Bröstövningar som är lätta att få kontakt i?

Home Forums Allmänt om gymträning Bröstövningar som är lätta att få kontakt i?

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Känns som att jag levererar den ena dumma frågan efter den andra nuförtiden, men anyhow…

Har tränat sporadiskt under ett antal år nu, men har fortfarande problem med att verkligen belasta bröstmusklerna på ett tillfredsställande sätt. En del av problemet kan nog vara att jag aldrig lagt särskilt mycket energi på att få till ett korrekt utförande i basövningar som bänkpress och hantelpress, dels på grund av okunskap och dels på grund av ren lathet.

Precis som allt annat fusk har det visat sig att det straffar sig ganska duktigt i längden då jag nu belastar axlarna primärt i nästan alla press övningar, snarare än den muskel jag egentligen strävar efter att belasta.

Jag vet att det bästa antagligen helt enkelt vore att ta ett eller flera steg tillbaka på vikterna i bänkpressen, och bygga upp en vettig teknik där. Men vilka övningar skulle man kunna komplettera bänkpress/hantelpress/hantelflyes med? Några tips?

Tack på förhand
    //Rickard

Bänkpress, hantelpress och hantelflyes.
    Behöver inte kompletteras med någon annan övning :)

Det bästa, som du säger är att ta några steg tillbaka och förbättra tekniken!
    Om du har tillgång till någon maskin bröstpress kanske du skulle provat den/dem.

På Ego gym finns Hammer strengt bröstpressar som jag brukar avsluta mina bröstpass med!

Kompletteringen med maskinövningar, eller andra övningar för den delen, var mest för att jag känner att jag hamnar på ganska låga vikter om jag ska kunna få ett vettigt utförande. Skulle vara skönt att komplettera med någon övning som man kan lasta på lite mer vikter i.

Som du säger, bröstpress i maskin skulle nog kunna vara ett vettigt komplement till de andra två eller tre övningarna. Dock tränar jag på ett F&S gym så maskinerna som finns där är lite mer anpassade till cirkelträning, Hammer Strength maskiner skulle ha varit nice. Visst är det de där maskinerna som man använder vanliga vikter till (dvs kan lassa på hur mycket som helst?

Vad tror du/ni om att eventuellt träna bröst två pass i veckan (ja, jag tränar ben med=), och dela upp passet i överdelen av bröstet och ett mer allround-pass med basövningar?

Att jag tänker i de banorna beror enbart på att bröst är en av de muskelgrupper som släpar allra mest för mig (både styrkemässigt och volymmässigt) och det skulle vara skönt att kunna råda bot på det. Men två gånger i veckan kanske gör mer skada än nytta?

Rickard Malm wrote:
    Kompletteringen med maskinövningar, eller andra övningar för den delen, var mest för att jag känner att jag hamnar på ganska låga vikter om jag ska kunna få ett vettigt utförande. Skulle vara skönt att komplettera med någon övning som man kan lasta på lite mer vikter i.

Som du säger, bröstpress i maskin skulle nog kunna vara ett vettigt komplement till de andra två eller tre övningarna. Dock tränar jag på ett F&S gym så maskinerna som finns där är lite mer anpassade till cirkelträning, Hammer Strength maskiner skulle ha varit nice. Visst är det de där maskinerna som man använder vanliga vikter till (dvs kan lassa på hur mycket som helst?

Vad tror du/ni om att eventuellt träna bröst två pass i veckan (ja, jag tränar ben med=), och dela upp passet i överdelen av bröstet och ett mer allround-pass med basövningar?

Att jag tänker i de banorna beror enbart på att bröst är en av de muskelgrupper som släpar allra mest för mig (både styrkemässigt och volymmässigt) och det skulle vara skönt att kunna råda bot på det. Men två gånger i veckan kanske gör mer skada än nytta?

Du kan ju alltid pröva dips. enligt mig är det ingen höjdare för bröstet, men det kan ju gå.
    Ni kanske har en flyes-maskin? Själv får jag ingen vidare kontakt med hantelflyes och kör Nautilus flyesmaskin istället (mycket sköönt).

Klart du kan träna bröst två gånger i veckan! se bara till att triceps, axlar och bröst får vila tillräcklgit mellan passen. ”Att della upp det i ett pass för överdelen och ett för allround”, nja.. Verkar vara lite väl finlirigt. Klart det skulle funka, så testa och se om du gillar det.

Mina favorit bröstövningar är lutande bänk i smith och sneda hantelflyes i ”maskin”, får otroligt bra kontakt i båda. Plan bänk / hantelpress är också kanon.

Rickard Malm, Du kan lätt köra 3 bröstpass i veckan beror på ditt schema.

Tack så jättemycket för alla svar, det uppskattas verkligen. Jag tror dock att jag sparar just dipsen till senare (har för klena leder=) och istället kör lutande bänk i smith, plana hantelpressar och flyes i maskin. Detta i kombination med betydligt lägre vikter än tidigare borde bättra på oddsen att få bra kontakt när jag kör bröst. Än en gång, tack för responsen=)

Vanligt problem i bänken är att man håller allt för brett. Passar vissa men långt ifrån alla. Gäller både plan och lutande bänkpress.

Vanligt problem i hantelpressar är att man inte låter vikterna falla ganska tätt intill kroppen, utan istället gör 50% flyes 50% pressar och för hantlarna ut från kroppen så axlarna får jävligt mycket stryk.

Testa och se om det gör någon skillnad och om du lyckas koppla ur axlarna så mycket som möjligt.

Alm wrote:
    Vanligt problem i bänken är att man håller allt för brett. Passar vissa men långt ifrån alla. Gäller både plan och lutande bänkpress.

Vanligt problem i hantelpressar är att man inte låter vikterna falla ganska tätt intill kroppen, utan istället gör 50% flyes 50% pressar och för hantlarna ut från kroppen så axlarna får jävligt mycket stryk.

Testa och se om det gör någon skillnad och om du lyckas koppla ur axlarna så mycket som möjligt.

Haha, allt det ovanstående passar in ganska bra på hur jag utför de olika övningarna så det blir till att se över de övningarna extra noga framöver. Speciellt det där med 50/50 hantellpressar/hantellflyes, har nog överlag en ganska dassig teknik i många pressövningar så fokus får helt enkelt läggas på att förbättra tekniken nu under vinterhalvåret.

Undvik att låsa ut armbågarna i toppläget och vänd innan stången nuddar bröstet så får du bra kontakt!

jag har samma problem som dig. kass teknik å ett tamt utvecklat bröst. mina framsida axlar därimot har utvecklats väl. antagligen pga fel teknik i pressövningar. jag har på senaste när jag kör hantelpress vinklat armbågarna lite snett neråt så jag har armarna ca 45 grader ut från kroppen istället för 90. tycker att jag avlastar alarna och jobbar mycket mer med bröstmusklerna då.

kanske någon kunnig kan styrka min teori?

hej

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.