Blicken vid knäböj

Home Forums Allmänt om gymträning Blicken vid knäböj

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Var ska man titta? Har alltid hört att man ska kolla lite svagt uppåt typ.. i denna videon säger han att man ska titta nedåt, ca 3.15 in i filmen: [http://www.youtube.com/watch?v=yha2XAc2qu8&NR=1]

Provade low bar squats idag ist för vanliga och de var stor skillnad :) man ska vara noga med att pressa armbågarna uppåt också va?

Har ingen jag kan fråga IRL så därför frågar ja här.. instruktörerna på gymmet är tanter på 50 plus som aldrig gjort en enda böj själva :P

hallå.. 115 läsare av tråden men inget svar?

Ingen som vet om man ska titta lite uppåt, lite nedåt eller rakt fram?

jag har alltid fåt höra håll blickenm uppåt.. sträva uppåt.. å de funkar jäkla fint för mig.. tror ja !

Om du kollar ner så finns stor risk att du ramlar framlänges

Du får la prova =) tror inte de är svårare än så ! haha.

Du skall fästa blicken vid en punkt snett uppåt så du håller din ryggrad lätt svankad med anspänd mage. Skulle du fästa blicken nedåt kommer du kröka på ryggen och en enorm belastning kommer ske på din korsrygg med hög skaderisk som påföljd!

Många verkar eftersträva en överdriven svank när de kör böj, detär knappast något att eftersträva heller. Jag fokuserar blicken rakt fram.

primo wrote:
    Många verkar eftersträva en överdriven svank när de kör böj, detär knappast något att eftersträva heller. Jag fokuserar blicken rakt fram.

samma här, försöker varken titta uppåt eller neråt, rakt fram!

Om man böjer som han förespråkar i klippet så ser jag varför man skulle vilja kolla ner, men böjer man mer ”normalt” fram med höften och upp men bröstet så är nog en blick snett uppåt att föredra.

Jag brukar köra knäböj med en spegel framför så kollar jag mig själv i ögonen! // Jimmy

Finns inget definitivt ”ska” här, Rippetoe förespråkar att man skall titta nedåt och med hans sätt att lära ut knäböj så är det säkert rätt. I knäböjsartikeln som Kåre Lundgren skrev trycker han upprepade gånger på att man ska hålla blicken högt, det är inget snack om att Kåre visste ett och annat om knäböj så det är alltså också rätt. Vissa andra anser att man ska titta rakt framåt, finns säkert vissa belägg för det med. Det viktigaste är helheten, funkar det att ha blicken på ett visst sätt för dig så är det säkert inte fel.

Personligen försöker jag titta något uppåt samtidigt som jag trycker nacken back mot stången, känns som om det funkar bra.

primo wrote:

Eftersträvar man svank tror jag det är lättare att ha ländryggen rak istället för lätt krummad vid djupa knäböj.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.