Dips

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Är dips en bra övning för bröstmuskulaturen?

är inte dips mestadels för tricep?
    Ursäkta om jag har fel :)

Jo, det var det jag trodde också, triceps & axlar.

har för mig att dips mest för triceps/bröst

Beror på hur du vinklar överkroppen, en mer framåtlutad vinkel aktiverar bröstmuskulaturen mer och en mer upprätt vinkel aktiverar mer triceps. Givetvis samarbetar båda dessa muskler hela tiden och det går inte att koppla ur den ena helt!

Insulinus wrote:
    Beror på hur du vinklar överkroppen, en mer framåtlutad vinkel aktiverar bröstmuskulaturen mer och en mer upprätt vinkel aktiverar mer triceps. Givetvis samarbetar båda dessa muskler hela tiden och det går inte att koppla ur den ena helt!

Precis. När jag brukar köra framåtlutade dips för bröst brukar jag även låta bli att gå ända upp för att inte låsa armbågarna. På så vis avlastar man triceps ännu mer, samtidigt som man kan få lite mer ”time under tension” för bröstet.

Vinklar man ut armbågarna så tar det mer på bröst, håller man in dom så aktiveras triceps mer.

Tyskn wrote:
    Precis. När jag brukar köra framåtlutade dips för bröst brukar jag även låta bli att gå ända upp för att inte låsa armbågarna. På så vis avlastar man triceps ännu mer, samtidigt som man kan få lite mer ”time under tension” för bröstet.

Jag gör precis samma sak, för min del brukar detta se till att tempot höjs något och det blir ganska explosiva dips!

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.