Home › Forums › Allmänt om gymträning › Bli så bra som möjligt på 2km?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 februari, 2010 at 20:44 #58722Anonym anvandareMember16 februari, 2010 at 20:44 #336405Anonym anvandareMember
Som sagt vill jag få bättre tid på 2km och det är mitt mål att få det så bra som möjligt till sommaren, har haft ett uppehåll från springandet ett tag och hade varit roligt med tips på hur jag ska träna, kostillskott som kan hjälpa osv Tacksam för hjälp!
16 februari, 2010 at 21:14 #336406Anonym anvandareMemberDet här med konditionsträning är nog väldigt individuellt men när jag tränade för att springa ”Änglamilen” 5km i somras så körde jag inte långdistansträning som vissa skulle valt direkt utan jag körde stenhård intervallträning 2minuters max intervaller varvat med 30sekunders vila körde ca 10 intervaller per pass min teori här är att ju hårdare intensitet desto större omsättning av allt i kroppen det vill säga utnyttjandet av syre och näringsämnen optmeras mer av att köra på sitt absoluta max än om jag skulle springa 5 kilometer i ett lägre tempo vet ej om detta stämmer men jag kände att det funkade bättre än att köra långdistans kosttilskott som funkar kan ju vara proteintillskott efter din träning likaså finns väl forskningsrapporter på att kreatin kan hjälpa till i uthållighetsidrotter också prova även koffein det är underskattat när det gäller sånt här men vänj dig inte vid det utan sluta upp med koffeinet någon vecka innan ditt lopp så du får maximal effekt av det då
Lycka till :up:
16 februari, 2010 at 21:36 #336407Anonym anvandareMemberSession Objective
30 to 60 minute easy running aerobic capacity
20 minute run just above steady state aerobic power (AT)
3 to 10 minute repetition runs
1 to 3 minutes recovery aerobic power & lactic capacity
1 to 2 minute repetition runs
2 to 4 minutes recovery aerobic power & lactic capacity
45 to 90 second repetition runs
10 to 15 minutes recovery lactic capacity & lactic power
30 to 45 second repetition runs
10 to 15 minutes recovery lactic power
30 to 45 second repetition runs
reducing recover lactic capacity
15 to 30 second repetition runs
10 to 15 minutes recovery CP capacity
6 to 15 second repetition runs
1 to 3 minutes recovery CP power
Weight training – 1 to 3 RM muscular strength
Weight training – 12 to 20 RM muscular power
Circuit training muscular endurance
Hill runs of 5 to 10 seconds CP power & muscular endurance
Hill runs of 15 to 30 seconds lactic power & muscular endurance
Hill runs of 30 to 60 seconds lactic capacity & muscular endurance
Technique economy and effectiveness of effort
Rest allows adaptation -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.