Deffa – Allt för svårt?

Home Forums Allmänt om gymträning Deffa – Allt för svårt?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 33 total)
  • Author

Tjenare! Jag är då 16 år och väger 85 kilogram, jag har gymmat i cirka 1,5 år och har ökat i resultat med så som bänkpress, marklyft m.m. Men jag känner att jag vill gå ner lite i vikt och även få synligare muskler.

Jag har pratat med en kompis som gick ner 14kg på en sommarlov, självklart är det väl väldigt jobbigt, man kommer ju få kämpa som ett svin.

Jag tänkte fråga er här på forum Body vad jag ska tänka på när jag ska deffa? Mitt ”tränings schema” ser för tillfället ut såhär

Måndag: Rygg
    Onsdag: Bröst
    Fredag:Biceps/Triceps
    Söndag:Mage/Ben.

Kör alltså 4 gånger i veckan, inga undantag. Försöker tänka lite på kosten, försöker äta mycket bär, även fullkorns saker så som makaroner osv. Till frukost brukar jag äta t.ex. havrefras och mjölk osv. Är det något mer jag borde tänka på? Hoppas inte det här blev ett allt för långt & jobbigt inlägg. Tack!

det är ju inte direkt kul att deffa tycker jag personligen. Det gäller ju att ha disciplin så kommer resultaten tillslut, tyvärr råkar jag sakna den disciplinen som krävs :P

VanNuysCity wrote:
    det är ju inte direkt kul att deffa tycker jag personligen. Det gäller ju att ha disciplin så kommer resultaten tillslut, tyvärr råkar jag sakna den disciplinen som krävs :P

ah jo jag antar att man måste ligga i som fan.

On Topic: Någon som har några tips?

Freddan11 wrote:
    Tjenare! Jag är då 16 år och väger 85 kilogram, jag har gymmat i cirka 1,5 år och har ökat i resultat med så som bänkpress, marklyft m.m. Men jag känner att jag vill gå ner lite i vikt och även få synligare muskler.

Jag har pratat med en kompis som gick ner 14kg på en sommarlov, självklart är det väl väldigt jobbigt, man kommer ju få kämpa som ett svin.

Jag tänkte fråga er här på forum Body vad jag ska tänka på när jag ska deffa? Mitt ”tränings schema” ser för tillfället ut såhär

Måndag: Rygg
    Onsdag: Bröst
    Fredag:Biceps/Triceps
    Söndag:Mage/Ben.

Kör alltså 4 gånger i veckan, inga undantag. Försöker tänka lite på kosten, försöker äta mycket bär, även fullkorns saker så som makaroner osv. Till frukost brukar jag äta t.ex. havrefras och mjölk osv. Är det något mer jag borde tänka på? Hoppas inte det här blev ett allt för långt & jobbigt inlägg. Tack!

Vill du gå ner i vikt borde du lägga på nåt springpass i schemat, räcker med 1 gång per vecka så kommer du se resultaten förr eller senare, sluta ät/dricka onyttiga saker, visst unna dig nåt ibland men minska på det.

VeXx wrote:
    Vill du gå ner i vikt borde du lägga på nåt springpass i schemat, räcker med 1 gång per vecka så kommer du se resultaten förr eller senare, sluta ät/dricka onyttiga saker, visst unna dig nåt ibland men minska på det.

springpass klarar man sig utan

Freddan11 wrote:
    ah jo jag antar att man måste ligga i som fan.

On Topic: Någon som har några tips?

Hela det här forumet är en enda enorm tipslåda. Snoka runt lite så ska du se att det finns hur mycket information som helst.

VeXx wrote:

Jag springer Alltid 10-15 min innan varje muskelbyggnings-pass.

Kommer även börja gå varje dag när jag inte är på gymmet :)

Deff handlar enkelt uttryckt om två saker:

1. Skapa ett kaloruunderskott.
    2. Ha ett högt proteinintag.
    (3. Styrketräning.)

Naturligtvis är inte detta det enda man behöver tänka på innan man börjar deffa.
    Mitt tips är att du inte ska ha bråttom med detta utan läsa runt om andras misstag och tips innan du börjar. En annan viktigt sak är motivationen. Är man inte motiverad att hålla en tio veckors diet så kommer resultaten definitivt bli lidande.

Maod wrote:
    Deff handlar enkelt uttryckt om två saker:

1. Skapa ett kaloruunderskott.
    2. Ha ett högt proteinintag.
    (3. Styrketräning.)

Naturligtvis är inte detta det enda man behöver tänka på innan man börjar deffa.
    Mitt tips är att du inte ska ha bråttom med detta utan läsa runt om andras misstag och tips innan du börjar. En annan viktigt sak är motivationen. Är man inte motiverad att hålla en tio veckors diet så kommer resultaten definitivt bli lidande.

Precis, jag försöker undvika mat som är kalori-fyllda. Så som t.ex. pasta, potatis, ris osv.

Mitt tips är att ge det ett försök på en kortare tidsperiod och sen utvärdera vad du tyckte gick bra eller mindre bra.
    Sätt tydliga regler för vad du ska och inte ska göra.
    Som tex
    tidsperiod 1 månad
    mål 2-4kg viktnedgång
    Tillvägagångssätt:
    4 gym i veckan. 2 1h konditionspass där du kör mellanintensivt typ jogg/cykling/rodd
    Mat : Radera alla former av godis/snacks och annat du ”vet” är onyttigt.

Utvärdera sedan efter 4 veckor hur jobbigt det var och vilka resultat du fick. efter det har du en bättre bas att stå på inför nästa period du vill deffa.
    ”Upplägget var endast ett exempel, testa dig fram”

Freddan11 wrote:
    Precis, jag försöker undvika mat som är kalori-fyllda. Så som t.ex. pasta, potatis, ris osv.

Undvik inte men se till så du har koll på ditt totala kalori intag sen väger du dig en bestämd dag varje vecka direkt på morgonen så justerar du kalori intaget efter det så du håller en jämn och fin viktnedgång.

Gör ett mat schema och skaffa dig fasta rutiner sen justerar du eftersom.

alexhallgren wrote:
    Mitt tips är att ge det ett försök på en kortare tidsperiod och sen utvärdera vad du tyckte gick bra eller mindre bra.
    Sätt tydliga regler för vad du ska och inte ska göra.
    Som tex
    tidsperiod 1 månad
    mål 2-4kg viktnedgång
    Tillvägagångssätt:
    4 gym i veckan. 2 1h konditionspass där du kör mellanintensivt typ jogg/cykling/rodd
    Mat : Radera alla former av godis/snacks och annat du ”vet” är onyttigt.

Utvärdera sedan efter 4 veckor hur jobbigt det var och vilka resultat du fick. efter det har du en bättre bas att stå på inför nästa period du vill deffa.
    ”Upplägget var endast ett exempel, testa dig fram”

Tackar! :) Jag har redan börjat lägga undan alla onödiga snacks på rasterna i skolan osv, och även på helgerna dricker jag knappt läsk eller äter godis. Jag kommer köra med att jag unnar mig en gång/vecka, men försöker då också tänka på att jag inte häver mig i.

dr Nick wrote:
    Undvik inte men se till så du har koll på ditt totala kalori intag sen väger du dig en bestämd dag varje vecka direkt på morgonen så justerar du kalori intaget efter det så du håller en jämn och fin viktnedgång.

Gör ett mat schema och skaffa dig fasta rutiner sen justerar du eftersom.

Ah, absolut. T.ex. nu i skolan så har vi matkort då vi får välja mellan olika restuaranger, jag har börjat gå till ett ställe där det finns kycklingsallad, där jag brukar även säga till att jag inte vill ha så jätte mycket pasta :)

Freddan11 wrote:
    och även på helgerna dricker jag knappt läsk eller äter godis.

Det fetstilta kan dock ställa till det. ”Jag äter knappt…” är ett tecken på att du inte har koll på hur mycket det faktiskt är och det kanske kan vara mängder som ändå inverkar lite. Du behöver inte förbjuda det för dig men ett tips är att i alla fall bestämma dig för hur mycket det ska vara och inte överskrida det. Varje helg tar man en Snickers och en burk cola exempelvis, men inget mer. Då vet man i alla fall mängderna och står inte lika oförstående inför eventuell stagnation.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 33 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.