Home › Forums › Allmänt om gymträning › En träningsuppläggs fråga!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 november, 2009 at 17:29 #60391Anonym anvandareMember21 november, 2009 at 17:29 #374850Anonym anvandareMember
Tjena har tränat i typ 4 månader och är inte helt nöjd med mina resultat, vet att 4 månader inte är en jättelång tid men förut när jag har tränat så känns det som det har hänt mer. Jag har köpt Body nu i 2 år ungefär och satt häromdagen och kollade efter lite bröst träning och då hitta en som värka bra i numret från oktober 2008. Det schemat ser ut så här:
vecka 1:pass 1 medeltungt pass 2 tungt
vecka 2:pass 1 lätt pass 2 medeltungt och så vidare!
Såg en liknande fast med Ben i senaste som såg ut så här:Två veckor med medeltungt
Två veckor med tungt
En vecka med lättMin fråga är då om ni tycker att man ska köra sånt här upplägg med hela kroppen?
Mitt schema nu ser ut så här:
Måndag: Armar, Mage
Tisdag: Vila/cardio
Onsdag: Rygg
Torsdag: Vila/cardio
Fredag: Bröst, Axlar
Lördag: Vila
Söndag: Ben, VaderOm ni tycker att jag ska köra sådant upplägg så får ni gärna säga hur ofta man ska köra tungt respektive medeltungt och lätt. Och även i vilken ordning, kom ihåg att jag bara kör varje muskelgrupp en gång i veckan.
En sista fråga är om ni tycker att jag ska byta Bröst och köra debn på te.x onsdagen isället med rygg då?Tack på förhand!
21 november, 2009 at 18:00 #374851Anonym anvandareMemberBlev lite rörigt hoppas ni förstår annars ska jag förklara på ett bättre sätt.
21 november, 2009 at 18:24 #374852Anonym anvandareMemberJag tycker det ser riktigt bra ut & nej bröst passar jättebra tillsammans med axlar. Jag tänkte på trapzen, tränar du dem något eller får du med dem på något annat sätt?
Medeltung period (volymfas) – 6 veckor 3set x 8-12reps
Tung period (styrkefas) – 4 veckor 2-3set x 3-6reps
Lätt period (uthållighet/återhämtningsfas) – 2 veckor 1-4set x 15-20reps
Antalet set beroende på hur många övningar du kör under ditt pass.Under den medeltunga perioden så bygger du volym, svårare än så är det inte. Sen efter den perioden går du till tung period som ger dig råstyrka & delvis volym (tycker jag). Sen den lätta perioden har du för att återhämta leder & få uthållighet i dina muskler.
Anledningen till detta är att man inte behöver byta perioder oftare än var sjätte vecka, så lång tid tar det ungefär för musklerna att vänja sig & vi ska ju överraska musklerna så mycket som möjligt. Därför råder jag dig även att byta övningar lite då & då.
22 november, 2009 at 17:21 #374853Anonym anvandareMemberrohel99a wrote:Jag tycker det ser riktigt bra ut & nej bröst passar jättebra tillsammans med axlar. Jag tänkte på trapzen, tränar du dem något eller får du med dem på något annat sätt?Medeltung period (volymfas) – 6 veckor 3set x 8-12reps
Tung period (styrkefas) – 4 veckor 2-3set x 3-6reps
Lätt period (uthållighet/återhämtningsfas) – 2 veckor 1-4set x 15-20reps
Antalet set beroende på hur många övningar du kör under ditt pass.Under den medeltunga perioden så bygger du volym, svårare än så är det inte. Sen efter den perioden går du till tung period som ger dig råstyrka & delvis volym (tycker jag). Sen den lätta perioden har du för att återhämta leder & få uthållighet i dina muskler.
Anledningen till detta är att man inte behöver byta perioder oftare än var sjätte vecka, så lång tid tar det ungefär för musklerna att vänja sig & vi ska ju överraska musklerna så mycket som möjligt. Därför råder jag dig även att byta övningar lite då & då.
Tack för ett jättebra svar! Asså när jag tänker efter så kanske jag tränar trapz lite dåligt, Jag kör nog nån övning i mitt axelpass som tränar trapz bra men tycker du att jag inte ska träna det samma dag som axlar? Vilken dag ska jag lägga in trapz på isf? Har du några bra tips på trapz övningar?
22 november, 2009 at 17:54 #374854Anonym anvandareMembercusmar wrote:Tack för ett jättebra svar! Asså när jag tänker efter så kanske jag tränar trapz lite dåligt, Jag kör nog nån övning i mitt axelpass som tränar trapz bra men tycker du att jag inte ska träna det samma dag som axlar? Vilken dag ska jag lägga in trapz på isf? Har du några bra tips på trapz övningar?Trapezius är ingen stor muskel precis, därför kräver den inte så många övningar (1-2 kanske).
[http://www.exrx.net/WeightExercises/TrapeziusUpper/BBShrug.html]
Där har du en skitbra övning som bränner oerhört skönt i muskeln. Funkar lika bra att köra med hantlar.
För övrigt är trapz en muskel som växer relativt snabbt, det är inget måste att träna dem men ger en snyggare symmetri på kroppen (min åsikt).
Absolut, kläm in trapzen på axelpasset, varför inte!
Robin
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.