Benlyft tar INTE på magen?

Home Forums Allmänt om gymträning Benlyft tar INTE på magen?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • Author
    Posts
  • #905170

    Är det så att benlyft enbart eller mestadels tar på höftböjaren?, vad säger ni gymråttor runt om i sverige?

    tycker själv att det är en bra övning för magen! :)

    #86197
    #905171

    Jag fick för mig att man skulle köra med helt raka ben i den övningen för att få full kontakt, men så verkar det inte ligga till. Jag får bra kontakt i magen om jag har aningen böjda ben men om jag kör raka ben kopplar jag in benböjaren på tok för mycket.

    #905172

    Jag håller med Hazeblazer totalt. Det är en av mina favoritövningar för magen:nod

    #905173

    Hade en diskussion med en kiropraktor på gymmet ikväll om just det här,…va en kille som hängde i en speciell ställning gjord för benlyft (vet inte vad det heter, stöd för ryggen mm), kiropraktorn satt bredvid på en cykel och tjatade för alla att det inte var nån magövning, utan enbart tog på höftböjaren med ryggbesvär som slutresultat,

    kunde ínte hålla tyst utan sa att jag då tyckte det tog på magen, mycket på höftböjaren MEN bra på magen med!,…men nej det kunde inte accepteras!

    nån kiropraktor på brädan som har nåt att säga om det här?

    #905174

    ”nån kiropraktor på brädan som har nåt att säga om det här?”

    Skit i dem och fråga någon byggare istället haha, folk kan säga vad de vill, tar det så tar det?! Jag tycker att benlyft tar enormt på magen ifall man inte envisas om att ha 100% raka ben… Men jag får en hel del bättre kontakt av att göra dem på rygg på golvet, istället för hängandes i en sån där äcklig ställning med armbågsstöd.

    En annan grej är annars att ligga på en bänk med benen utanför och gunga dem upp och ner som benlyft fast ännu djupare.. Dock lite mindre hälsosamt, för er som är rädda om er.

    #905175

    Jag har gjort mycket olika benlyft och alltid tyckt att det har kännts i magen. Efter order från sjukgymnast har jag börjat träna magen (och resten av kroppen) annorlunda. Jag gör fortfarande benlyft ibland, men är då noga med att pressa ned svanken mot underlaget. Det får alltså inte vara någon luft mellan bänken/golvet och mig. Det gäller i alla liggande och sittande övningar. Även i stående övningar tänker jag på att inte svanka. Mina ryggproblem är borta nu, kanske kan det ha berott på korta höftböjare. Förmodligen har jag tränat dom rätt mycket även om det har kännts i magen också. Det har dock bara gått några veckor utan smärta så det är väl för tidigt att säga säkert än.

    #905176
    Marcus Syvertsen wrote:
    Men jag får en hel del bättre kontakt av att göra dem på rygg på golvetQUOTE]

    Ja den tar riktigt bra tycker jag med! :emo-thumb

    brukar igentligen inte bry mej om massa dösnack på gymmet men den här killen va kiropraktor och med många i rummet så ville han absolut inte ha fel, va bara kul å röra om lite! :p

    #905177

    Rätt utfört är hängande benlyft en grym övning för magen. Fel utfört tar det i stort sätt bara på höftböjarna.
    Den som säger att det inte skulle vara en magövning är troligtvis för svag eller lat för att göra dem riktigt.

    #905178

    en kiropraktor går inte att lyssna på om man vill bygga för enligt dem är det förenat med dödsfara att bara anträda ett gym.. :S

    camilla vad menar du med att man aldrig ska svanka i liggande / sittande övningar.. ta bänkpress eller sittande hatelpressar tex.

    #905179

    Självklart tar dom olika teknikerna på magmusklerna, antingen statiskt eller dynamiskt beroende på utförade, MEN självklart är samtliga höftböjare kraftigt engagerade i övningarna speciellt M. rectus femoris och ”M. iliopsoas”. Inget fel i att träna dessa bara dom inte stramar till sig och påverkar bl.a bäcken och ländrygg negativt.

    #905180
    Arne Persson wrote:
    Självklart tar dom olika teknikerna på magmusklerna, antingen statiskt eller dynamiskt beroende på utförade, MEN självklart är samtliga höftböjare kraftigt engagerade i övningarna speciellt M. rectus femoris och ”M. iliopsoas”. Inget fel i att träna dessa bara dom inte stramar till sig och påverkar bl.a bäcken och ländrygg negativt.

    +1 :emo-thumb

    Många kör väl benlyften så att det mest blir en statisk belastning på magmusklerna, samma sak som som många gör när dom gör vanliga situps istället för crunches.

    #905181
    Arne Persson wrote:
    Självklart tar dom olika teknikerna på magmusklerna, antingen statiskt eller dynamiskt beroende på utförade, MEN självklart är samtliga höftböjare kraftigt engagerade i övningarna speciellt M. rectus femoris och ”M. iliopsoas”. Inget fel i att träna dessa bara dom inte stramar till sig och påverkar bl.a bäcken och ländrygg negativt.

    Kirop. sa att höftböjarna sitter bakom magmuskulaturen och det är just dom man tar i med och man känner att det tar i när man utför övningen, därför kan det missuppfattas att det tar på nedre magmusklerna!

    Arne, vad anser du är den bästa övningen för nedre magpartiet? :)

    #905182
    Martin. wrote:
    +1 :emo-thumb

    Många kör väl benlyften så att det mest blir en statisk belastning på magmusklerna, samma sak som som många gör när dom gör vanliga situps istället för crunches.

    Man borde väl kunna trötta ut höftböjarna med rak ben t.ex och sen ösa på med vanliga benlyft med böjda ben för att det ska ta på magen?

    tycker det funkar för mej!

    #905183
    Ripper wrote:
    Man borde väl kunna trötta ut höftböjarna med rak ben t.ex och sen ösa på med vanliga benlyft med böjda ben för att det ska ta på magen?

    tycker det funkar för mej!

    Jo, det känns ju i magen, bara tänka på att ”dra ihop” magen med.
    Fick en liknande övning av min coach som är bla PT där man hänger och bara drar ihop magen utan att lyfta benen, är iof inte jätte lätt att få bra kontakt men det borde väl funka?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.