Era Bästa BasÖvningar

Home Forums Allmänt om gymträning Era Bästa BasÖvningar

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Hej. Skulle vara kul att få höra era bästa/favorit basövningar som ni tycker bäst om/som tar bäst:emo-thumb.

Så jag kan börja med att skriva 1 favorit per muskelgrupp:)

Bröst: Vanlig hederlig Bänkpress
    Axlar: Millitärpress i smith framför huve
    Ben: Press i liggandemaskin lr vad det nu heter?:o
    Rygg: Chins Med massor av vikter runt midjan:P
    Biceps: curl med scottbänk i cablecross
    Tricpes: 2arms Push över huve i cablecross
    Mage: Har ingen tråkigt som fan haha

fettokissen wrote:
    Biceps: curl med scottbänk i cablecross
    Tricpes: 2arms Push över huve i cablecross

Är inga basövningar… De ända basövningarna för biceps och triceps är enligt mig press och dragövningarna för överkroppen. Basövningar för triceps är därför tex dips och smalbänk, basövningarna för biceps är därför tex pulldown, pullups, chins och latsdrag.

Basövning för biceps, chins?!?! latsdrag?!?! får du det ifrån?
    Både Chins och Latsdrag är utmärkta basövningar för RYGGEN, inte biceps …

Mina Favoriter:
    Bröst: Bänkpress
    Axlar: Stående millitärpress
    Ben: Knäböj
    Rygg: Chins
    Biceps: curl med rakstång
    Tricpes: Dips
    Mage: Cable crunch

90annion wrote:
    Basövning för biceps, chins?!?! latsdrag?!?! får du det ifrån?
    Både Chins och Latsdrag är utmärkta basövningar för RYGGEN, inte biceps …

Mina Favoriter:
    Bröst: Bänkpress
    Axlar: Stående millitärpress
    Ben: Knäböj
    Rygg: Chins
    Biceps: curl med rakstång
    Tricpes: Dips
    Mage: Cable crunch

Basövningar innebär att det är en flerledsövning varför curl inte kan vara en basövning! Jag håller med om att chins och latsdrag, pulldown och liknande övningar är utmärkta basövningar för ryggen. Men ska man hitta en basövning för biceps och triceps ska det vara flerledsövningar varför curl inte är basövning. Pulldown/bicepschins eller tjejchins är därför basövningar för både rygg och biceps. Dips som du nämner för triceps är en flerledsövning! Därför är det en basövning. Hade det handlat om pushdowns hade det inte vart en basövning. 8)

Fabrice wrote:
    tjejchins

Vad är de om man får fråga? :p

JeppeAndersson wrote:
    Vad är de om man får fråga? :p

:) Nu blir jag säkert påhoppad men jag har för mig att det är chins med handflatorna mot sig, smalt grepp. Detta är ju vad som kallas chins utomlands har jag för mig. Medan chins i svensk betydelse snarare är pull-ups. Vad som är det tjej-chins är att göra chins(handflator mot dig) och tydligt dra med armarna istället för ryggen. Det är faktiskt svinskön övning för biceps :)

Efter att ha kollat runt lite verkar det som att chins med handflatorna mot dig har blivit kallade tjej-chins för att många har lättare för dem. Nu är det dock så att chins(handflatorna mot dig) kan göras på olika sätt. Man kan nästan enbart använda sig av armkraft och dra upp kroppen så att hakan lägger sig ovan stången, ryggens hållning är ointressant, det är ofta så här man ser chin-ups på videos. Jag menar att detta är ok om man vill träna biceps.

Vill man däremot köra rygg på ett ordentligt sätt ska enligt mig rörelsen vara längre. Istället för att satsa på att enbart få hakan över stången ska man satsa på att dra upp sig med bröstet högt upp så att man nuddar stången med mitten/nedre delen av bröstmusklerna. Precis på samma sätt som man kör pulldowns. Inte skulle man köra pulldowns och bara satsa på att få ner stången under hakan med en något krum rygg, nej man skjuter upp bröstet och håller stången mot bröstet nån sekund genom att krama ihop ryggens muskler i bottenläget. Det är på det här sättet man tränar rygg i chin-ups enligt mig, annars tränar man mer armar(men även rygg fast inte lika kraftfullt).

När det gäller pullups är det samma sak. När man ser folk utföra latsdrag drar de stången ner till bröstet med en fin hållning och med bröstkorgen högt upp för att möta stången och kunna kontrahera ihop ryggens alla muskler. När man ser till utförandet på pullups är detta ofta under all kritik, för att komma över stången med hakan kurar många ihop sig istället för att göra tvärtom, hålla bröstet högt så man kan spänna ihop alla ryggens muskler. Vad tycker ni?

