Chins

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • Author

Jag har aldrig gjort chins förut , och då jag testade så kunde jag inte dra mig upp som en riktig chin ska utföras , tips på hur man förbättrar styrkan i ryggen så man kan göra 1 chins åtminstånde? asså någon typ av övning

Det finns flera sätt att lära sig göra chins. Olika metoder fungerar olika bra. Ska ge dig 2 sätt.

Metod 1.
    Ställ en bänk ca: 50cm ifrån stången. Ställ dig på den och ta tag i stången. När du hänger i stången kan du lägga tårna på bänken och ta den hjälpen du behöver för att komma upp.
    Avsluta med några set på latsdragen med rak stång, tänk dig att du kör chins.

Metod 2.
    Kör bara den excentriska vägen i 3 set.
    Avsluta med några set latsdrag med rak stång och tänk dig att du kör chins.

Övningar som marklyft och skivstångsrodd är bra övningar för att stärka rygg och underarmar. Men börja alltid med chins.

jag köra latsdrag varje ryggpass med rak stång, kör oftast mellan 40-45kg, 8 rep 5 set. tycker inte att jag blivit någon bättre på chins för de, och marklyft kör jag också samt skivstångsrådd. ska jag fortsätta att köra latsdrag samt öka vikter för att sedan testa chins igen?

oscar123 wrote:
    jag köra latsdrag varje ryggpass med rak stång, kör oftast mellan 40-45kg, 8 rep 5 set. tycker inte att jag blivit någon bättre på chins för de, och marklyft kör jag också samt skivstångsrådd. ska jag fortsätta att köra latsdrag samt öka vikter för att sedan testa chins igen?

tycker du ska köra chins före latsdrag på ett av följande sätt som Patrik beskriver här ovan.

förlåt men sa det lite fel , jag menade faktist att om jag ska fortsätta att köra latsdrag med tunga vikter i kanske någon vecka , för att sedan testa chins först av passet om någon vecka?:P

Tycker du ska köra chins nu direkt som första övning och efter latsdrag sen fortsätter du med dina andra ryggövningar

Latsdraget i sig kommer inte innebära så stora förbättringar i chins, anledningen att jag rekommenderar att köra lite latsdrag efter chinsen är för att kunna ta ut rörelsen du använder i chins. Något som du inte får riktigt med excentriska eller assisterande chins.

Jag lärde mig köra chins genom att likna rörelsen och tänka på att jag gör chins i latsdragen. Men jag har även stött på vältränade killar som är riktigt starka i latsdrag men klarar inte av mer än 5 reps på chins.

hm , får väll testa att köra chins med hjälp av en stol tex , vill ju klara ut av chins får man får snygg rygg av det :) en kille nere på gymemt sa till mig att köra 1 chins per pass , alltså tre chins per vecka ungefär bara för att få muskeln att vänja sig vid det och att man då inte blir övertränad. alltså jag klarar inte ens ut av 1 chin just nu, och vill ju kunna klara av iaf 2-3 för att kunna reppa

lite off nu men , är det bra att ha ökat från 5kg hantlar till 10 kg hantlat på 2 månaders halvtung träning???

oscar123 wrote:
    hm , får väll testa att köra chins med hjälp av en stol tex , vill ju klara ut av chins får man får snygg rygg av det :) en kille nere på gymemt sa till mig att köra 1 chins per pass , alltså tre chins per vecka ungefär bara för att få muskeln att vänja sig vid det och att man då inte blir övertränad. alltså jag klarar inte ens ut av 1 chin just nu, och vill ju kunna klara av iaf 2-3 för att kunna reppa

Det behövs betydligt mer än tre chins i veckan för att bli övertränad. Du behöver inte vara ett dugg orolig för det! Tre chins om dagen är heller ingen fara. För att bli bra på chins måste du träna chins! Det är bara att slita på tills du klarar det. Latsdrag är väl inte fel men det är inte riktigt samma övning. Tipset att använda sig av en bänk och hoppa upp för att sedan hålla emot på vägen ner tycker jag verkar bra. Ta i ordentligt bara och var inte ett dugg rädd för att överanstränga dig!

Jag kunde knappt klara en rep när jag började med chins, trots att jag var ganska stark i latsdrag.

Jag körde med en bänk som jag la fötterna på och tryckte mig upp lite så jag klarade sex, när jag klarade 3 själv hjälpte jag till med bänken 3 reps osv osv. Nu klarar jag väll runt 15 reps :) tog någon månad.

Gober wrote:
    Jag kunde knappt klara en rep när jag började med chins, trots att jag var ganska stark i latsdrag.

Jag körde med en bänk som jag la fötterna på och tryckte mig upp lite så jag klarade sex, när jag klarade 3 själv hjälpte jag till med bänken 3 reps osv osv. Nu klarar jag väll runt 15 reps :) tog någon månad.

jag körde också på ett liknande upplägg när jag klara runt 12 själv så la jag till vikt på bältet för o klara 6-8 funkade galant :up:

Skit i latsdragen. De gör dig en björntjänst om du vill bli bra i chins…

jag tog faktist patriks råd , och la en stol nedanför chinsstången , och det gick skit bra , jag gjoirde 8 x 3 bara för att känna på , och det gick skit bra , man fick ju hjälpa till med tåarna lite grann då men vad ska man förvänta sig då man gör chins första gången :P

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.