Home › Forums › Allmänt om gymträning › Biceps
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 november, 2009 at 16:43 #60278Anonym anvandareMember28 november, 2009 at 16:43 #374380Anonym anvandareMember
Hallå. Har tränat på gym 5 dagar i veckan i 4 månader. Men märkte för någon vecka sedan att min vänster biceps är mindre än höger. Högern är både bredare och högre. Sen blir det ingen pump i vänster armen när jag tränar. Kan inte spänna vänster armen fullt ut heller. Någon som har en aning om vad det kan vara för fel? Tack på förhand // Dennis
28 november, 2009 at 17:37 #374381Anonym anvandareMemberÄr du högerhänt? (antar att du är det).
Om jag inte minns fel så har studier visat att det är normalt att det skiljer ett par kilo i vikt mellan höger och vänster kroppshalva, just pga hur vi är orienterade (höger eller vänsterhänt). Så det är inte underligt alls att din vänstra biceps är lite mindre och känns lite svagare, det är troligtvis så.
Människor är med andra ord osymetriska från början . Varför tror du att symmetri värderas så högt inom bodybuilding? Därför det är svårt att uppnå.
Tror inte att det är något fel på dig, men ett tips är ju att den svagare delen alltid är styrande för hur hårt du kör, förstärk inte osymetrin genom att träna högern mer bara för den orkar mer. Om något så kunde man träna vänstersidan något mera eftersom den ligger efter.
Nu finns det inga bilder på hur osymetrisk du är, men den brukar inte vara så stor att det syns tydligt. Är det stor skillnad så kan det ju vara ide att uppsöka experthjälp för att försäkra sig.
28 november, 2009 at 17:48 #374382Anonym anvandareMembermin vänstra är typ en halvcentimeter mindre än högra och har inte alls samma peak. Precis lika starka iaf. skönt det
29 november, 2009 at 16:48 #374383Anonym anvandareMemberTack för alla svaren. Men varför blir det ingen pump i min vänster biceps? Känns som vänster biceps sover när man tränar :S
29 november, 2009 at 16:51 #374384Anonym anvandareMembersnusdennis wrote:Tack för alla svaren. Men varför blir det ingen pump i min vänster biceps? Känns som vänster biceps sover när man tränar :SBelastar du den lika hårt som högern? Dvs gör lika många reps på samma vikt med samma utförande?
29 november, 2009 at 17:05 #374385Anonym anvandareMemberJag har samma problem, ändå lika stark i båda.
29 november, 2009 at 18:40 #374386Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Belastar du den lika hårt som högern? Dvs gör lika många reps på samma vikt med samma utförande?Jag kör mer med vänster armen för att den är svagare men blir ingen pump ändå. Spelar ingen roll hur många reps jag gör. Men med höger armen så pumpar den redan efter 10reps.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.