Bästa upplägget för att växa?

Home Forums Allmänt om gymträning Bästa upplägget för att växa?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

Tjenare!
    Jag är en kille på 15 bast som har tränat hemma halvseriöst i ett halvår och nu kört på gym i cirkus 1 månad. Jag väger just nu 67kg och är 178cm lång. Nuvarande pass ser ut såhär:

Pass A:[/b]

Bröst[/b]

Bänkpress: 52,5 kg/ 11, 9, 8, 6
    Hantelpress: 15 kg x 2/ 10, 9, 8

Axlar[/b]

Millitärpress: 32.5kg/ 10, 9, 8, 7
    Axelpress-maskin: 46kg/ 10, 9, 8

Triceps[/b]

Pushdowns (?) : 50kg/ 11, 10, 8
    Smalbänk: 30kg/ 10, 9, 7

Sen lägger jag också in en nackövning som jag inte vet namnet på :)

Pass B:[/b]

Rygg[/b]

Skivstångsrodd på en maskin: 45kg/ 10, 9, 8
    ”Drag-bakåt-maskin”: 5 plattor/ 10, 9, 8
    Marklyft: 60kg/ 10, 8, 7

Biceps[/b]

Hantelcurls: 12.5kg/ 10, 8, 7
    Skivstångscurls: 22.5kg/ 12, 10, 9

Ben
    [/b]
    Vadmaskin: 57kg/ 12, 10, 9
    Baksidalårcurls: 43kg/ 12, 10, 9
    Benböj: 62.5kg/ 9, 8, 6, 5

Mage

[/b]

Magmaskin: 62kg/ 11, 9, 8

De här passen kör jag 5 gånger i veckan, oftast.
    Jag har lagt axlar och bröst på samma dag för att jag hörde att bänkpress kan vara påfrestande för axlar. Biceps och ben på samma dag för att benböjen höjer teston och gör att man ökar mer i armar, eller något sånt.. :p
    Funderar på att lägga in triceps på samma pass också.

Jag har alltid varit en rätt så tanig grabb men nu börjar jag äntligen se förändringar!
    Jag har höjt kalori-intaget genom att börja käka havregrynsgröt och en äggmacka till frukost, ta en gainer efter gympasset, äta 2 äggmackor på kvällen och rent generellt börjat äta mer mat
    Jag har totalt gått upp 3kg på 1.5 månader vilket egentligen inte är så mycket men jag ser definitivt ”bitigare” ut.
    Borde kanske också nämna att jag på 4 månader har ökat från 58 kg till 72kg i bänkpress.

Sedan när jag satt på bussen hem kom jag över den här artikeln:
    [http://www.elitefitness.com/forum/weight-training-weight-lifting/bill-starr-getting-bigger-arms-647791.html http://www.elitefitness.com/forum/weight-training-weight-lifting/bill-starr-getting-bigger-arms-647791.html%5D

Är det helt sant allt som står där?
    Att det, i princip, är onödigt att försöka bygga större armar genom att köra curls? Jag lade märke till att vissa av mina tyngre övningar som Benböj, Marklyft och Bänkpress är med i hans program, men frågan är om jag ska satsa mer på dem?

Så frågorna jag har är följande:

1: Hur ser mitt nuvarande program ut? Ska jag ändra på det/äta mycket mer?
    2: Stämmer det som står i artikeln att man inte kan bygga större armar genom curls?
    3: Jag har idrott i skolan 5h i veckan, är det viktigt att ta något för att återhämta sig direkt efteråt?

Jag är tacksam för alla sorters svar och kritik :)

Jag reserverar mig för diverse stav/grammatikfel då jag knappt har vg i svenska :D

Den artikeln jag länka till i två andra inlägg.. Varför inte ställa frågan i nybörjartråden ist?

Alex N wrote:
    Den artikeln jag länka till i två andra inlägg.. Varför inte ställa frågan i nybörjartråden ist?

För att jag är en SÅ stor nybörjare att jag inte visste att det fanns en sån tråd..
    Men kan du ändå vara snäll och svara på frågorna? :)

50öre wrote:
    För att jag är en SÅ stor nybörjare att jag inte visste att det fanns en sån tråd..

Lugn och fin, du hittar en pågående diskussion om artikeln i nybörjartråden. Välkommen att hoppa in;)

Alex N wrote:
    Lugn och fin, du hittar en pågående diskussion om artikeln i nybörjartråden. Välkommen att hoppa in;)

Haha jo jag kommer att hoppa in där omgående, men kan du svara på mina andra 2 frågor? :)

Oj glömde nämna att jag tidigare körde ett 5×5 upplägg i 3 månader när jag tränade hemma!
    Det var: A:Bänk, Squats, Chins. B: Marklyft, Squats, Millitärpress.
    Mitt nuvarande upplägg härstammar därifrån, bara att jag började köra 10 reps istället för 5 för att främst öka volymen :)

Alltså såna här frågor (kommer främst från nybörjare), om vilket det bästa upplägget är, hur växer man bäst osv osv är i princip helt omöjliga att svara på.
    Det är så många parametrar att ta hänsyn till, träning, kost, ålder, kön, psykosocial status och övrig stress, sömn mm mm.

All erfarenhet kommer ju tyvärr med tiden och genom misstag samt trial and error, kanske är detta en nödvändighet i träningskarriären (och livet i stort).
    Jag vet att det tog iaf mig ca 10 år innan jag hamnade någorlunda rätt i min träningsfilosofi.

Om man skulle ta och nämna några pointers för att minska förvirringen på resans gång så..
    Fundera inte så mycket, kör ngt beprövat upplägg och ha progression i träningen.
    Jaga inget opti, ett upplägg som är till 85 procent bra och körs kontinuerligt är bättre än att jaga och byta hela tiden i tron att man ska finna ”the holy grail”.

Med tiden kommer man komma på vad det är, helkropp, halvkropp, split, variationer osv..

Lusten att träna bör alltid vara främsta ledordet.

Alex N wrote:
    Alltså såna här frågor (kommer främst från nybörjare), om vilket det bästa upplägget är, hur växer man bäst osv osv är i princip helt omöjliga att svara på.
    Det är så många parametrar att ta hänsyn till, träning, kost, ålder, kön, psykosocial status och övrig stress, sömn mm mm.

All erfarenhet kommer ju tyvärr med tiden och genom misstag samt trial and error, kanske är detta en nödvändighet i träningskarriären (och livet i stort).
    Jag vet att det tog iaf mig ca 10 år innan jag hamnade någorlunda rätt i min träningsfilosofi.

Om man skulle ta och nämna några pointers för att minska förvirringen på resans gång så..
    Fundera inte så mycket, kör ngt beprövat upplägg och ha progression i träningen.
    Jaga inget opti, ett upplägg som är till 85 procent bra och körs kontinuerligt är bättre än att jaga och byta hela tiden i tron att man ska finna ”the holy grail”.

Med tiden kommer man komma på vad det är, helkropp, halvkropp, split, variationer osv..

Tack så jättemycket för det där! För det är så jävla sant! Ska köra mitt eget race från och med nu :) Får pröva mig fram!

Alex N wrote:

Jag har dock en fråga angående bulk? Så länge jag får i mig rätt mängd proteiner så är det kalorier som kalorier? Alltså om jag ska ligga på 1000 kcal över vanliga dagsintaget kan jag äta en kladdkaka för att få i mig det
    eller är det helt fel?

50öre wrote:
    Jag har dock en fråga angående bulk? Så länge jag får i mig rätt mängd proteiner så är det kalorier som kalorier? Alltså om jag ska ligga på 1000 kcal över vanliga dagsintaget kan jag äta en kladdkaka för att få i mig det
    eller är det helt fel?

blir ju en del fruktos då osv, men om du inte lyckas få i dig annat så ja visst.

50öre wrote:
    Tjenare!
    Jag är en kille på 15 bast som har tränat hemma halvseriöst i ett halvår och nu kört på gym i cirkus 1 månad. Jag väger just nu 67kg och är 178cm lång. Nuvarande pass ser ut såhär:

Pass A:[/b]

Bröst[/b]

Bänkpress: 52,5 kg/ 11, 9, 8, 6
    Hantelpress: 15 kg x 2/ 10, 9, 8

Axlar[/b]

Millitärpress: 32.5kg/ 10, 9, 8, 7
    Axelpress-maskin: 46kg/ 10, 9, 8

Triceps[/b]

Pushdowns (?) : 50kg/ 11, 10, 8
    Smalbänk: 30kg/ 10, 9, 7

Sen lägger jag också in en nackövning som jag inte vet namnet på :)

Pass B:[/b]

Rygg[/b]

Skivstångsrodd på en maskin: 45kg/ 10, 9, 8
    ”Drag-bakåt-maskin”: 5 plattor/ 10, 9, 8
    Marklyft: 60kg/ 10, 8, 7

Biceps[/b]

Hantelcurls: 12.5kg/ 10, 8, 7
    Skivstångscurls: 22.5kg/ 12, 10, 9

Ben
    [/b]
    Vadmaskin: 57kg/ 12, 10, 9
    Baksidalårcurls: 43kg/ 12, 10, 9
    Benböj: 62.5kg/ 9, 8, 6, 5

Mage

[/b]

Magmaskin: 62kg/ 11, 9, 8

De här passen kör jag 5 gånger i veckan, oftast.
    Jag har lagt axlar och bröst på samma dag för att jag hörde att bänkpress kan vara påfrestande för axlar. Biceps och ben på samma dag för att benböjen höjer teston och gör att man ökar mer i armar, eller något sånt.. :p
    Funderar på att lägga in triceps på samma pass också.

