Behöver tips och tricks om gymträning

Home Forums Allmänt om gymträning Behöver tips och tricks om gymträning

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Hej allihopa. Jag tränar på gym sedan en dryg månad tillbaks och har också införskaffat mig EsaPro’s Anabolic Amplifier (EAA) + Kreatin (Real 100% Cratine, Self Omninutrition).

Jag har lite frågar angående dessa produkter och min gymträning i övrigt.

Vi kan börja med produkterna. Jag har fått höra många olika tips på hur man ska ta kreatinet, jag har också letat på nätet men ingenting verkar ge ett definitivt svar.

Hemsidan för företaget + innehållsförteckningen säger;

Dosering
    Dosering: 1 tesked (ca 5 g) 1-2 ggr dagligen blandat med vatten, juice eller sportdryck.

Jag har dock fått hör att man ska köra mer i början, och sedan ta en paus en månad efter en månads användande? Som ni märker är det väldigt luddigt och jag behöver lite tips angående det här.

Beträffande mina EEA har jag lite småfrågor. Jag märker att många kör EEA + protein drink av vassle? Vad ger detta för effekt – kanske väldigt mycket massa + BF?

Slutligen undrar jag om någon har tips där jag kan kolla ”nybörjarövningar” + vilka muskelgrupper jag tränar när jag gör övningarna och sedan lite fakta om kroppsbyggar-termer, t.ex. curls, flyes etc.

Extra info;
    Jag väger drygt 69 kilo och är 179 lång. Jag är dock väldigt ”deffad” om man säger så, utan någon mage eller liknande.

Hursomhelst skulle jag bli väldigt glad om någon hjälpte mig lite här eftersom jag vill uppnå maximalt resultat. Mitt resultat med träningen är att bli stark, muskelös (”stor”) men inte för klumpig.

Stort :up: till rubriken!!!

Angående kreatinet är det väl vanligt med uppladdning i en vecka, sedan tas underhållsdos.

Edit: Fast jag skulle säga att det viktigaste är att du kör äter ordentligt med mat, kör basövningar och ger kroppen tillräckligt med tid för återhämtning!

MickElite wrote:
    Beträffande mina EEA har jag lite småfrågor. Jag märker att många kör EEA + protein drink av vassle? Vad ger detta för effekt – kanske väldigt mycket massa + BF?

Om du tar en tillräcklig mängd EAA för att få den önskade akuta höjningen av translationen(proteinsyntesen), kommer proteinet bara att fungera som vilket protein som helst.

Proteindrinken kommer alltså tillgodose din kropp med aminosyror och energi. Vilken effekt proteindrinken har beror på kosten i övrigt. Massa och ökat BF leder den enbart till om den medför att du hamnar på energiöverskott. Dock så kommer vassleproteinet i proteindrinken att tas upp långsammare än de fria aminosyrorna vilket resulterar i en långvarigare höjning av translationen.

Heart wrote:
    Stort :up: till rubriken!!!

Angående kreatinet är det väl vanligt med uppladdning i en vecka, sedan tas underhållsdos.

Edit: Fast jag skulle säga att det viktigaste är att du kör äter ordentligt med mat, kör basövningar och ger kroppen tillräckligt med tid för återhämtning!

Okej, en uppladdning är det ungefär två doseringar per dag i en vecka?
    Jag råkade visst stava rubriken lite fel dock men det kanske inte skadar.

Tack för tipset! Jag kör basövningar nu, med chins, dips, rodd, ”drag” och hantlar + bänkpress. Inte allt samma dag dock men det är de övningar jag brukar göra. Jag fokuserar inte på att isolera musklerna med maskiner, ännu. Eller är jag helt ute och simmar?

vasslefranmjolk wrote:
    Om du tar en tillräcklig mängd EAA för att få den önskade akuta höjningen av translationen(proteinsyntesen), kommer proteinet bara att fungera som vilket protein som helst.

Proteindrinken kommer alltså tillgodose din kropp med aminosyror och energi. Vilken effekt proteindrinken har beror på kosten i övrigt. Massa och ökat BF leder den enbart till om den medför att du hamnar på energiöverskott. Dock så kommer vassleproteinet i proteindrinken att tas upp långsammare än de fria aminosyrorna vilket resulterar i en långvarigare höjning av translationen.

Hm okej, jag är inte helt haj på det här men ska man inte ligga på lite energiöverskott? Jag kör enbart på EAA innan och efter träning + mycket mat i övrigt. Sedan äter jag också Kreatin som nämnt ovan.

MickElite wrote:
    Hm okej, jag är inte helt haj på det här men ska man inte ligga på lite energiöverskott? Jag kör enbart på EAA innan och efter träning + mycket mat i övrigt. Sedan äter jag också Kreatin som nämnt ovan.

Ska och ska… Allt är relativt. Vill du öka i massa måste du ligga på energiöverskott.

MickElite wrote:
    Okej, en uppladdning är det ungefär två doseringar per dag i en vecka?
    Jag råkade visst stava rubriken lite fel dock men det kanske inte skadar.

Tack för tipset! Jag kör basövningar nu, med chins, dips, rodd, ”drag” och hantlar + bänkpress. Inte allt samma dag dock men det är de övningar jag brukar göra. Jag fokuserar inte på att isolera musklerna med maskiner, ännu. Eller är jag helt ute och simmar?

Jag tror någon vänlig moderator kan ändra rubriken åt dig! :)

Med kreatinet som jag körde med från Star Nutrition varar uppladdningen i 5 dagar. Man ska då äta 1 tsk 4 ggr/dag. Och efter det (dag 6-65) ska man ta en tsk på morgonen. Men det borde väl stå på burken du köpt?

Nej, övningarna låter skitbra. Håll dig till fria vikter. Men börja lätt så du lär dig att köra ordentligt, så minskar du risken att skada dig när det blir tyngre också! Du kan ju även leta upp någon biff på gymmet och be honom visa hur man gör knäböj och marklyft!

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.