Home › Forums › Allmänt om gymträning › Buktryck?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 september, 2009 at 21:33 #61640Anonym anvandareMember9 september, 2009 at 21:33 #395142Anonym anvandareMember
Buktryck innebär väl att man drar ner luft i magen och spänner ut den, typ lite som en gravid kvinna. Men är tanken att man upprepar den proceduren efter varje rep? Jag menar, det går ju inte hålla andan ett helt set om man kör 8-10rep, samtidigt kan man väl inte andas om man ska behålla buktrycket, för buktryck är väl inte detsamma som att bara spänna magen lite?
Tycker att man får inget riktigt flow i setet när man ska ta en kort andningspaus efter var och varannat rep, samtidigt måste jag ju det om man ska hålla kvar luften i magen när man utför exempelvis marklyft eller knäböj. har sökt på buktryck på forumet men inte fått nån klarhet i detta, om man bara spänner magen lite så kan man ju andas, men ska man drar ner luft i magen så funkar det ju inte och andas. Har tidigare mest spännt mage/korsrygg när man kör benböj exempelvis, men då är det ju inget riktigt ”buktryck” så tänkte att det är bättre att införa att man kör med riktigt buktryck i en övning som kräver det, men är osäker på själva tekniken.
9 september, 2009 at 21:51 #395143Anonym anvandareMemberamon wrote:Buktryck innebär väl att man drar ner luft i magen och spänner ut den, typ lite som en gravid kvinna. Men är tanken att man upprepar den proceduren efter varje rep? Jag menar, det går ju inte hålla andan ett helt set om man kör 8-10rep, samtidigt kan man väl inte andas om man ska behålla buktrycket, för buktryck är väl inte detsamma som att bara spänna magen lite?Tycker att man får inget riktigt flow i setet när man ska ta en kort andningspaus efter var och varannat rep, samtidigt måste jag ju det om man ska hålla kvar luften i magen när man utför exempelvis marklyft eller knäböj. har sökt på buktryck på forumet men inte fått nån klarhet i detta, om man bara spänner magen lite så kan man ju andas, men ska man drar ner luft i magen så funkar det ju inte och andas. Har tidigare mest spännt mage/korsrygg när man kör benböj exempelvis, men då är det ju inget riktigt ”buktryck” så tänkte att det är bättre att införa att man kör med riktigt buktryck i en övning som kräver det, men är osäker på själva tekniken.
Bra buktryck är ju som att blåsa upp magen OCH spänna den – samtidigt.
Flow får du genom att planera och träna just det i dina övningar. Låt det bli en naturlig del av din träning.
Själv så har det blivit så att buktryck finns genom hela mina vardagar, i varje situation som jag t.ex. fickknivsfäller kroppen och plockar upp något.
Alla tunga liknande lyft med.9 september, 2009 at 23:01 #395144Anonym anvandareMemberOk, men problemet är ju att jag måste ta en liten andingspaus mitt i settet och förnya buktrycket, så det sabbar ju flowet. Men det kanske inte seplar någon roll att ta en kort paus då och då mitt i ett set?
10 september, 2009 at 12:51 #395145Anonym anvandareMemberDen lilla sekund det tar att bygga ett buktryck bör inte påverka din träning. Behöver du stanna upp ett par sekunder så gör det och satsa på en bra teknik istället för ett jämt träningsflöde med bristande teknik.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.