Bänkpress
    Marklyft
    knäböj
    Militärpress

Fabrice wrote:
    Efter att ha kollat runt lite verkar det som att chins med handflatorna mot dig har blivit kallade tjej-chins för att många har lättare för dem. Nu är det dock så att chins(handflatorna mot dig) kan göras på olika sätt. Man kan nästan enbart använda sig av armkraft och dra upp kroppen så att hakan lägger sig ovan stången, ryggens hållning är ointressant, det är ofta så här man ser chin-ups på videos. Jag menar att detta är ok om man vill träna biceps.

Vill man däremot köra rygg på ett ordentligt sätt ska enligt mig rörelsen vara längre. Istället för att satsa på att enbart få hakan över stången ska man satsa på att dra upp sig med bröstet högt upp så att man nuddar stången med mitten/nedre delen av bröstmusklerna. Precis på samma sätt som man kör pulldowns. Inte skulle man köra pulldowns och bara satsa på att få ner stången under hakan med en något krum rygg, nej man skjuter upp bröstet och håller stången mot bröstet nån sekund genom att krama ihop ryggens muskler i bottenläget. Det är på det här sättet man tränar rygg i chin-ups enligt mig, annars tränar man mer armar(men även rygg fast inte lika kraftfullt).

När det gäller pullups är det samma sak. När man ser folk utföra latsdrag drar de stången ner till bröstet med en fin hållning och med bröstkorgen högt upp för att möta stången och kunna kontrahera ihop ryggens alla muskler. När man ser till utförandet på pullups är detta ofta under all kritik, för att komma över stången med hakan kurar många ihop sig istället för att göra tvärtom, hålla bröstet högt så man kan spänna ihop alla ryggens muskler. Vad tycker ni?

Det här resonemanget förutsätter ju att man enbart kör med kroppsvikten och aldrig hänger på sig extra vikt och satsar på progression.

Häng på vikt och sträva efter att bli starkare. Alla muskler som skall involveras kommer att få rejält med stryk och något nojande över korrekt teknik är inte nödvändigt. Så länge man kör med fullt ROM kan man släppa allt annat och bara låta denna eminenta basövning sätta fräs på tillväxten i rygg och biceps.

Jon Larsson wrote:
    Det här resonemanget förutsätter ju att man enbart kör med kroppsvikten och aldrig hänger på sig extra vikt och satsar på progression.

Ja, jag kör utan vikt. Fast det är klart, har provat med mindre vikter men repsantalet blir lite lågt då. Men ett bra sätt att få progression i chins och pullups är att bestämma sig för ett totalt antal rep och sen köra så många set som behövs för att nå dit, det brukar kräva färre set med tiden.

Något som tar ner repsantalet ordentligt är ordentlig toppkontraktion under ca 2 sek, men jag har svårt att sluta med detta efter att ha kört heavy duty ett tag förra året. Jag kör helkroppspass och har oftast bara en övning på mig att få ut allt från ryggen(förutom mark), därför vill jag involvera så många muskler som möjligt, att lassa på vikt och bara dra är bra för lats och armar det kan jag hålla med om, men inte för övre ryggen. Ska man få med övre rygg, skulderparti och baksida axlar tycker jag man behöver ha en bra hållning i övningen och dra sig lite högre upp, särskilt när man kör med handflatorna mot sig(chins).

Kan erkänna att det inte vart mycket av progression på sista tiden.. Men nu har jag fått ny energi efter att ha vilat upp mig under påsk. Ett mer planerat träningssätt är att vänta, där fokus just ska ligga på progression! ;) Ibland är det skönt att bara komma till gymmet och arbeta igenom musklerna:p

Om ett tag ska jag säga hur det gått med att hänga vikt i bältet.

Fabrice wrote:
    Ja, jag kör utan vikt. Fast det är klart, har provat med mindre vikter men repsantalet blir lite lågt då. Men ett bra sätt att få progression i chins och pullups är att bestämma sig för ett totalt antal rep och sen köra så många set som behövs för att nå dit, det brukar kräva färre set med tiden.

Något som tar ner repsantalet ordentligt är ordentlig toppkontraktion under ca 2 sek, men jag har svårt att sluta med detta efter att ha kört heavy duty ett tag förra året. Jag kör helkroppspass och har oftast bara en övning på mig att få ut allt från ryggen(förutom mark), därför vill jag involvera så många muskler som möjligt, att lassa på vikt och bara dra är bra för lats och armar det kan jag hålla med om, men inte för övre ryggen. Ska man få med övre rygg, skulderparti och baksida axlar tycker jag man behöver ha en bra hållning i övningen och dra sig lite högre upp, särskilt när man kör med handflatorna mot sig(chins).