Jag har alltid varit en rätt så tanig grabb men nu börjar jag äntligen se förändringar!
    Jag har höjt kalori-intaget genom att börja käka havregrynsgröt och en äggmacka till frukost, ta en gainer efter gympasset, äta 2 äggmackor på kvällen och rent generellt börjat äta mer mat
    Jag har totalt gått upp 3kg på 1.5 månader vilket egentligen inte är så mycket men jag ser definitivt ”bitigare” ut.
    Borde kanske också nämna att jag på 4 månader har ökat från 58 kg till 72kg i bänkpress.

Sedan när jag satt på bussen hem kom jag över den här artikeln:
    [http://www.elitefitness.com/forum/weight-training-weight-lifting/bill-starr-getting-bigger-arms-647791.html http://www.elitefitness.com/forum/weight-training-weight-lifting/bill-starr-getting-bigger-arms-647791.html%5D

Är det helt sant allt som står där?
    Att det, i princip, är onödigt att försöka bygga större armar genom att köra curls? Jag lade märke till att vissa av mina tyngre övningar som Benböj, Marklyft och Bänkpress är med i hans program, men frågan är om jag ska satsa mer på dem?

Så frågorna jag har är följande:

1: Hur ser mitt nuvarande program ut? Ska jag ändra på det/äta mycket mer?
    2: Stämmer det som står i artikeln att man inte kan bygga större armar genom curls?
    3: Jag har idrott i skolan 5h i veckan, är det viktigt att ta något för att återhämta sig direkt efteråt?

Jag är tacksam för alla sorters svar och kritik :)

Jag reserverar mig för diverse stav/grammatikfel då jag knappt har vg i svenska :D

1. Det ser ut som att du har ett bra grundupplägg på kosten. Däremot bör du räkna på hur mycket kalorier du får i dig för att få en uppfattning. Det kan ju visa sig att det finns utrymme för att äta mer.

2. Det som stimulerar muskeltillväxten är lokal aktivering av tillväxtfaktorer, så du kan absolut bygga armar genom bicepscurls. Däremot kan du prova att inleda passen med någon övning som involverar större muskelgrupper eftersom det stimulerar hormonfrisättning i större utsträckning.

Quote:
    Physiological elevation of endogenous hormones results in superior strength training adaptation

In conclusion, performing leg exercises prior to arm exercises, and thereby increasing the levels of serum testosterone and growth hormone, induced superior strength training adaptations compared to arm training without acute elevation of hormones.

3. Det är en god idé att inta en gainer även efter gympan, eftersom det kommer att bli lättare att säkerställa att du har ett tillräckligt energiintag, även om det inte direkt kommer stimulera muskeltillväxten i någon betydande utsträckning.

John SvensktKosttillskott wrote:
    1. Det ser ut som att du har ett bra grundupplägg på kosten. Däremot bör du räkna på hur mycket kalorier du får i dig för att få en uppfattning. Det kan ju visa sig att det finns utrymme för att äta mer.

Räkna kalorier tycker jag kan anses ganska onödigt vid denna nivån samt ålder, fokuset på kontinuiteten och glädjen i träningen samt att äta mycket av bra mat räcker tycker jag, det är också viktigt att ha en fortsatt bra social nivå vid denna åldern och ha en stor frihet i sin vardag det är lätt hänt att allt snurrar på för mycket om man börjar opti jaga vid denna tidpunkten och med risken att allt faller, därmed inte sagt att man inte kan räkna kcal, men det är inte en nödvändighet, det är inte svårt att fylla upp näringsbehoven utan att räkna, går du inte upp, ät mer bara.

John SvensktKosttillskott wrote:
    3. Det är en god idé att inta en gainer även efter gympan, eftersom det kommer att bli lättare att säkerställa att du har ett tillräckligt energiintag, även om det inte direkt kommer stimulera muskeltillväxten i någon betydande utsträckning.

Varför ska han hälla i sig massa ”tomma” kalorier för? Nu vet jag inget om killens bf% men risken är stor att det bara slutar med massa onödig fettuppgång, visst du vill sälja mer pulver, efter styrketräningen kan det kanske, kanske vara befogat, även om det med lätthet är bättre att äta mat..
    Vad jag minns av gympan i skolan så var det ett brett spektrum mellan skeppsbrott, vals och bollspel, inte f-n behöver han bälga gainer för den sakens skull, återigen ät lite mer mat den dagen bara.

Bästa upplägget för att att växa är att hitta det bästa upplägget som passar dig, för att växa. Lyssna och lär känna din kropp.

Tunga basövningar först i passet med få reps, sedan isoleringsövningar med högre repsantal. Hård träning, mycket vila. Konditionsträning i alla fall en gång i veckan. Det gör i varje fall mig starkare och mer pepp på gymmet.

Eller ja, ansträngande konditionsträning just en gång i veckan (nu syftar jag inte på någon jävla ”cardio” som i promenader och dylikt) under bulk kan vara bra för allmänhälsan och orken i samband med styrketräningen. Röra sig bör man göra i vardagen utan att kalla det för träning.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.