De stora 3

Home Forums Allmänt om gymträning De stora 3

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Hejsan!
    Har funderat på att ändra om min träning lite, har tröttnat lite på att köra 3-4 split, halvkropp-helkropp. Hade tänkt mig ett upplägg att bara träna dom stora tre (bänk,mark,böj) 2 ggr i veckan, så länge är allt solklart, nu till min fråga, borde jag inte kasta in en tredje dag och kompletera med andra övningar?
    Känns som att vader,biceps inte involveras alls, kanske finns fler muskelgrupper som behöver lite extra träning oxå som inte involveras av dom stora tre. Kanske piska lite extra triceps,rygg,axlar mm!!

Vad har ni för funderingar o tankar inför detta?
    Erfarenhet?

Lägger du in Biceps, triceps, axlar, vade mm så blir det väl inte så mycket ”ändring” på träningen som du funderade på?!

Mitt upplägg kommer att vara

Måndag-De stor tre

Onsdag_Kompleteringsövningar

Fredag_De stora tre.

Frågan är, vilka muskelgrupper ska jag köra extra på onsdagen, som inte involveras i så stor grad från dom stora tre?

Mitt upplägg kommer att vara

Måndag-De stor tre

Onsdag_Kompleteringsövningar

Fredag_De stora tre.

Frågan är, vilka muskelgrupper ska jag köra extra på onsdagen, som inte involveras i så stor grad från dom stora tre?

Du har tre övningar och du tänkte ägna två dagar till detta. Hur tänkte du strukturera upp träningen? Köra alla tre övningarna bägge dagarna? Eller varannan gång böj/mark? När tänkte du köra bänken?

Går det inte bara att köra något liknande?

Måndag: Tung knäböj och lätt bänkpress + Triceps
    Onsdag: Marklyft + biceps, mage
    Fredag: Lätt knäböj och tung bänkpress + triceps, axlar

Programet kommer att se ut så här.

Måndag- bänk,knä,mark

Onsdag- kompleteringsövningar

Fredag- bänk,knä,mark

På onsdagar tänkte jag kompletera med vader,biceps,mage, känns inte som att dom kommer få arbeta så mycket under dom dagarna jag kör bänk,knä,mark, el har jag fel?
    Vad tycker ni?

[http://www.geocities.com/elitemadcow1/5x5_Program/Linear_5x5.htm]

Det kan säkert fungera men tänk lite på att köra alla tre tungt i samma repsintervall kan bli mkt slitsamt. Du kanske måste prova lite olika typer av träning för att få ut det mesta av träningen?

Kör 2-3 helkroppspass i veckan med stor fokus på de tre stora då, det funkar utmärkt. Jag hade inte kört böj och mark på samma pass dock utan växlat vartannat pass, men om du vill köra bägge på samtliga pass och kan lägga upp det på ett vettigt vis så go for it.

Sen tycker jag inte att du bara ska köra de tre övningarna, inte minst av häsloskäl. Framför allt så tycker jag att du behöver en roddövning, det har du nytta av på många sätt. Först och främst så kommer du ha ganska mycket fokus på bänk med detta schema, och då bör man ro ganska mycket för att hålla sig hel. Sen är det även så att en stark övre rygg kommer göra dig starkare i samtliga tre stora.

Jag har funderat i samma banor som dig. Funderar på att köra ungefär såhär.
    Tisdag: Tung Bänkpress, Tung Mark, Lätt Böj.

Fredag: Lätt bänkpress, Lätt Mark, Tung Böj + Chins och ngn roddövning.
    Alternativt att jag kör ryggresningar med hantlar istället för lätt marklyft.

marklyft kan bli tufft att köra 2 ggr i veckan.

Mån: Tung böj, lätt bänk
    ons: mark- varannan vecka tung resp. lätt
    fre: Lätt böj, tung bänk

Du kan slänga in lite frenchpress, bicepscurl, chins, skivstångsrodd, militärpress där du känner att du vill och orkar.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.