Home › Forums › Allmänt om gymträning › En snabb fråga om teknik i knäböj
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
13 november, 2011 at 19:21 #323540Anonym anvandareMember
Har idag testat på knäböj därför att jag funderar på att lägga om träningen lite och för att jag måste vila några övningar då jag har börjat känna av obehag vid utförandet av övningarna.
Då beslöt jag mig för att ge mig på knäböj, benpress, vadpress, utfall osv.
När det kommer till knäböj (som jag för övrigt aldrig testat förens idag), funderar jag på hur Ni som har rutin på denna övning lägger stången. Den ska ligga vilandes på axlarna, men det kändes som att stången klämde till då och då när jag utförde övningen. Testade att lägga den snäppet längre ned, men det kändes inte heller helt perfekt.
Har ni några tips eller är man bara ovan och allt som behövs är att man maler på?
13 november, 2011 at 19:21 #57744Anonym anvandareMember13 november, 2011 at 22:37 #323541Anonym anvandareMemberJag börja köra med de skumgummit som man knyter på stången då jag fick ont i stället där jag la stången på och jag fått svar av de flesta att ju mer man kör ju mer vänjer man sig, att man härdar axlarna eller övre delen av ryggen beroende på var man lägger stången. Men jag tror också att massa spelar in till viss del, ända sen min övre rygg utvecklats har jag känt mindre och mindre av denna ”pina” från stången. Kan säga att många gånger har jag fått blåmärken av mindre slag på grund av vikten som trycker ner på ”stället”. Så mitt tips är att köra på, du vänjer dig och att de gör mindre ont när massan kommer. Hoppas mitt svar är inte allt för flummigt.
[http://vimeo.com/2756761]
13 november, 2011 at 22:45 #323542Anonym anvandareMember[http://www.youtube.com/watch?v=2eZ1HzoH0Rw&feature=player_embedded#]!
Det finns två varianter: hög eller låg placering. Det gäller att hitta rätt placering, ”hyllan” som uppstår precis ovanför skulderbladen brukar jag lägga stången på.
13 november, 2011 at 23:27 #323543Anonym anvandareMemberAh, tack för era svar!
Jag funderade på om jag skulle använda ”kudden” eller inte, och idag valde jag att inte använda den. Jag ska köra imorgon igen är det tänkt så jag ska kolla hur det känns med kudden nu i det här tidiga stadiet. Och förmodligen är det ju som du säger Strong|Gnome; kör på, du vänjer dig!
Tack också Sandow för länken. Har kollat igenom den och videon kändes nyttig!
15 november, 2011 at 19:15 #323544Anonym anvandareMemberSleipner wrote:Ah, tack för era svar!Jag funderade på om jag skulle använda ”kudden” eller inte, och idag valde jag att inte använda den. Jag ska köra imorgon igen är det tänkt så jag ska kolla hur det känns med kudden nu i det här tidiga stadiet. Och förmodligen är det ju som du säger Strong|Gnome; kör på, du vänjer dig!
Tack också Sandow för länken. Har kollat igenom den och videon kändes nyttig!
Annars kanske smithmaskinen är ett bra alternativ.
Jag brukar köra knäböj i den:)15 november, 2011 at 21:57 #323545Anonym anvandareMemberMats OT wrote:Annars kanske smithmaskinen är ett bra alternativ.
Jag brukar köra knäböj i den:)Hehe, det är faktiskt smithen jag använder mig av just nu. Jag tyckte det var bäst att börja med den för att känna in på övningen i sig + att man inte behöver tänka så mycket på balansen. Har hunnit köra den 2 ggr nu och lär nog köra den upp till 10 ggr innan jag går över till den fria stången. :up:
15 november, 2011 at 22:36 #323546Anonym anvandareMemberKör du med smithen i början, men absolut inte för länge så du blir van vid stabiliteten. Risken är att man blir stark i ytterst konstiga vinklar som aldrig kan användas i vardagen ändå utan att ramla omkull
Men visst, vill man bara ha stora ben så funkar smithen bra! Men det är ju knappast något jag skulle råda någon till att använda mer än kanske i början för att vänja sig vid stångens belastning.
15 november, 2011 at 23:19 #323547Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Kör du med smithen i början, men absolut inte för länge så du blir van vid stabiliteten. Risken är att man blir stark i ytterst konstiga vinklar som aldrig kan användas i vardagen ändå utan att ramla omkullMen visst, vill man bara ha stora ben så funkar smithen bra! Men det är ju knappast något jag skulle råda någon till att använda mer än kanske i början för att vänja sig vid stångens belastning.
Nej, precis. Jag kommer bara köra i smithen nu i början för att få lite känsla för det, därefter blir det den fria stången.
Storleken på benen spelar inte så stor roll för min del. Blir de något biffigare så är det en win, men några Hulken-lår är jag inte ute efter
16 november, 2011 at 09:44 #323548Anonym anvandareMemberoff topic: jag hatar uttrycket ”snabb fråga bara” ….
16 november, 2011 at 16:37 #323549Anonym anvandareMembermysglenn wrote:off topic: jag hatar uttrycket ”snabb fråga bara” ….Off topic: jag hatar människor som skriver i folks trådar utan att faktiskt bidra till något.
16 november, 2011 at 16:45 #323550Anonym anvandareMemberSleipner wrote:Off topic: jag hatar människor som skriver i folks trådar utan att faktiskt bidra till något.samma sak gäller folk som inte kan skriva vettiga rubriker
”var placera stången vid knäböj” är väl bättre?
16 november, 2011 at 17:18 #323551Anonym anvandareMembermysglenn wrote:samma sak gäller folk som inte kan skriva vettiga rubriker”var placera stången vid knäböj” är väl bättre?
Oj, nu kom det iaf ett inlägg om hur man skall sätta rubriker i frågor för att mysglenn ska tycka att det är ok. Nästa inlägg kanske faktiskt är ett tips (men troligen ytterligare ett onödigt inlägg som inte fyller någon funktion) på vad han själv har för åsikter kring frågan i sig.
:emo-thumb
16 november, 2011 at 17:58 #323552Anonym anvandareMemberstår väl i reglerna att man ska skriva så vettiga rubriker som möjligt
vissa får ju ingen hjälp alls för att de dels skriver kassa rubriker och dels frågar om samma sak som alla andra
Mitt tips är att bara köra på, har sett riktigt taniga killar köra böj utan att gråta och använda kudden
16 november, 2011 at 18:35 #323553Anonym anvandareMembermysglenn wrote:står väl i reglerna att man ska skriva så vettiga rubriker som möjligtvissa får ju ingen hjälp alls för att de dels skriver kassa rubriker och dels frågar om samma sak som alla andra
Mitt tips är att bara köra på, har sett riktigt taniga killar köra böj utan att gråta och använda kudden
Där använde du några viktiga ord – så vettiga som möjligt. Uppenbarligen har de övriga förstått frågan utan problem. De har kort och koncist besvarat frågan och inte ställt ett enda ”vad menar du?” el. dylikt. Vi kan därför konstatera att frågan är förstådd.
Vissa får ingen hjälp säger du. Absolut, det är många gånger man läser frågor som man knappt förstår, men uppenbarligen är inte detta fallet i denna fråga.
Ditt tips kom i ditt 3e inlägg, med en liten kommentar vid sidan av som som ändå gör att ditt tips är av mindre nytta. Jag ska ge dig ett tips till nästa gång du skall ”bidra”. Svara på frågan (om du kan), svara på den kort och koncist och sluta upp med din attityd.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.