978048Anonym anvandareMemberDavidN wrote:Angående referenser etc så vet jag om att jag läst det på body’s forum. Sen är det inget okänt och nytt, utan det finns ute i den allmänna litteraturen och teorierna Bartoll sammanslagit är väl vedertagna.Skulle du gräva ner näsan i lite böcker skulle du finna att vad Bartoll gjort är samlat kunskap från kollegor, litteratur, forskning och klienter för att bygga upp det han kallar sin metodik.
Word! Större delen av det kommer från träningsprinciper som användes redan på 40- och 50-talet.
Alla metodiker, program etc. lånar friskt från varandra. Jag har ett ständigt informationsutbyte med tränare över hela världen, vilket jag haft sedan 1995. Det jag skrivit om här på forumet är själva grunden som jag använder mig av till cirka 80% av min klientel. Sedan har jag andra tillvägagångsätt för mer avancerade tränande och främst för tävlande kroppsbyggare. Men med denna grund kommer man långt. ’nuff said. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.