Bättre hållning

Home Forums Allmänt om gymträning Bättre hållning

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Tja!

Det är så att jag snart är en grabb på 16 år. Är typ 175cm lång och väger runt 65kg. Vad kan man säga, jag är en lat tonåring som gått på gym senaste halvåret, dock haft en del ”vilo” perioder. Jag har nu själv verkligen insett hur spinkig jag är och ser ut. Jag går med böjd rygg, troligen av mycket dator sittande men också för att jag är kass på att tänka på att gå rakt.
    Problemet är att när man väl går rakt ser det ut som man skitit på sig:( Liksom, jag behöver träna axlar och rygg för att kunna gå rakt och kanske gå rakt automagiskt.

Jag har senaste månaderna mest kört olika maskiner för skojs skull, har inte haft ett riktigt mål förutom att träna mig till fotbollen, något jag ”lyckats” med. Därför måste jag göra upp ett schema där jag drar till gymmet 3 gånger i veckan. Jag har ingen aning om vad och hur jag ska köra allt. Visst, jag kan prata med instruktören men vill se era åsikter också.

Alltså, om målet nu är att bygga upp speciellt överkroppen, då mage, rygg, axlar och armar, vad rekommenderar ni speciellt? Kanske 4-5 maskiner man kör regelbundet på? Jag liksom går runt till lite olika nuförtiden.
    Därför, jag vill jue ha en bättre ryggställning och med det kan man bygga på med lite muskler då det är väldigt benigt vid axlarna, något man skäms en aning för. Magen kan få en liten boost, då jag börjat utveckla en liten, liten tvättbräda:| Dessutom kan man bygga på armar så man slipper vara svagast i plugget:o

Någon som har idéer? Jag tränar på World Class i vällingby om det hjälper något:emo-thumb

Hare gött!:pop:

Hej!

Spontant skulle jag, i din kläder, fråga erfarna på gymmet om tips och råd eller prata med en instruktör. Vissa instruktörer har förmågen att ha jättefel men de är (oftast) utbildade och ger överlag en schysst grund i din träning. Sen finns mycket att lära och läsa, tex här på body.

Två ganska basis övningar som helt klart borde ingå i ditt träningsprogramm (som fotbollspelare) är knäböj och marklyft. Tekniken är a-o innan du börjar öka i vikter så be gärna om råd eller [http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBSquat.html läs här] och [http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html här].

För en bra grund i din träning så rekommenderar jag tre helkroppspass i veckan. Varierar din träning och dina övningar för varje tillfälle men fokus och prioritet på basövningarna ”Marklyft(rygg), knäböj(ben), bänkpress(bröst), chins(lats), dips(tricep) och t.ex. skivstångscurl(bicep) eller vanliga hantelcurlar. Sen kan du isolera vissa muskelgrupper mha maskiner, hantlar eller stänger. Men lägg ingen ”onödig” energi på t.ex. bicep i början av passet då både marklyft och chins involverar den lilla muskeln ganska bra, spara den istället mot slutet.

Med en bra grund där utförandet sitter som den ska kommer hållningen förhoppningsvis förbättras med tiden. Sen gäller det att du äter, sover och vilar ordentligt. Kosten är faktiskt väldigt viktig för att få några muskler, det kan du läsa mycket om här på forumet.

Några småknep att tänka på när du rör på dig, för att förbättra hållningen, är att du blåser upp bröstet, lyfter upp axlarna och sänk dem till skulderbladen och lås fast dem där. Det är svårt och man tänker inte alltid på det, men så ofta du kommer på dig själv är det bara att räta till ryggen och tillslut kommer det av sig självt.

Jag tränar också på WC i vällingby så kom gärna med frågor om det är något du behöver hjälp med så ska jag förhoppningsvis kunna vara till någon nytta :)

Joel har skrivit en hel serie med 6 stycken texter om just hållning på vår hemsida. Jag länkar del 1 här nedan och de andra fem kan du sedan enkelt hitta själv på sidan.:)

[http://traningslara.se/blogg/hallning-del-1/]

Tusen tack för svar!:emo-thumb

Får kolla upp allt detta på gymmet, kommer bli grymt kul. Fast pinnigt också när man verkligen, verkligen inser hur svag man är :)

Men får ta och snacka med instruktör och dig ;):| Får kanske göra upp ett schema.

Tack igen!

Oroa dig inte för att det är pinsamt. ALLA har varit nya på gymmet någon gång och även den köttigaste killen du kan hitta har startat sitt tränande med att bänka 40-50 kg. Den enda som bryr sig är du, jag lovar! Man har själv fullt upp med att koncentrera sig på sin egen träning att man orkar inte kolla runt och bry sig om vad andra gör. Försök istället att bli peppad av att lyfta mer varje pass och inte längre vara en ”klenis” så ska du se att du ökar riktigt fort! Koncentrera dig på att utföra övningarna korrekt i början så att du verkligen lär dig röreölsemönstret eftersom detta är A och O i din framtida träning!

Lycka till!

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.