Bli stark utan gymträning. En presentation.

Home Forums Allmänt om gymträning Bli stark utan gymträning. En presentation.

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Jag vill gärna presentera en ganska rolig och annorlunda träningsmetod. Om den inte passar sig här är någon moderator välkommen att låsa tråden eller flytta den. Jag har en vän som jag inte ser jätteofta på grund av avståndet. Han bor i Estland. Han har en ganska märklig träningsfilosofi. Han har aldrig satt sin fot på ett gym och kommer antagligen aldrig att göra det heller. Men har är stark, RUSKIGT stark. Hans träning går ut på, som han själv säger det: ”Bli naturligt stark.” Han har aldrig förstått vitsen med gym överhuvudtaget. Han har blivit stark genom att lyfta trästockar, bära kylskåp och fälla träd med yxa. Han bor på landet och har en egen liten gård. Jag var och hälsade på i somras. Då kunde ett träningspass se ut som så här: Lyfta ett gammalt trasigt kylskåp från utskjulet och bära det över gården och baxa upp det på ett lastbilsflak. Han skulle röja sten från en smärre åkerplät och jag hjälpte honom. Det finns maskiner för sådant, han är inte överdrivet rik, men en maskin skulle ju vara till hjälp. I helvete heller säger han. En riktig karl gör det för hand. Jag skulle hj’älpa honom. Jävlar vad det var tungt. Men stenarna skulle bort, upp med spade och hacka och bäras och läggas i en hög. Stenarna skulle användas till att bygga en liten gärdsgård. Ja, ni förstår, han bärgar stenbumlingar själv. Släpar stockar för hand. Hugger ved med en enorm klyvaryxa. Allt sådant kroppligt arbete. Han är stark som en oxe och envis som en åsna. Kan man kalla detta äkta styrka? Allt ska göras för hand är hans filosofi.

Men nu undrar jag, är han starkare än en gymmare? Jag tvekar på om han hade tagit så mycket på gymet? Han HAR muskler, inte tu tal om den saken, lyfter man bautastenar som en annan inte kan rubba och annat skrot och stockar som man bara kan drömma om att själv lyfta så. Vad tror ni? Är detta äkta styrka tycker ni? Det hade varit roligt att få med honom till ett gym EN gång. Hur tror ni han hade klarat sig?

Ute i stugan har vi en bonde som har en helvetes schysst fysik och farbrorn är snart 60 bast. Ådror och ribbor överallt.

Ganska enkel princip, och som förklaring. 100 kilo sten väger lika mycket i skogen som 100 kilo vikter på gymet. Lite strongman o lyfta stenar också, de är ju inte direkt svaga :P

Eesti wrote:
    Men nu undrar jag, är han starkare än en gymmare? Jag tvekar på om han hade tagit så mycket på gymet? Han HAR muskler, inte tu tal om den saken, lyfter man bautastenar som en annan inte kan rubba och annat skrot och stockar som man bara kan drömma om att själv lyfta så. Vad tror ni? Är detta äkta styrka tycker ni? Det hade varit roligt att få med honom till ett gym EN gång. Hur tror ni han hade klarat sig?

Vad är ”en gymmare” enligt dig? För mig är en gymmare alla som någorlunda regelbundet besöker ett gym, en gymmare behöver inte vara någon stark människa överhuvudtaget. Det är svårt att få grepp om hur stark någon är genom beskrivningen att han lyfter ”bautastenar”. :)

Det enda sättet att få veta är att dra med honom till ett gym.

Visst fasen är det äkta styrka. Obalanserade och svårgreppade stenar och bråte är betydligt värre att lyfta en greppvänliga stänger. Men det är inte säkert att han skulle lyfta så mycket första gången han provade gymövningar iom att det är nytt för honom.
    Däremot tycker jag att han är för envis för sitt eget bästa… :) Istället för att göra allt för hand, vilket tar en jäkla massa tid, kunde han umgås med familj och vänner. Låter betydligt mer givande än att stensanera åkrar för hand…

Marklyft skulle han säkert var ganska stark i efter som bönder lyfter mycket med ryggen. men typ bänkpress skulle han nog inte vara så stark i

Alltså det är klart man kan bli stark på att gå o bära saker hela dagarna. Dock är det svårt att få nån sorts optimal muskelutveckling på det viset, så han skulle garanterat ha haft mer muskler om han tränat seriöst på gym istället för att arbeta på gården.

Tack för era svar. Jo, han har ju verkligen inga ”gymmuskler” om ni fattar. Inga definierade muskler. Däremot en riktig tjurnacke och en rygg bred som en ladugårdsdörr, hehe. Jag är mer vältränad än honom men inte en tredjedel så stark. Fast som ni säger, i bänk vet jag inte vad han tar. Jag SKA få med honom på gym nån gång. Även om han inte gillar mina ”svenska fasoner”, hehe. En riktig nationalistisk odalman så att säga. Skulle själv inte vilja träna på det viset. Men jag tycker alternativa träningssätt är roligt. TÄnker ju själv träna som en styrkelyftare nu bara för att komma ikapp med styrka till min volym. Träna i cykler tungt och sedan lättare. Vill också tacka er alla, speciellt Jacksatan som lugnade ner mig i min andra tråd angående muskeltillväxt och styrkelyftning:emo-thumb

Det är väl vad som i folkmun kallas för hårt arbete? Ursäkta frågan, men du råkar inte bo i en storstad eller så?

Jag håller med. 100kg sten väger lika mycket som 100kg vikter på gymmet.
    Kolla på världens starkaste man, Magnus Samuelsson, han säger själv att hans liv på landet har bidragit med stor del till hans fysik.

Hela min släkt både på min mor och fars sida är bönder/skogshuggare och starka som få.
    Jag kommer aldrig komma i närheten av den styrka dom har, hur mycket jag än lyfter grejer på gymmet.
    Dom fattar inte hur jag kan gå på gymmet när jag kan ”träna” hos dom och tjäna pengar samtidigt.
    Min morbror som är 42år provade att bänka nu i midsommars, han gjorde en 3a på 100! Tekniken va hel kass men ganska bra jobbat ändå :D

nutz wrote:
    Det är väl vad som i folkmun kallas för hårt arbete? Ursäkta frågan, men du råkar inte bo i en storstad eller så?

Visst gör jag det. men läs ursprungsfrågan: Hade han varit lika bra i gymet som han är stakr på åkern.

Eesti wrote:
    Hade han varit lika bra i gymet som han är stakr på åkern.

Självklart inte.

nutz wrote:
    Självklart inte.

Hehehe, alltså MÅSTE jag få med honom till gymet BARA för att få vara lite ego och visa att jag trots är ”svensk” eller vad jag nu är, är starkare än honom ;)

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.