- This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › Crunches – Rätt teknik?
Jag tycker alla säger olika om hur man ska utföra crunches rätt (tänker då mest på repcrunches och crunches med lutning eftersom det är dom övningarna jag brukar köra).
Trycka med bara skallen/kroppstyngden vet vi ju att de inte funkar speciellt bra.
Sen säger en del (mina kompisar) att man bara ska flexa midjan/magen medans andra säger att man ska ”trycka med magen bara” och en del säger även att man ska kombinera dessa 2 sätt.
De skulle uppskattas otroligt mycket om nån kunnig person kunde komma med ett uttalande, för det känns ofta som att ena passet tar de sjukt mycket medans andra känns de knappt.
Och ja, jag är en disco gymmare jag kör bara mage:emo-thumb
Det finns crunches, och situps. Det är inte samma sak. Situps så använder du ”flexa midjan” så att du nästan sätter dig upp. I crunches gör du en ”crunchrörelse” och crunchar då med magen.
Fokuserar du på magen när du kör och gör situpsen eller dina crunches långsamt och kontrollerat så kommer du direkt känna när du istället kopplar in höftböjare och kontakten med den raka bukmuskeln försvinner!
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY