Home › Forums › Allmänt om gymträning › Det donnar bort
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 april, 2010 at 22:26 #57875Anonym anvandareMember7 april, 2010 at 22:26 #324556Anonym anvandareMember
Varje natt, då menar jag varje natt så vaknar jag minst en gång av att både lill och ringfingret somnar och donnar bort helt och hållet på både höger och vänster. Måste vicka till och röra dom i 1-2 min ca för att få igång cirkulationen så händerna vaknar till.
Så tänkte fråga om det kan ha i samband med gymmandet och göra?
Kanske kosttillskoten jag tar?Får vända mig till läkare annars.
Tacksam för svar!
MVH..
7 april, 2010 at 22:30 #324557Anonym anvandareMemberHänder ibland att min vänstra eller högra arm donnar bort. Men det beror på att jag ”sover” på armen.
7 april, 2010 at 22:35 #324558Anonym anvandareMemberOkey, jo det är ju förstårligt.. Men mitt problem här är att just lill och ringfingret på Både höger hand och vänstra tappar kontakt helt. Det låter och är riktigt märkligt.
Jag kanske sover på dom fingrarna haha..Och om det nu har med tillskoten att göra så är det knappast vanligt protte, misstänker att det isåfall måste vara pwo efter som det har mycket med blodcirkulationen o göra.
7 april, 2010 at 22:48 #324559Anonym anvandareMemberDomningar och känselbortfall har knappast med kosten och tillskotten att göra!
Mest troligt är det att du ligger och trycker på någon nerv under din sömn. C8-nerven går längs underarmens mediala sida och pressar du denna så påverkas lillfingersidan utav handen!
Den kanske kommer i kläm under sömn eller så bromsar du blodflödet genom att pressa mot blodkärl som löper ut mot handen.
Inklämning utav nerven kan ske längs hela nervens bana men mest troligt är det att den kläms (om den nu kläms) i området kring handleden! Har du wristwraps eller något att linda handlederna med kan du ju testa att sova med detta och se om samma sak sker! Annars får du nog kolla upp det hos VC eller liknande om det verkligen stör dig.
7 april, 2010 at 22:52 #324560Anonym anvandareMemberTror inte bortdomningarna har att göra med kosttillskotten. Brukar du ha försämrad
känsel/bortdomningar även under dagen, eller är det bara då du sover?Och sover du på magen med armarna ovanför huvudet? Mina fingrar kan ibland domna
bort då jag sover på det viset.Jag hade en arbetskamrat som hade problem med bortdomnat lill- och ringfinger på ena
handen. Det visade sig då att han hade något fel på en nerv i armen. Men att du skulle
ha det kan jag ju naturligtvis inte svara på. Kolla med sjukvården…7 april, 2010 at 23:05 #324561Anonym anvandareMemberOk ok, tackar för svaren.
Sover nog på alla möjliga sätt men inte så ofta på magen så tror inte det har med gullebrand och lillavickevire o göra.Detta har hållt på endast på nätterna regelbundet i ett par månader så det blir nog ett besök på Vc. Kanske sover med knytna nävar och att det kan påverka?
Ska testa sova med wristwraps inatt och se om det ”händer” något haha..
8 april, 2010 at 11:04 #324562Anonym anvandareMemberEn naprapat sa att just detta är vanligt om man inte strechar bröstmuskulaturen efter sitt pass. Vid streching så får blodet bättre flöde och ska då förhindra somnandet av diverse lemmar . Prova stå i en dörröppning med armarna på dörrkarmarna en stund innan läggdags.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.