Bra schema?

Home Forums Allmänt om gymträning Bra schema?

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Tjena har tränat gym i snart två år nu och har rullat på med tre olika pass ungefär fyra gånger i veckan. Det senaste året har resultaten kommit väldigt långsamt (jag vet att det går snabbt i början och sen långsammare i takt med att man blir starkare). Nu undrar jag bara om nån har några synpunkter på mitt upplägg och hur jag kan förbättra det.

Pass 1: Bröst och axlar

Pass 2: Biceps och triceps

Pass 3: Rygg, mage samt ben

blir det inte mkt att träna rygg mage och ben på samma pass? kanske borde dela upp framsida och baksida på benen?

Nu vet jag inte hur mycket vila du har mellan varje pass, men jag anser att man bör vila en dag i alla fall av den muskelgrupp som man kör.

Du har ju t.ex. dag 2 biceps och sedan dag 3 rygg, att köra dessa pass direkt efter varandra är inte optimalt tycker jag, om du nu inte har en otrolig återhämtningsförmåga.

Förslag på split att variera med är:

variation 1
    1: bröst-axlar-triceps
    2: lår-vader-mage
    3: rygg-biceps

variation 2
    1: bröst-rygg
    3: armar-axlar

variation 3
    1: bröst-armar
    3: rygg-axlar

variation 4
    1: bröst-lår-vader
    2: rygg-axlar-mage
    3: armar-vader

Om det var mitt schema så skulle jag nog lägga till ett pass, som man köra ben på istället för att ta de med ryggen.

Okey tanken om att inte köra rygg efter dagen efter biceps träning verkar sund.

Under den tid som jag har tränat har jag dock haft en ganska bra utveckling på biceps när jag kört efter detta upplägg. Om jag skulle lägga om och köra biceps och rygg på samma pass så skulle det bli så att jag tränar biceps en gång i veckan i 2/3 veckor och två gånger i veckan i 1/3 veckor är det för lite för att utveckla styrka och storlek på biceps?

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.