Erector Spinae – Höftled

Home Forums Allmänt om gymträning Erector Spinae – Höftled

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Hur fungerar det, kan Erector Spinae påverka en rörelse i höftleden? För att en led skall kunna påverkas så måste ju muskeln gå över leden, eller korsa leden, men jag är lite osäker om den muskeln gör det?

Rectus Abominis borde ju kunna påverka höftleden eftersom den fäster på blygdbenet, tex. vid en framåtlutning så påverkas höftleden tack vare magmuskulatur (och givetvis andra muskler), men sen vid extension alltså när överkroppen dras upp igen, då är det ju Erector Spinae som arbetar, men påverkar den då höftleden?

Vore trevligt om någon kunnig hade kunnat ge lite klarhet i frågan för hos mig står de still! =)

Mvh

Art.Coxae påverkas inte direkt utav Mm.Erector spinae men eftersom den fäster vid Pelvis (tippar pelvis framåt vid kontraktion) så påverkas bäckenet ifall du står upp..

Dvs är fötterna i golvet och du står rakt upp samt extenderar ryggen så kommer det bli en rörelse i höftleden (Art.coxae) eftersom pelvis roterar bakåt och ledkulan (caput femoris) är still.

Vet inte om det var så du tänkte men visst påverkar erectors kontraktion höftleden!

Tack så mycket för det svaret Tommy, då förstår jag bättre hur de ligger till :up:

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.