Kan erkänna att det inte vart mycket av progression på sista tiden.. Men nu har jag fått ny energi efter att ha vilat upp mig under påsk. Ett mer planerat träningssätt är att vänta, där fokus just ska ligga på progression! ;) Ibland är det skönt att bara komma till gymmet och arbeta igenom musklerna:p

Om ett tag ska jag säga hur det gått med att hänga vikt i bältet.

Jag förstår hur du menar, Fabrice och du har en poäng i det du skriver. Dock anser jag själv att just själva progressionen och den höga intensiteten ser till att det inte finns en muskel som inte är med och drar. Man sätter inte ett nytt PB i chins med + 20 kg runt midjan utan att ta till varenda jäkla fiber som finns i ryggen och biceps. Jag brukar också vara noga med att verkligen komma med hakan en bit över stången i varje reps och klämma till en aning i toppläget, just av de anledningar du nämner. Att träningsvärken sitter där den ska, även i övre rygg och baksida axlar, är givet.

Jag kör också helkroppspass och kör oftast 3-4 set i chins och repsantalet är aldrig högre än 4 och då oftast i det första toppsetet. Högreppare i chins har jag aldrig fått ut något av tidigare då jag upplever att det blir mer cardio av det hela när man börjar närma sig 20 reps. :D

But hey, to each his own och så vidare. :)

Jon Larsson wrote:
    Jag förstår hur du menar, Fabrice och du har en poäng i det du skriver. Dock anser jag själv att just själva progressionen och den höga intensiteten ser till att det inte finns en muskel som inte är med och drar. Man sätter inte ett nytt PB i chins med + 20 kg runt midjan utan att ta till varenda jäkla fiber som finns i ryggen och biceps. Jag brukar också vara noga med att verkligen komma med hakan en bit över stången i varje reps och klämma till en aning i toppläget, just av de anledningar du nämner. Att träningsvärken sitter där den ska, även i övre rygg och baksida axlar, är givet.

Jag kör också helkroppspass och kör oftast 3-4 set i chins och repsantalet är aldrig högre än 4 och då oftast i det första toppsetet. Högreppare i chins har jag aldrig fått ut något av tidigare då jag upplever att det blir mer cardio av det hela när man börjar närma sig 20 reps. :D

But hey, to each his own och så vidare. :)

Jag förstår vad du menar, en gymägare i Frankrike sa att det viktiga inte är att komma så högt upp som möjligt utan att det räcker med hakan över stången så länge hållningen är god(inte krum). Han menade att det viktiga var sträcket i bottenläget. Antalet chins blir ju klart färre om man satsar på att komma så högt upp i varje reps, progressionen kanske blir lidande då… Sist jag hade en 20 kilos vikt i bältet var i 19 års åldern(11 år sen):emo-thumb.. Synd att man blivit svagare sen dess, men klart uppehållen är desto fler och fokus har ändrats från byggning till hårdhet vilket förklarar en hel del. Särskilt om man som jag har satsat på tvättbrädan under uppehållen och tider av oregelbunden träning. Nä nu får jag plugga vidare, ha det!

Joachim Bartoll wrote:
    Den absolut bästa varianten för en bred rygg är ”Sternum (bröstben) Chin/Pull-up”

Vince Girondas och min egen favorit. Här trycker du upp bröstkorgen, svankar till max och lutar dig bakåt. Kroppen bör vara i 45 graders vinkel mot stången/räcket i topp/slutläget. Dra tills stången/räcket möter nedre delen av bröstet (bröstbenet). Du kan variera mellan supinerat, pronerat, smalt samt brett grepp. Ett bredare gör övningen tyngre.
    Detta är den bästa övningen för att överbelasta övre delen av ryggen och främst musklerna kring skulderbladen.

Denna variant går att köra i både chinsracket och i latsdragmaskinen. Chinsracket är givetvis att föredra.

Sättet jag kör chins på heter tydlgen Sternum-chins(man drar stången mot sternum).

Fabrice wrote:
    Sättet jag kör chins på heter tydlgen Sternum-chins(man drar stången mot sternum).

När jag ser på videos med sternum chins är det inte det jag menar! Jag har absolut inte sånt överdrivet svank, men satsar helt enkelt bara på att komma upp till bröstet och hålla ihop skuldrorna och ryggens muskler nån sekund. Ja precis som latsdrag och pulldows… ja ja jag vet att ni förstår.

Så får jag bara välja en övning basövning per muskelgrupp så blir det:

Marklyft
    Bänkpress
    Chins(handflatorna mot sig fullt ROM, jag gillar vanliga pullups med men måste jag välja en favorit så blir det chins)
    Sittande hantelpress med hantlar
    Knäböj

Däremot har jag en isoleringsövnning som jag inte kan vara utan!
    Stående vadpress! :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.