Endast två övningar som tar på triceps.

Home Forums Allmänt om gymträning Endast två övningar som tar på triceps.

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author
    Posts
  • #902069

    Undrade ifall det är okej att bara köra två övningar till triceps, pga av att det är dem enda som funkar för mig, har prövat med andra men det ger inget.
    Dem övningar jag kör är:
    Pushdowns och Kickbacks.

    #86146
    #902070

    Antar att du är nybörjare när det gäller styrketräning, så mitt råd är att köra liggande tricepspressar med stång, och eventuellt smal bänkpress även om du inte känner samma tryck som med ovanstående övningar. När din nervbaning börjar ta sig kommer du får bättre träff i muskeln. Trägen vinner.

    Mvh Calle Sirén

    #902071
    Calle Sirén wrote:
    Antar att du är nybörjare när det gäller styrketräning, så mitt råd är att köra liggande tricepspressar med stång, och eventuellt smal bänkpress även om du inte känner samma tryck som med ovanstående övningar. När din nervbaning börjar ta sig kommer du får bättre träff i muskeln. Trägen vinner.

    Mvh Calle Sirén

    Nope, är inte nybörjare, eller inte direkt om man säger så, är inne på mitt 4.e år. Men jag har har fått problem med vänstra armen så nu är det bara dessa två övningar som ger samma träff på båda armarna, bra träff också.
    Medan andra övningar tar bara på högra armen men inte vänstra.

    #902072

    Okej. hade vart lättare om du skrev att du är skadad. Inte för att vara sån, men har du inte redan besvarat din egen frågeställning? Kan du inte köra andra övningar pga skada så är det ju inte mycket att be för.

    #902073
    Calle Sirén wrote:
    Okej. hade vart lättare om du skrev att du är skadad. Inte för att vara sån, men har du inte redan besvarat din egen frågeställning? Kan du inte köra andra övningar pga skada så är det ju inte mycket att be för.

    Nej nej jag är inte skadad, ska vara mer detaljerad.
    Jag undrar ifall det är bra för muskelutvecklingen för att endast köra två övningar, men på flera set. Nu när jag bara kan köra två övningar.
    Eller är det viktigt att kunna köra olika övningar ?

    #902074
    Suhain wrote:
    Nej nej jag är inte skadad, ska vara mer detaljerad.
    Jag undrar ifall det är bra för muskelutvecklingen för att endast köra två övningar, men på flera set. Nu när jag bara kan köra två övningar.
    Eller är det viktigt att kunna köra olika övningar ?

    Det beror på vem du frågar. Men enligt mig vet inte kroppen vilken övning man kör, oavsett om det är en discoövning osv. Tar övningen på hela triceps, så gör den det. Så visst, kan du lassa på ordentligt så gör det säkert ingen större skillnad. Men som sagt, klarar du att köra basövningar så hade jag slängt in åtminstone en sådan för att vara på den säkra sidan.

    Mvh Calle Sirén

    #902075

    Precis som Calle skrev är tricepspressar mycket bra övningar och har man inga skador som hindrar dessa former av övningar bör man nog inkludera någon sådan övning i ett komplett tricepsprogram. Har du problem med kontakt borde det gå att rätta till. Sänka vikterna, jobba på rätt utförande, sträva efter kontakt innan du höjer vikterna.

    Det är inte helt ovanligt att man drabbas av överansträngda och smärtande armbågar vid tuff tricepsträning. Då är till exempel inte press från pannan den bästa övningen för att bli kvitt problemet.

    Pushdown är också en mycket bra övning för triceps, den slår inte press från pannan men är helt ok. Den är betydligt skonsammare mot dina armbågar. Övningen går också att variera på många sätt. Du kan variera greppbredd och vinklar. Finns en mängd olika grepp som gör att du kan få ut mycket mer än bara en övning av denna. Jag själv har problem med mina armbågar och just pushdown har varit räddningen många gånger då alla andra övningar varit för smärtsamma att utföra.

    Kickback är väl en övning jag kan kasta in mellan varven men tillhör absolut ingen av favoriterna tycker det är lite av en discoövning.

    Hur som helst skulle jag vara helt frisk och bara få välja en tricepsövning hade valet varit tämligen enkelt. Press från pannan eller snarare strax bakom huvudet är den överlägset bästa tricepsövningen. Tungt, strikt och under full kontroll har då jag aldrig hittat någon bättre övning för triceps i alla fall.

    #902076

    Triceps är inte så viktigt ändå…du tränar triceps vid bänkpress och andra övningar ändå..Pushdown är den bästa övningen tycker jag..french press med 1 eller 2 armar är bra också.
    Så pushdown duger gott..inget att oroa sig för.

    #902077

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=5146]

    #902078
    Suhain wrote:
    Undrade ifall det är okej att bara köra två övningar till triceps, pga av att det är dem enda som funkar för mig, har prövat med andra men det ger inget.
    Dem övningar jag kör är:
    Pushdowns och Kickbacks.


    [/b]

    DIPS kan funka eller…..

    #902079
    TränarMartin wrote:
    Triceps är inte så viktigt ändå…du tränar triceps vid bänkpress och andra övningar ändå..Pushdown är den bästa övningen tycker jag..french press med 1 eller 2 armar är bra också.
    Så pushdown duger gott..inget att oroa sig för.

    dubbelpost

    #902080
    TränarMartin wrote:
    Triceps är inte så viktigt ändå…du tränar triceps vid bänkpress och andra övningar ändå..Pushdown är den bästa övningen tycker jag..french press med 1 eller 2 armar är bra också.
    Så pushdown duger gott..inget att oroa sig för.

    Triceps är visst viktigt! Ett par snygga armar som består av ett rejält tricepshäng och är inte att leka med…:P

    #902081
    Calle Sirén wrote:
    Det beror på vem du frågar. Men enligt mig vet inte kroppen vilken övning man kör, oavsett om det är en discoövning osv. Tar övningen på hela triceps, så gör den det. Så visst, kan du lassa på ordentligt så gör det säkert ingen större skillnad. Men som sagt, klarar du att köra basövningar så hade jag slängt in åtminstone en sådan för att vara på den säkra sidan.

    Mvh Calle Sirén

    Så du menar att det inte har någon skillnad i tillväxt/styrka att jämföra bas såsom triceps dips/smalbänk/skulls gentemot pushdowns och liknande isolations övningar. Kroppen vet självklart inte vilken övning man kör men känner självklart skillnad då dessa tar olika.

    Ontopic; Basövningar, Basövningar och Basövningar skall alltid ett schema vara baserat på oberoende på muskelgrupp..

    Samt lyssna på Arne P, han är triceps proffessor.. hehe:emo-thumb

    #902082

    smalbänk? Får du inte smalbänken att ta på triceps behöver du köra mera bröst/främre delta.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.