Home › Forums › Allmänt om gymträning › Bröst-träning med dålig axel
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 maj, 2009 at 09:13 #63691Anonym anvandareMember27 maj, 2009 at 09:13 #431552Anonym anvandareMember
Att träna bröstet utan att involvera axlarna är ju svårt. Har haft två axelluxationer och har svårt att göra tyngre flyes, bänkpress mm med risk för ytterligare luxation. Finns det någon övning som är mer skonsam för axlarna? Har testat att göra cable-cross, stående med rak rygg och dra neråt. Om jag lutar mig framåt dras armarna för långt bak vilket känns läskigt i axlarna.
27 maj, 2009 at 23:02 #431553Anonym anvandareMemberLägg under en (lång) tid krutet på rotatorcuffsövningar, 15-25 reps.
Undvik allt som gör ont.
Stretcha, stretcha, stretcha, rotatorcuffens muskulatur, samt latissimus dorsi, och pectoralis major samt minor.
Tänk på hållningen!
Gör dina sidolyft från sidan- ej framför låren. Håll armarna raka med tummarna utåt/uppåt. Begränsa rörelsen upp till ca 70-75 grader om det gör ont att gå till 90 grader.
Prova exentriska axelpressar i smith, ca 10-12 reps/sida, vänd vid 90 grader, eller tidigare om det känns bättre.
Prova att byta ut din vanliga bänkpress mot FU-bänk. Minska vikterna med ca 20 procent. 10-12 reps. Isolerar bröstet bättre än vanliga bänkpressar.
Prova att utföra cablecross med trissan fästad mitt på. Något lättare vikter än vanligt. Fokusera, drag rakt framför bröstet, kontrahera 1-2 sek. Raka armar, långsamma rörelser, 10-12 reps. Ger grym kontraktion.27 maj, 2009 at 23:45 #431554Anonym anvandareMemberHar själv haft lite problem med ena axeln.
Det jag gjorde/gör är att jag använder isolations maskiner för bröst.
Chest press ex. med lätt vikt och full kontakt. Samt lätta pressar oftast i bänken.Men är det illa så kanske det är lika bra att kolla med en läkare (?) med en gång!
28 maj, 2009 at 08:33 #431555Anonym anvandareMemberpatriknn wrote:Lägg under en (lång) tid krutet på rotatorcuffsövningar, 15-25 reps.
Undvik allt som gör ont.
Stretcha, stretcha, stretcha, rotatorcuffens muskulatur, samt latissimus dorsi, och pectoralis major samt minor.
Tänk på hållningen!
Gör dina sidolyft från sidan- ej framför låren. Håll armarna raka med tummarna utåt/uppåt. Begränsa rörelsen upp till ca 70-75 grader om det gör ont att gå till 90 grader.
Prova exentriska axelpressar i smith, ca 10-12 reps/sida, vänd vid 90 grader, eller tidigare om det känns bättre.
Prova att byta ut din vanliga bänkpress mot FU-bänk. Minska vikterna med ca 20 procent. 10-12 reps. Isolerar bröstet bättre än vanliga bänkpressar.
Prova att utföra cablecross med trissan fästad mitt på. Något lättare vikter än vanligt. Fokusera, drag rakt framför bröstet, kontrahera 1-2 sek. Raka armar, långsamma rörelser, 10-12 reps. Ger grym kontraktion.Tack för ett bra svar! :up:
Eftersom jag inte är så insatt i ämnet så blev det en hel del Googlande efter att jag läst ditt inlägg.
Tyvärr kunde jag inte hitta beskrivning på ”excentriska axelpressar i smith”. Hur ser de ut? Dessutom undrar jag vad som är skillnaden mellan vanlig bänkpress och press i FU-bänk.
29 maj, 2009 at 00:38 #431556Anonym anvandareMemberHej!
Exentriska axelpressar i smith: Du använder en vikt som du precis orkar hålla emot med en hand på vägen ner, 10-12 reps, och sedan använder du båda händerna när du pressar vikten uppåt.
FU- bänkpress= Fötterna Uppe-bänkpress. Du lyfter alltså upp fötterna och benen så att svanken försvinner. Du kommer inte klara samma vikter som i vanlig bänkpress, minska med ca 20 %, men å andra sidan så isoleras bröstmusklerna mer än i vanlig bänkpress. Prova en belastning som du klarar 10-12 reps med. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.